Chromebook

Och glömde, jag har ett relativt tungt synförstoringsprogram som heter Zoomtext, stort och tungt för många enklare datorer har jag förstått. Kan det bli ett problem?
https://support.freedomscientific.com/Downloads/ZoomText/ZoomText-System-Requirements
Om jag fattar detta rätt så kräver det programmet windows operativsystem? (men det kanske finns i olika versioner eller något)
Sen bör man väl lägga på lite marginal för att kommande uppdateringar kan kräva mer, så du inte ska riskera att datorn inte duger alltför snart. Någon mer kunnig kanske kan säga mer om detta är en kravspec där det duger med random basic dator eller om det är något som behöver kollas extra på före köp.
 
Jag tycker du ska skippa chromebook. En laptop är så mycket mer användbar. Jag tycker en chromebook är som en liten smarttv, bara en massa appar ...
Ja, det där med smart TV är ännu en grej jag inte vet något om.... På vilket sätt är det negativt? Jag har svårt för att få grepp om varför det är dåligt när jag inte förstår vad som gör de annorlunda.
 
Jag har en Chromebook och den funkar för mig :)
Helt ärligt tycker jag inte att jag använder den särskilt annorlunda mot vad jag använde en "vanlig" laptop på. Tittar på Netflix (browser), skriver, använder olika browserbaserade program. Spelar inte så där kan jag inte uttala mig.

Tillägg: Jag la över hela "jag behöver en ny dator" på programmerar-maken, som köpte Chromebooken, och än så länge har jag alltså inte stött på något som den inte klarar av.
Nej jag spelar inte heller så den är ju inte till det för mig heller, även om en riktig gamingdator inte hade suttit fel så jag hade kunnat spela pcspel. Men jag gissar att min syn och pcspel inte är kompatibla och spela med zoomtext igång är omöjligt :D Jag spelar typ super mario på mitt gamla nintendo wii från 2011, det är vad jag använder min TV till. Ser inte så bra, dör dråpligt ofta pga synen, då jag egentligen är Marioexpert... men det är kul fortfarande :D Jag och min syster som också är lite av en Marioexpert och som också ser uselt har riktigt riktigt kul när vi spelar ihop-att veta hur man spelar hjälper inte när ögonen inte fungerar som de ska, men det blir många skratt. Mina barn är helt oförstående och blir frustrerade å min sida, för dem är vinsten allt medan för oss gamlingar är spelandet det roliga och själva vinsten :D

Jag behöver en dator till det man normalt behöver en dator, känner jag. Bra att man kan ha firefox, det är snudd på avgörande liksom :O :D

Problemet med att låna är att jag bor 50 mil ifrån min syster :D Det är inte heller jag som installerar zoomtext utan jag får be synmottagningen göra det. Men jag tror den faller på det egentligen. programmet är tungt för även min dator- de vill egentligen det programmet ska gå igång när man startar datorn, men jag sa ifrån om att jag inte ville det, varken på jobbdatorn eller hemmadatorn. Först ska en dator starta upp sig med allt vad det innebär och så samtidigt dra igångt ett stort tungt program, det blir för segt, även för jobbets dyrare dator. Bättre starta allt först och sedan när den är redo starta synprogrammet-man märker hur mycket kraft det tar från datorn direkt. Jag brukar stänga av det när jag söker efter något öppna ny flik osv för att sedan öppna det igen när jag gjort det, annars tar det dubbelt så lång tid.

Det är hatkärlek till mitt program. Jag behöver det och det hjälper mig, men det gör datorn långsam och seg, jag är snabbare än datorn även i vanliga fall så med det igång... jisses, tålamod är inte min starka sida och när ett hjälpmedel gör att jag får sitta och vänta, framför allt på jobbet, när jag hade kunnat göra det snabbare utan om jag hade kunnat se, så gör det mig frustrerad. Så hatkärlek.
 
Nej jag spelar inte heller så den är ju inte till det för mig heller, även om en riktig gamingdator inte hade suttit fel så jag hade kunnat spela pcspel. Men jag gissar att min syn och pcspel inte är kompatibla och spela med zoomtext igång är omöjligt :D Jag spelar typ super mario på mitt gamla nintendo wii från 2011, det är vad jag använder min TV till. Ser inte så bra, dör dråpligt ofta pga synen, då jag egentligen är Marioexpert... men det är kul fortfarande :D Jag och min syster som också är lite av en Marioexpert och som också ser uselt har riktigt riktigt kul när vi spelar ihop-att veta hur man spelar hjälper inte när ögonen inte fungerar som de ska, men det blir många skratt. Mina barn är helt oförstående och blir frustrerade å min sida, för dem är vinsten allt medan för oss gamlingar är spelandet det roliga och själva vinsten :D

Jag behöver en dator till det man normalt behöver en dator, känner jag. Bra att man kan ha firefox, det är snudd på avgörande liksom :O :D

Problemet med att låna är att jag bor 50 mil ifrån min syster :D Det är inte heller jag som installerar zoomtext utan jag får be synmottagningen göra det. Men jag tror den faller på det egentligen. programmet är tungt för även min dator- de vill egentligen det programmet ska gå igång när man startar datorn, men jag sa ifrån om att jag inte ville det, varken på jobbdatorn eller hemmadatorn. Först ska en dator starta upp sig med allt vad det innebär och så samtidigt dra igångt ett stort tungt program, det blir för segt, även för jobbets dyrare dator. Bättre starta allt först och sedan när den är redo starta synprogrammet-man märker hur mycket kraft det tar från datorn direkt. Jag brukar stänga av det när jag söker efter något öppna ny flik osv för att sedan öppna det igen när jag gjort det, annars tar det dubbelt så lång tid.

Det är hatkärlek till mitt program. Jag behöver det och det hjälper mig, men det gör datorn långsam och seg, jag är snabbare än datorn även i vanliga fall så med det igång... jisses, tålamod är inte min starka sida och när ett hjälpmedel gör att jag får sitta och vänta, framför allt på jobbet, när jag hade kunnat göra det snabbare utan om jag hade kunnat se, så gör det mig frustrerad. Så hatkärlek.
Får jag vara nyfiken och fråga vad det är programmet gör rent praktiskt? Alltid bra att lära sig mer om digital tillgänglighet :)
 
https://support.freedomscientific.com/Downloads/ZoomText/ZoomText-System-Requirements
Om jag fattar detta rätt så kräver det programmet windows operativsystem? (men det kanske finns i olika versioner eller något)
Sen bör man väl lägga på lite marginal för att kommande uppdateringar kan kräva mer, så du inte ska riskera att datorn inte duger alltför snart. Någon mer kunnig kanske kan säga mer om detta är en kravspec där det duger med random basic dator eller om det är något som behöver kollas extra på före köp.
Jag har en känsla av det också, men när jag kollade på lappen jag fick 2017 om det så stod det bara att HP var bra, packard Bell skulle helt undvikas och Lenovo hade för många extraprogram som kunde störa. Typ så.
 
Får jag vara nyfiken och fråga vad det är programmet gör rent praktiskt? Alltid bra att lära sig mer om digital tillgänglighet :)
Det finns lite olika varianter, men den jag har är zoomtext utan talstöd. Det installeras på datorn så att antingen att det startar när windows startar eller att man själv startar det manuellt, jag valde att starta det manuellt efter datorn är helt igång. Annars så startar det samtidigt som datorn startar och allt man ser på datorn förstoras när det är igång.

Man kan välja förstoring, från 0 till 60. Jag har 3,5-4 beroende på vad jag gör, växlar mellan att ha igång och stänga ner tillfälligt (just pga segheten). Som sagt förstorar det allt på datorn, startskärmen och allt man gör, öppnar man en mapp tex eller går in på nätet är det också förstorat i den storleken man valt. För att förflytta förstoringen använder man musen så att man kan se olika delar av skärmen förstorat.

Man kan även ändra muspilens utformning, färg och storlek till vad som passar ens ögon, jag brukar ha den större och gul på mina datorer. Dessutom kan man ha en ska röd "ram" runt skrivfälten och sökrutor, så att man lättare kan se var man ska skriva, det har jag också valt till.

I Word fungerar det automatiskt så att när man skriver så förflyttar zoomtext förstoringen efter det man skriver, byter även rad när Word byter rad.

Tyvärr fungerade inte det alls i journalen på jobbet så när jag skrev där fick jag själv flytta musen för att flytta zoomtext efter var jag skrev. Väldigt frustrerande. Eftersom jag jobbade privat och inte inom regionen och vi hade vårt journalsystem via VDI och inte direkt på våra datorer så var mitt förstoringsprogram suddigt när det användes vida VDIn och alltså journalsystemen och liknande, vilket gjorde mig yr och illamående alldeles för ofta. Av den anledningen stängde jag ofta av det för att byta fokus elelr sida eller så, utan att använda programmet när jag lärt mig hur journalsystemet fungerade så att jag inte behövde se var de olika sakerna (exempelvis "ny anteckning", "Dokument" osv) var utan kunde klicka just eftersom jag visste var det var. Lärde mig kortkommando också för att komma runt programmets suddighet och kunna minska att behöva röra på det.

Har man talstödet på så läser programmet upp det som står på datorn, tex om man går in på en artikel på aftonbladet, eller här på buke. Jag använder inte det, gillar inte sådana röster så står inte ut med ljudet.

Det har sina brister tyvärr, krockar med andra viktiga program (tex programmet man använder för diktat osv) men skam den som ger sig, jag och en konsult har fått arbeta oss igenom en del "sjukdomar", men just suddigheten på jobbets dator går inte att komma ifrån och Regionen själv hävdar att de inte vill göra något åt det. Med hänvisning "Det är så få som använder programmet så vi kan inte läggar pengar på det".... Konsulten har varit långt uppe i regionen och kämpat för vår rätt att ha ett hjälpmedelsprogram som fungerar för arbete.... det borde gå att lösa... Viljan därifrån saknas dock. För att vi är för få som använder det.
 
Det tråkiga är att när jag stänger av det oavsett dator (jobbets eller hemma) så slutar även "nattläget" att fungera. Jag har alltid nattläge på datorerna för att få skönare ljus för ögonen, alltid, men så fort jag stänger av zoomtext försvinner det. Det är tillbaka nästa gång jag startar datorn, men tja störigt att saker inte fungerar perfekt.

Min sida utan programmet, men med andra förstoringar som finns i Windows normalt.

352530942_10159860432763877_7755391433438242863_n.jpg
 
Så ser det ut när jag startat det. Tar nog 1,5 minuter att få det att starta, när datorn väl är igång... tycker det är lång tid. Speciellt när datorn är obrukbar under tiden.

352493758_10159860432983877_1305375653431467099_n.jpg
 
Förstorat till "bara 3,5". när jag startar programmet brukar jag ha den på 2 och sedan öka upp, just eftersom det är en chock för ögonen att gå från litet till stort där bilden inte syns i sin helhet, blir mycket intryck så föredrar att ta det i steg för att underlätta. I rutan kan man ställa in olika saker som storlek, pil, var i rutan man vill ha fokus osv.
351150213_10159860433188877_2556499968175035785_n.jpg
 
Hörnet på skärmen med andra ord, för att se den biten får man röra pilen dit. Tycker det är lite suddigt och trist även här, tex färgen över fliken Facebook är märkligt pixlig eller hur jag ska beskriva den, vilket gör att jag trots förstoring har svårt att se texten FACEBOOK. Nu vet jag att det är det där och jag ser ju blå ruta med vitt f precis som jag vet att stegrande häst betyder buke (åt det hållet, åt andra är ferrari, och springande är ford mustang :D ). Man lär sig navigera med bilder, tecken och att veta var saker är, så inte bara seende knorrar när det ändras om här på buke :D

Som sagt, hatkärlek till det här programmet, det tar mycket energi att använda faktiskt. Men bra att det finns ändå! Hjälper mycket!
Använder inte det när jag tittar på film osv, det blir för mycket för mig, behöver se helheter så att chromecasta till TVn är ju något jag behöver fundera på istället, för att underlätta för mig Min TV har dock inte något hörluruttag tror jag, vilket får mig att sura lite.
351864092_10159860433323877_4419150972777977506_n.jpg
 
Chromebook är ingen höjdare. Alldeles för begränsat, dåligt utbud av appar, Office funkar inte.
Vad är det som är begränsat på vanligt användande? Funkar alltså inte word och excel? Då blir det genast nej i så fall. Det är ett måste!
 
Chromebook är utvecklat av Google med fokus på deras produkter - lite på samma sätt som Android. Den använder ibland även Androidappar.

Andra företag kan om det vill skapa appar som fungerar till Chromebook, på samma sätt som för Android och/eller iPhone.

Det verkar dock vara rätt få företag som vill lägga pengar på att utveckla om sina program så att de passar Chrome OS. De har bara kring 6% av laptopsmarknaden.
Microsoft har ingen app till Chromebook idag.

Google har ju sina egna versioner av Excell och Word. Det går ju även att arbeta med excellfiler i ex Google Spreadsheet och Worddokument i Google Documents. Det går även att arbeta i Word och Excell Online från en Chromebook.

Värt att tänka på är om den programvara du behöver finns utvecklad för just Chrome OS.

Jag skulle gissa att många tyvärr inte är det idag.

Också värt att tänka på är att den är byggd för att
vara online hela tiden, även om det går att jobba med några av deras program offline.

Jag skulle rekommendera att du istället kikar på en begagnad laptop, om du inte vill köpa privat - så finns det flera sidor som säljer sk. "Refurbished" laptops och annat. De gått igenom, nollställt och kontrollerat enheten innan den säljs.
 
Chromebook är utvecklat av Google med fokus på deras produkter - lite på samma sätt som Android. Den använder ibland även Androidappar.

Andra företag kan om det vill skapa appar som fungerar till Chromebook, på samma sätt som för Android och/eller iPhone.

Det verkar dock vara rätt få företag som vill lägga pengar på att utveckla om sina program så att de passar Chrome OS. De har bara kring 6% av laptopsmarknaden.
Microsoft har ingen app till Chromebook idag.

Google har ju sina egna versioner av Excell och Word. Det går ju även att arbeta med excellfiler i ex Google Spreadsheet och Worddokument i Google Documents. Det går även att arbeta i Word och Excell Online från en Chromebook.

Värt att tänka på är om den programvara du behöver finns utvecklad för just Chrome OS.

Jag skulle gissa att många tyvärr inte är det idag.

Också värt att tänka på är att den är byggd för att
vara online hela tiden, även om det går att jobba med några av deras program offline.

Jag skulle rekommendera att du istället kikar på en begagnad laptop, om du inte vill köpa privat - så finns det flera sidor som säljer sk. "Refurbished" laptops och annat. De gått igenom, nollställt och kontrollerat enheten innan den säljs.
Aha, nu förstår jag lite mer! :)

Det låter faktiskt inte så positivt tycker jag. Det låter rent av som att det är vettigare att välja en annan dator faktiskt. Funderar på mini-pc istället för lap top, men har inte beslutat mig för något ännu. Däremot tror jag nog inte det blir chromebooken, tror inte det är värt pengarna, min syster vill nog inte gå ner tillräckligt i pris för att jag ska ta risken att försöka mig på den så att säga.
 
Aha, nu förstår jag lite mer! :)

Det låter faktiskt inte så positivt tycker jag. Det låter rent av som att det är vettigare att välja en annan dator faktiskt. Funderar på mini-pc istället för lap top, men har inte beslutat mig för något ännu. Däremot tror jag nog inte det blir chromebooken, tror inte det är värt pengarna, min syster vill nog inte gå ner tillräckligt i pris för att jag ska ta risken att försöka mig på den så att säga.
Om hon inte vill ha den kanske hon låter dig prova några veckor?

Fast jag röstar nog egentligen också nej till chromebook som gammal stofil som vill ha en ”riktig” dator.
 
Om hon inte vill ha den kanske hon låter dig prova några veckor?

Fast jag röstar nog egentligen också nej till chromebook som gammal stofil som vill ha en ”riktig” dator.
Jag bor som sagt 50 mil ifrån henne, skicka i all ära men fram och tillbaka om det inte fungera är ju rätt riskabelt ändå, speciellt också när det inte är jag själv som ska installera zoomtext utan synmottagningen, de kan tjura lite om jag ångrar mig efter någon vecka och vill ha det på en annan dator istället ;)

Jag får erkänna att jag känner mig som en gammal stofil och vill ha en riktig dator :D
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min laptop verkar ha gett upp för gott och nu började jag fundera på om jag verkligen behöver en ny. Det enda jag använder den till är...
2
Svar
25
· Visningar
2 859
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp