Bukefalos 28 år!

ny häst blir nervöst i nya stallet

eliseliljegren

Trådstartare
Jag har nyligen köpt ett holländskt fullblod på 22 år. Han är jätte pigg och har inget problem med ridning eller andra aktiviteter. Han är rätt känslig över sina ben vilket han har haft sedan den förra ägaren skaffade honom (när han var 11år). Problemet är inte hans känsliga ben utan att han blir så nervös när han är inne i stallet. Jag har nu haft honom i en månad och han har visat framgång men jag känner fortfarande att om det finns något som hade hjälpt honom att känna sig bättre kommer jag göra det. Vi försöker visa att stallet är hans hem (eftersom han nu står på bete utanför stallet) genom att ha halm i hans box där han får gå in och tugga lite medans jag borstar honom. Så i boxen har det blivit mycket bättre men när han står i gången blir han jätte nervös och skiter ner golvet medans han står med lite böjda bakben. finns det något jag kan göra för att få honom att vänja sig ''snabbare'' ?
 
Jag har nyligen köpt ett holländskt fullblod på 22 år. Han är jätte pigg och har inget problem med ridning eller andra aktiviteter. Han är rätt känslig över sina ben vilket han har haft sedan den förra ägaren skaffade honom (när han var 11år). Problemet är inte hans känsliga ben utan att han blir så nervös när han är inne i stallet. Jag har nu haft honom i en månad och han har visat framgång men jag känner fortfarande att om det finns något som hade hjälpt honom att känna sig bättre kommer jag göra det. Vi försöker visa att stallet är hans hem (eftersom han nu står på bete utanför stallet) genom att ha halm i hans box där han får gå in och tugga lite medans jag borstar honom. Så i boxen har det blivit mycket bättre men när han står i gången blir han jätte nervös och skiter ner golvet medans han står med lite böjda bakben. finns det något jag kan göra för att få honom att vänja sig ''snabbare'' ?
Generellt gillar jag inte att göra iorning hästar i boxen men i det här fallet så är han ju uppenbarligen lugnare där.

Undvik att ha honom uppställd i gången. Gör allt i boxen.
 
Det kan ta tid innan en häst landar på ett nytt ställe och en del blir aldrig helt tillfreds med att vara själva inne i stallet. Min gamla häst som är 27 tycker fortfarande inte om att gå in själv och hon har bott här i tio år nu ;) men så är hon lite bortskämd också.

Funkar det bra i boxen så är du ju på rätt väg en månad är inte så lång tid så troligen kommer det att bli bättre :)
 
Min äldre dam var tvärt om, nervös i boxen men lugn på stallgången, det blev bättre med tiden och sen helt lugnt så är nog mest att avvakta och inte stressa mer hästen mer än nödvändigt :)
 
Det låter som om hästen ännu inte "sovit" i stallet och att den är ensam häst där just nu vid de tillfällen den är där.
Då brukar det bli bättre när hösten kommer och alla hästar kommer in under natten. Det att vara en av alla i stallet ger trygghet.
 
En del hästar är ju lite mer spända i vissa situationer. Och det tar olika lång tid för olika individer att landa. Min häst som gått på travet är lite så som du beskriver. Ska jag rida får jag alltid sitta upp så han ser de andra i hagen, han kan bli spänd på stallgången ibland o lika ofta så står han o sover nästan.
Din häst kanske är den lättuppstressade typen och det bara är att vänja sig. Hitta sätt där det blir lugnast o inte bråka för att den dansar hambo på gången (om den gör det). Min häst kan lika gärna bli snurrig i boxen och det är bara sån han är. Han är 10 åroch har alltid varit sån. Det är världens snällaste häst men lite virrpanna då och då :D
 
TS : det är svårt för nya hästar sommartid att få att känna att de hör hemma i stallet om alla hästar går ute och inga stadiga rutiner finns just då .

Hästen har varit hos dig en månad under de förhållandena . Inget konstigt alls om den inte är trygg i stallet . Ta det lugnt . Ha hästen i boxen om den är lugnare där . Och ha en rutin så det inte hoppar så mkt tidsmässigt på dygnet när du kommer och ska ta in hästen , om den är lite känslig som det verkar i sin nya miljö och omständigheterna .

Vissa har ngn grej med att hästarna prompt måste stå på gången i tid och otid . Det finns inget egensyfte i det måstet alls . Ha den där den är lugnast nu under tiden det inte finns rutiner och "hemmareferenser" för den nya hästen i stallet . Sen kan du fostra den att stå på gången i höst .
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 408
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 574
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 264
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 123

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp