Ny EG förordning gällande djurtransport

Sv: Ny EG förordning gällande djurtransport

elle12 skrev:
Den 5 januari 2007 träder en ny EG förordning i kraft gällande djurtransporter. Första delen av de nationella föreskrifterna är nu skickad på remiss. B la innebär den att dräktiga hästar ej får transporteras senare än 35 dagar före beräknad förlossning, tidigare var gränsen 3 veckor.
Mer om remissen kan ni läsa här
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=3361

Den här gången är DSM ute och cyklar helt och hållet!
Är det jag som är korkad, eller är det det svammel jag ser det som?
"Registrerade hästar" är enl DSM endast de med stambok?! Vad är passet till för?
Det vore ju bra om de definierade "ekonomisk vinning" innan de bad om synpunkter. Innebär det att jag inte skulle få köra en travhäst som tillhör en amatörtränare, eller?
Besikning och intyg av veterinär och överdomare vid tävling, varför?? För att få åka hem?
Transportsträcka 50km eller 65km utan tillstånd. Jaha?! Bor jag i norra Stockholm och ska på en liten hopptävling på Södertörn, ska jag då ha intyg på transporten (gäller i 2 dagar!)? Utbildning? Till vilket pris?
Hur långt i förväg måste de som ev hyr släp hyra då?

Har DSM nån aning om HUR MÅNGA transporter som görs under tävlings/betäcknings/betessläppsäsong?!

Jag blir bara trött..... (Det är inte EU:s fel, svenskarna bara sväljer utan protester alla konstiga saker, samt att nationella regler inte har med EU att göra)
 
Sv: Ny EG förordning gällande djurtransport

Ja, inte ens skatteverkat kan ju svara generellt på frågan om ekonomisk verksamhet, citat från deras hemsida "Som exempel på verksamhet där det kan innebära att ekonomisk verksamhet bedrivs i vissa fall utan att det är näringsverksamhet enligt IL är trav- och galoppsportsverksamhet (se Handledning för mervärdesskatt 2004 avsnitt 29, separat skrivelse kommer avseende hästverksamhet), fotografverksamhet, uppfinningsverksamhet samt olika uthyrningsverksamheter av båtar och andra tillgångar som kan bedömas som privata tillgångar. En bedömning ska dock göras utifrån samtliga omständigheter i det enskilda fallet."

DSM har inte koll på verkligheten, precis som många andra myndigheter. Det är många där som bara sitter och vänder papper och tjänar pengar på det.De tror dessutom att de som är ute i verkligheten ska ha tid med pappersvändandet förutom sin verksamhet. Sverige är också som vanligt mycket snabba och duktiga på att inte bara skriva in nya lagar och förordningar utan även se till att de tillämpas. Tittar man t ex i södra europa så visst skriver de in det, men tillämpningen? Varför svälja allt och inte kunna välja ut godbitarna istället?
 
Sv: Ny EG förordning gällande djurtransport

Dessvärre så tror jag inte heller att skatteverket och DSM alltid har samma tolkning.

Sen funderar jag på hur det här med ekonomisk vinning har med djurskyddet att göra. Är det enligt DSM mindre viktigt att hobbyhästar transporteras korrekt?

Kan det bli så att två hästägare som åker till samma träning får olika regler att följa om den ena hästägaren driver en verksamhet?
 
Sv: Ny EG förordning gällande djurtransport

Håller med dig om det där med transporten, det måste väl vara samma regler för hur hästen ska transporteras oavsett vem som äger hästen, dvs yrkes- eller hobbyversamhet.

Generellt är det väl så (i min värld) att om man har djur som sitt levebröd så tjänar man mindre på att inte sköta dem då det påverkar resultatet, man kontrolleras också oftare av myndigheten än om man har hästen som hobby. Min uppfattning är därför att yrkesmänniskor ofta är proffsigare på att sköta djur än de som har djuren som hobby om man nu ska göra den jämförelsen.
 
Sv: Ny EG förordning gällande djurtransport

Min gissning är att förordningen egentligen skrivits för kor och grisar. Sedan råkade det bli så att det skall gälla även hästar.
 
Sv: Ny EG förordning gällande djurtransport

~kl~

DSM är flitiga, må jag säga...

Nu har det gått ut nya regler på remiss HUR man får avliva små sällskapsdjur. Gnagare t ex får avlivas genom:
-Halshuggning
-Halsvridning
-Slag mot huvudet
-Huvudskott

Är det skillnad på stallmöss/råttor och sällskapsdito? Den ena sorten värd mer än den andra?
I transportreglerna har hästdjur och registrerade hästdjur olika regler för transport. Är den ena sorten förmer än den andra?
Fisk får ej användas som levande bete, för de känner smärta, säger DSM. Fast det gör naturligtvis inte havsfisk som trålas, de känner inget när de ligger och snappar efter luft...

Jag ser ännu ett lager av löjets skimmer lägga sig över DSM.

Tanken med myndigheten var god, men det blev mest ett pajaseri och revirpinkande...
 
Sv: Ny EG förordning gällande djurtransport

Men risk för att såra någon så känns det som arg det mest är stortstadsbor som aldrig sett ett levande djur som jobbar på dsm.

Jo några levande djur har de nog sett å det är dotterns lilla kanin som det inte gör något om den får bo i en bur på högst 1,5 km2. Där den inte får leva ett normalt liv som kanninen gör. I flock, på stora ytor, där de gräver gångar och bon.
Ska det ena djuret få leva ett naturligt liv så ska väl det andra det med. Annars faller ju hela idén pladask.

Men det är ju alltid svårare att sätt regler för sånt som man själv gör!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur i hela friden ska detta fungera? saxar från http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=3917 Den 5...
Svar
8
· Visningar
1 506
Senast: Prick
·
  • Artikel
Hästnyheter (Djurskyddsmyndigheten) En ny EG-förordning om djurtransporter kommer att träda i kraft den 5 januari 2007. EU-förordningen i sin...
Svar
0
· Visningar
879
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp