Ny eller begagnad bil?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Teilani
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 1 790
När vi skulle köpa ny bil resonerade vi lite som alla andra (titta bara på svaren i tråden...) dvs att det var bäst och mest prisvärt att köpa en bil som var 1-2 år gammal.

Men vår upplevelse när vi började kolla var att dessa låg rätt högt i pris just eftersom "alla" ville köpa just såna bilar. Den bilmodell vi ville köpa var på nybilskampanj. De 1-2 år gamla likadana bilarna vi hittade kostade i snitt 10-20' mindre än den nya bilen på kampanj. De pengarna tyckte vi det var värt för extra år på garanti, mindre slitage mm. Så kan det gå.

Jag menar inte att jag tycker att man ska köpa ny bil bara för det. Men kanske inte utgå från att det alltid stämmer vad dom är mest prisvärt

Ja, det håller inte längre, jag behöver en ny bil. Eller det ska jag väl inte, jag köper väl en bättre begagnad, som vanligt. Eller egentligen skulle jag nog ha råd med en helt ny bil nu när jag har ett bra jobb. Fast det kan man ju inte ha, det är ju sånt värdetapp på dem de första året. Fast man får med en massa garantier... Men är den gammal och billig gör det inget om den inte håller så länge, det är smällar man får ta.

Ja, hur resonerar ni? Helt ny ny bil eller begagnad?
Jag köper (eller ja, tar ut leasingbil via jobbet) nytt. Vill ha diesel så viktigt för mig med så ny och "ren" motor som möjligt. Vill ha massor av tillval och är väldigt petig med vilken motor jag vill ha (inte för stor och absolut inte för liten) och vill välja färg helt fritt osv. Dessutom älskar jag känslan av att köra ut från bilhallen med min nya, precis inreggade mil som bara gått några kilometer till mack och biltvätt typ inför min hämtning. Det är sjukt oekonomiskt egentligen, men jag kör mkt och vill veta att jag har fri service och alla andra förmåner som kommer med (t.ex. att de gör tid för mig samma dag om jag ringer om ngn lampa som lyser, att det står en varm och fin lånebil redo när jag kommer in utan ngn kostnad osv). Helt problemfritt bilägande är det allra bästa för mig, dessutom mkt billig försäkring eftersom bilen är så ny osv.

Hade jag haft råd hade jag utan tvekan köpt helt ny bil. Klart att det kostar mycket och att bilen tappar en del i värde, samtidigt så kan man göra ett helt annat köp än när man köper begagnat. Man får det allra senaste, man kan göra alla val själv så att bilen verkligen passar ens behov och dessutom får man en massa garantier och kan vara ganska safe i att man inte behöver lägga så många kronor på bilen under de åren man äger den. Nya bilar är generellt billigare i försäkring och troligen också i skatt. Man behöver inte besiktiga osv.
Jag är absolut beredd att betala för att slippa problem med bilen.

Jag menar. Dessa "nästan nya" bilarna som så många vill köpa har ju någon köpt helt nya. Om det vore så ofördelaktigt att köpa helt nytt så hade ju inte så många människor gjort det.

Jag bytte bil förra året och då hade jag inte råd att köpa helt nytt. Eller, jag hade inte råd att köpa en sådan bil jag ville ha helt ny. Jag är inte intresserad av de lite billigare bilarna utan känner mig trygg med min Volvo :p
Blev en tre år gammal bil som inte hade gått så mycket. Är jättenöjd, men självklart hade jag köpt en helt ny eller iaf ännu nyare om jag hade haft pengarna.

Tack för alla svar!

Jag har inte riktigt funderat ut vad för bil jag vill ha än, velar lite med drivmedel bl a, men det var ju ett bra tips att kolla efter kampanjer @Imogen ! Sånt jag inte tänkt på.

Annars lutar det väl åt att det blir en som är ca 2-3 år gammal, vilket verkar vara the popular vote i tråden också.

Nuvarande är en audi från -02 som gått 37 000 mil, och där har snart allt utom ratten gett upp. Men vi har knappt lagt några pengar på den sen vi köpte den för över 10 år sedan, så det är synd och klaga.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker ändå att diskussionen om vapnen, jägarexamen, licenserna och vapentyp är intressant. Få, nästan inga, mord i Sverige utförs... 16 17 18
Svar
347
· Visningar
8 623
Senast: Dentaku
·
Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på... 2 3
Svar
53
· Visningar
1 943
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 158
Senast: Majjijann
·
Hemmet Vart tvungen att köpa ny kaffebryggare med kort varsel då den gamla gick sönder. Valet föll på en Wilfa då den hade ett par saker jag... 2
Svar
27
· Visningar
875
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka