Ny häst till nytt stall

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kiira
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 924
K

Kiira

Jag ska få upp min nya foderhäst till sommaren, :), och undrar om ní som har häst har några bra åsikter om vad jag ska tänka på. Jag har ridit hästen en del, men det var två år sedan nu, så jag kan väl inte säga att vi känner varandra så bra. Jag vill ju att jag ska trivas med mig och sitt nya stall och allt.

Självklart tänkte jag ta det lungt i början, inte släppa ihop honom med alla andra hästarna direkt, utan låta honom vänja sig vid allt nytt, inte rida ut själva innan vi är trygga med varandra osv... Men ni som har varit med om att flytta nya hästar har ju erfarenheter som jag inte har så ni får gjärna dela med er!

Tack

Alla bra tipps av intresse! :D
/kiira

Det jag brukar tänka på är att låta hästen få vara ifred första dagen. Helst att den kommer på eftermiddagen så att den får gå i egen hade några timmar innan det är dags för insläpp+mat(om man ska ha den uppstallad). Jag stannar alltid i stallet ganska länge(mycket för att jag tycker att det är roligt) och ser hur hästen mår och reagerar på flytten och allt det nya. Tar in hästen själv när det är dags så att inte andra börjar plocka med den på en gång.

Dagen efter brukar man kunna ta en runda i skogen, kanske promenera lite på gården så att den får se sin nya omgivning och får en lugn och positiv syn på gården. Man kanske stannar och betar lite utanför en hage.

När man sen släpper den med andra hästar(jag brukar vilja göra detta ganska tidigt(2-5dar senare) efter som att hästar inte ska stå ensamma för länge) så är jag där, plus att jag gärna vill att de andra hästägarna är närvarande. Sen håller jag eller någon annan koll under dagen.

Ridningen brukar jag ta det lugnt med, mest för att hästen, om den inte har det, får en känsla av att ridningen här är enkel och rolig. Man kanske väntar med dressyren några dagar.

Sen är det bara att köra på. Man får hålla lite koll på hur hästen äter, dricker och beter sig i allmänt. I början kan de vandra runt mycket i boxen på nätterna men efter någon vecka ska det ha lugnat sig, annars kanske man bör kolla upp hur den mår lite nogrannare.

Lycka till med pollen din! :)

Tack för dina tipps. Det var ungefär det jag tänkte! Det ska bli så himla roligt! :D

/kiira

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 339
Senast: Edla
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
878
Senast: Squie
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 899
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka