Ny häst till tight flock?

H

HappyBroline

Hej!

Skall evetuellt flytta min 8 år gamla halvblodsvalack till ett nytt stall. I det nya stallet står det två halvblodsvalacker på 15 respektive 18 år. Det jag är lite fundersam till är hur vi bäst ska släppa ihop dem, då dem båda andra är födda på gården och har alltså gått tillsammans i 15 år och är väldigt tighta.
Vilket är bäst egentligen, bara släppa ihop dem som vanligt, eller med en häst i taget? Eller kanske låta min häst gå i en angränsande hage någon vecka?

Tacksam för svar!
 
Sv: Ny häst till tight flock?

Jag skulle låtit din gå i en angränsande hage en vecka.
Om det finns möjlighet är det en jättebra idè tycker jag.

/J.
 
Sv: Ny häst till tight flock?

Jag skulle först låta de hälsa genom boxgaller och sedan ha honom i angränsande hage (om möjlighet finns) några dagar. Sedan låta honom gå med tillsammans med den ena hästen någon dag och sedan med den andra.

Därefter släppa ihop dem, din häst befinner sig i hagen och du släpper först in den ena av de andra hästarna och sedan den andra.
 
Sv: Ny häst till tight flock?

Håller med dig.

Sen skulle jag höra med ägaren till de andra- HUR de har uppfört sig vid möte med andra hästar- om de nu haft sådant:confused:

Min erfarenhet är att 3 st sällan leker bra.:crazy:
 
Sv: Ny häst till tight flock?

Jag hade släppt ihop direkt vid ankomst eller dagen efter såvida ingen av hästarna är kända att bli osäkra vid ihopsläpp eller om hagen är för liten.

Om de andra två är väldigt tighta kommer de troligen stöta bort din häst till en början, kanske 2-3 dagar, och sen acceptera honom mer och mer med tiden.

3 hästar kan leka bra. Det är väldigt individuellt och inget jag tycker att man behöver oroa sig för i förväg. Det som är risken är att en häst blir utstött men det är för det första ingen akut situation och för det andra något som oftast förändras med tiden. Risken för skador är inte större i en 3-hästflock än i en 4-hästflock i regel enl min erfarenhet. :) Men såklart är det olika.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny häst till tight flock?

det är en sak jag inte fattar.. min sambo håller mkt på med tävling och sånt och de har ju alltyid hästar två och två.. min häst släppte jag in till tre VÄLDIGT sammsnbitna hästar. han ficks tå i en boh och de var i lösdrigten och fick hälsa på han tills de gick ut igen, de tog några minuter, sen släpte jag ihop dom. klart de jagade han lite å så men har de bara utrymme e de ingen fara, där jag bodde innan har vi alltid haft 5-6 hästyar och inte en enda skada på dom. de mest naturliga för hästar är att gå i flock och det är dom gjorde för. bara dom har utrymme nog så kommer de går fint.. men som någon sa, fråga ägaren hur de brukar reagera. annars ser du de nog ganska fort när du kommer med din häst hur de kommet att reagera.
 
Sv: Ny häst till tight flock?

2 och 2 brukar oftast gå utmärkt, ingen konkurrens om någon annan häst de ska skydda eller försvara.

Faktum är att "jämna par" är att föredra tills flocken börjar bestå av 6 hästar eller mer. Då har alla chansen att få en egen "bästis".
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
753
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 933
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 730
Senast: Joro253
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp