Ny forskning: Vass kan bli ett alternativt grovfoder till hästar

Bukefalos 30 år!

Vass som skördas från våtmarker skulle kunna bli ett alternativ till traditionellt grovfoder för vissa hästar. Det visar en ny studie från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), där forskare undersökt hur islandshästar påverkas av att äta vassensilage.

Jag köpte vass ett år, det är nog tre - fyra år sedan jag testade. Det finns en gammal tråd om det.

Vanligt grovfoder i Kairo. Nu ser ju de hästarna ut att dö av svält i alla fall så de är kanske inga förebilder, men vanligt att ta vass från Nilen och ge då det inte finns mycket höodling.

Hos oss så har de flesta hästarna genom åren gillat att knapra på det som växer i en lite fuktigare del av ena hagen. Har för mig att det är slags vass 🤔 och mina hos mig så är bägge gärna nere i diket så 😅

Vi försökte med våtmarksgräs torråret 2018. Det fungerar inte trots perfekta värden. Till slut äter de inte. Jag tycker att det absolut bästa grovfoder för hästar är timotejhö som det alltid varit.

Vi slog vass till mina hästar för massa år sen, de fick det som ”bonus” men åt med god aptit :)

Det hade ju varit kanon för alla med lättfödda hästar! Det är ju hopplöst att försöka utfodra när de går upp i vikt av att tänka på mat. Jag som hade en fjord/islandskorsning kunde ju knappt ge vanligt ensilage, han blev tjock som en tunna då. Är övertygad om att han (som smällde i sig en hel box med halm en gång) hade ätit och varit nöjd.

Prova ni, de var fasligt tunna då 2018 fast formellt var värdena bra. De åt helt enkelt inte.

Vadå timoteijhö inte finns? Vad ger du dina hästar då? I nästan alla fröblandningar för häst ingår viss mängd timotej.

Prova ni, de var fasligt tunna då 2018 fast formellt var värdena bra. De åt helt enkelt inte.

Vadå timoteijhö inte finns? Vad ger du dina hästar då? I nästan alla fröblandningar för häst ingår viss mängd timotej.
2018 var det lögn i h-vete att köpa hö eller hösilage. Jag beställde från Baltikum och varenda :devil: bal var möglig. Jag körde kors och tvärs och fick köpa ensilerad havrehalm, fullt med ogräs. Blev blåst på 16 000 kr på importerat hö från Polen, skitfoder som jag fick slänga. När det inte finns hö att köpa så tar man vad man kan få tag på, självklar skulle jag alltid vilja ha grönt, väldoftande timotej med en hög kvot att ge mina, det säljs mycket skit som har en kvot så låg som 1 som "perfekt hästhö".

2018 var det lögn i h-vete att köpa hö eller hösilage. Jag beställde från Baltikum och varenda :devil: bal var möglig. Jag körde kors och tvärs och fick köpa ensilerad havrehalm, fullt med ogräs. Blev blåst på 16 000 kr på importerat hö från Polen, skitfoder som jag fick slänga. När det inte finns hö att köpa så tar man vad man kan få tag på, självklar skulle jag alltid vilja ha grönt, väldoftande timotej med en hög kvot att ge mina, det säljs mycket skit som har en kvot så låg som 1 som "perfekt hästhö".
Ja, 2018 var HEMSKT :( . Min höbonde försökte hjälpa oss kunder genom att importera från andra länder, men det var inget fantastiskt grovfoder som kom tyvärr.

Och det går att köpa var?
Jag vet flera lantbrukare som har odlat det i Sverige så det ska inte vara några större problem att få tag på, ev måste man importera fröna från torrare länder som använder dem mer på rutin än vad Sverige gör.

Däremot så lär det knappast säljas så här års, eftersom man inte sätter dem såhär sent på säsongen.

Jag vet flera lantbrukare som har odlat det i Sverige så det ska inte vara några större problem att få tag på, ev måste man importera fröna från torrare länder som använder dem mer på rutin än vad Sverige gör.

Däremot så lär det knappast säljas så här års, eftersom man inte sätter dem såhär sent på säsongen.
Jag har aldrig sett några annonser häromkring.

Får jag fråga om hur det löste sig för dig?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka