Ny ekonomisk start i livet - vad gör jag nu?

spinxx

Trådstartare
Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok.
En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är ok att man halkar snett ibland.


Dåtid:
Jag är "slösa" och har alltid varit.
Jag har aldrig lyckats spara pengar på ett sparkonto och har därför aldrig haft en buffert. Eftersom jag alltid tjänat något över medel, och inte har haft problem med att prioritera räkningar/oförutsedda avgifter med min lön så har det fungerat helt ok hittills.
För ett år sedan fick jag stora oförutsedda utgifter varje månad i ca. ett halvårs tid. Varpå jag var tvungen att använda krediter för att klara av mina levnadskostnader.
Även det fungerade ok tills jag tappade greppet och började överkonsumera eftersom krediten kunde delbetalas och jag därför inte kände av konsekvenserna för en ökad kreditskuld.
Det tog ca 14 månader innan det sa stopp och jag plötsligt inte hade pengar kvar på varken kort eller konto och med bara hälften av räkningarna var betalda. Där fick jag för första gången be om hjälp och det var så smärtsamt och blottande att det räckte mer än nog som motivation till en grav förändring.

Nutid:
Nu har jag under tre månader städat upp min privatekonomi för att hamna på rätt väg.
Ett samlingslån löste de krediter jag hade och sänkte månadskostnaden avsevärt.
Jag har spärrat mig själv för faktura-köp och sagt upp och klippt sönder de kreditkort jag haft.
Nuvarande sparkapital: 0kr.
Nuvarande skulder/krediter: Samlingslån, bolån och bil. Alla dessa med bra lånevillkor och ränta.
Jag har inga betalningsanmärkningar.
Köpte mjölk för alla mynt jag hittade i botten på mina handväskor dagen före löning.
Visst är det tufft men jag är ändå så lättad av att ha 100% koll på in och utgifter och stolt över att jag obekvämt nog lyckats vända situationen.

Framtid:
Det är här ni kommer in! Vad gör jag nu? Jag vill spara men jag vill inte ha ett eget, öppet sparkonto för jag är rädd att det blir för lätt för mig att "nalla" pengar därifrån till fel saker.
Hur bör man spara? Aktier? Fonder?
Jag är trots allt hästägare så jag vill kunna betala en klinikfaktura på ett okomplicerat sätt med medel från sparkontot, utan att det drabbar mig att jag t.ex. sålt fonder 5grr/år för att betala sådana kostnader.
Jag kan inte spara några stora summor, ca 500-1500kr/mån.

Mitt mål är att ha en månadslön på sparkontot innan september månad. Det jag skall gör för att nå målet är bl.a.
- Rensa ägodelar och åka på loppis.
- Överföra det jag får tillbaka på skatten till sparkontot.
- Skaffa extrajobb (jag har några trådar att dra i) och jobba röda dagar när jag ledig från mitt huvudsakliga jobb.

Har ni fler ideer?

Hjälp mig att forma mitt nya, ekonomiskt medvetna jag! :D
 
Spara i fonder, jag har ett fondsparande där jag själv bestämmer belopp varje månad. Tex denna månad satte jag in 3000 där. Det är mitt ’’slatt och dutt’’sparande. För att kunna använda de pengarna måste jag sälja av fonderna och sen vänta 2-3 dagar tills de kommer in till mig. Dvs jag orkar aldrig det och pengarna får vara ifred och växer :)
 
Spara i fonder, jag har ett fondsparande där jag själv bestämmer belopp varje månad. Tex denna månad satte jag in 3000 där. Det är mitt ’’slatt och dutt’’sparande. För att kunna använda de pengarna måste jag sälja av fonderna och sen vänta 2-3 dagar tills de kommer in till mig. Dvs jag orkar aldrig det och pengarna får vara ifred och växer :)

Tack! Men hur vet man vilken av alla 2640 olika fonder man skall välja? :nailbiting:

Och en sak till: Jag vet ju att jag kommer att behöva ta pengar från detta sparkonto med jämna mellanrum.
Vi snittar ca. 4 klinikbesök per år, och även bil-reparationer och andra större utgifter skall ju finansieras med hjälp av bufferten. Så är det inte så att det liksom drabbar hela fond-grejen om jag är där och säljer dem flera gånger per år?
 
Tack! Men hur vet man vilken av alla 2640 olika fonder man skall välja? :nailbiting:
Jag gick till Nordea och fick hjälp av bankchefen. Hon plockade ihop ett paket som faktiskt gått väldigt väldigt bra. Sen gynnar säkert det paketet även Nordea och det lär finnas ännu bättre men eftersom de går bra så är jag nöjd.

Jag pallar verkligen aldrig sälja av fonderna, så det funkar väldigt bra som sparande. Nån månad kanske jag sparar 3000, en annan 5000 och en tredje 500. Men många bäckar små :)
 
Jag gick till Nordea och fick hjälp av bankchefen. Hon plockade ihop ett paket som faktiskt gått väldigt väldigt bra. Sen gynnar säkert det paketet även Nordea och det lär finnas ännu bättre men eftersom de går bra så är jag nöjd.

Jag pallar verkligen aldrig sälja av fonderna, så det funkar väldigt bra som sparande. Nån månad kanske jag sparar 3000, en annan 5000 och en tredje 500. Men många bäckar små :)

Du hann svara innan ändringen och mitt tillägg. Jag kommer palla att sälja av fonderna eftersom jag inte kommer att ha något val vissa månader..
 
Du hann svara innan ändringen och mitt tillägg. Jag kommer palla att sälja av fonderna eftersom jag inte kommer att ha något val vissa månader..

Man kan såklart sälja av fonderna utan problem och sen bara fortsätta spara som vanligt nästa månad. Det tar bara några dagar innan de kommer in på kontot. Vilket är bra för mig eftersom det inte blir slentrianköp då.

Jag har uppdelat ungefär 20 % till x fond, 10 % till y fond 7 % till z fond osv. Sen fördelas det belopp jag sätter in utefter det. Så sätter jag bara in tex 100kr så blir det ju inte så mycket härochdärmen jag tycker ändå det är viktigt att ha lite kontinuerlitet i det hela.
 
Jag skulle starta ett sparkonto med ränta till bufferten. Jag skulle aldrig våga ha bufferten i fonder.


Kan man försvåra för sig själv att ta ut pengarna från ett sådant konto?
Känner kanske att det optimala hade varit ett sparkonto med ränta, men som har en handläggningstid på några arbetsdagar vid uttag. Eller något annat som liksom förhindrar spontana uttag.
 
Jag har en räntefond som buffertkonto. Tar ett par dagar att ta ut pengar, ger lite ränta och är hyfsat säkert :)
 
Jag kan ju berätta lite hur jag gör med sparande :)

Jag har flera konton, har bara blivit så (känns ibland som om jag samlar på konton:D) men tänkte berätta om de två jag har utöver konsumptionskontot.

Det ena är ett renrasigt sparkonto, som jag får lyfta pengar från ett visst antal ggr/år kostnadsfritt. Har inget bankkort till det, och det går ej att betala räkningar därifrån. Går däremot att flytta över pengar till andra konton ifall det krisar sig. Lägger en fast summa dit varje månad vid lön+ om det finns lite extra pengar ibland.

Det andra är mitt "buffertkonto". Har räknat ut lite på en höft hur mycket jag ska betala i räkningar varje månad (har då också räknat med sådant som kommer bara en-några ggr/år) plussat på lite på summan och sätter undan vid löning.
Försöker att aldrig låta kontot gå under en viss summa, säg 1000€ (~10000kr). Så då vet jag att det alltid finns pengar till räkningarna, och även lite oförberedda kostnader, som t.ex. bilstrul och sånt.

Har även funderat på fonder, men inte kommit mig till skott ännu :)
 
Jag skulle starta ett sparkonto med ränta till bufferten. Jag skulle aldrig våga ha bufferten i fonder.
Inte jag heller.
Känner att man måste ha mer koll än jag klarar att ha.

Satte en hel del pengar i olika fonder - med hjälp av min bank - när jag sålt gården.
Förlorade runt 100' på halvannat år. Hade kunnat undvikas om jag begripit mer. Men ekonomi som jag inte handfast själv kan hantera är inget för mig, det insåg jag.

Jag har ett sparkonto som jag endast har till rejält stora utgifter. Målet är att det ska finnas ett halvårs månadslöner där. (....kommer sällan dit men det är en annan historia). Försöker desutom hålla summan på jämna tiotusental. Tar jag ut pengar så blir summan ojämn och det blir nån form av mental spärr.....;)

På mitt kort har jag bara småsummor. Alla andra pengar förs snabbt över till ett annat konto, utan kort.
 
Du kan inte spara i konto som kontrolleras av tex förälder? Så att du måste säga till när du behöver få ut pengarna? Tänker att det förhindrar spontana ’’göttigött-uttag’’ om det är problemet.

Jag har diskurerat den möjligheten med en familjevän, som kan ställa upp som penga-vakt :D Men då blir det ett vanligt konto utan avkastning, antar jag? Och i så fall kanske man dessutom måste skriva ett avtal oss emellan, just in case?
 
Jag har ett långsiktigt sparande på ett ISK konto där jag har fonder och aktier som jag inte kommer röra på bra många år.

Sedan har jag ett buffertsparande på ett konto på en annan bank än ”min egna”. Lite bättre ränta än ett vanligt transaktionskonto men framförallt tar det 1 bankdag att få pengarna till min konto där mitt kort är kopplat till vilket gör att det inte går att spontanshoppa.
 
På mitt kort har jag bara småsummor. Alla andra pengar förs snabbt över till ett annat konto, utan kort.

Så har jag med, men det tar på riktigt en handskakning och ett knapptryck för att flytta pengar från ett konto till konsumtionskontot via min bank-app.
Väldigt smidigt, men ödesdigert för någon utan karaktär. :arghh:
 
Kan man försvåra för sig själv att ta ut pengarna från ett sådant konto?
Känner kanske att det optimala hade varit ett sparkonto med ränta, men som har en handläggningstid på några arbetsdagar vid uttag. Eller något annat som liksom förhindrar spontana uttag.
Hos handelsbanken kan man låsa konton på 1 (och fler) år. Du kan stänga ner kontot och få ut pengarna mot en liten avgift men du måste in på banken för att göra det. Så gör jag eftersom jag är sämst på pengar.
 
Jag har mitt stora sparande i fonder. Har bara tagit ut pengar där en gång under alla år eftersom det kräver lite planering så jag orkar oftast inte.

Sen har jag flera konton. Ett som är kopplat till kortet, ett som lönen kommer in på och ett dit jag för över alla pengar som är kvar innan lön kommer. För över pengar till kortet allt eftersom för att hålla mer koll.

Använder tjänsten extraspar som Nordea har för att spara kronorna som blir över när man handlat med kort.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Att spara pengar kort- eller långsiktigt handlar ju mycket om vad man behöver pengar till. Och när.

Jag har i perioder låst pengar i några månader eller ett halvår.
Numera vill jag kunna röra dem ifall något dyker upp. Som förra hösten när jag akut blev tvingad att borra ny brunn. Eller den gången när min bil avled och jag på några timmars varsel behövde hosta upp en himla massa pengar till en ny. Sånt händer.

Skulle jag vara osäker på min karaktär så skulle jag nog ändå välja att låsa pengarna på ett sparkonto. De GÅR att ta ut men det kräver besök på banken och ger minusränta.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 054
Senast: cassiopeja
·
Äldre Jag har en del småkrediter osv, och nu har jag helt plötsligt förvandlas till en "spara" istället för en "slösa". Jag har mått jätte...
2
Svar
23
· Visningar
2 369
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp