Ny hund och försäkringsstrul

Milosari

Trådstartare
Som några av er vet så kommer det snart flytta in en ny liten vovve hos oss. Eller liten och liten, det är en 3-årig hane. Hans matte gick hastigt bort för några veckor och det är en anhörig till matten som säljer hunden till mig. Den anhörige har letat igenom lägenheten men tyvärr inte hittat några försäkringspapper på hunden. Han ska göra ett nytt försök idag men nu börjar det bli bråttom för jag ska hämta hunden på onsdag. Jag har ringt försäkringsbolaget där vi tror han är försäkrad men de vägrar lämna ut några uppgifter.

Eftersom hunden blev skadad och opererad som valp innebär det en reservation om jag skulle teckna en helt ny försäkring. Skadan är inte ovanlig bland aktiva raser men är ganska dyr då det kan krävas både operation och rehab, så en reservation innebär en kraftig värdesänkning på hunden.

Så hur gör jag? Kan man teckna en tillfällig försäkring som gäller tills alla papper dykt upp?

En annan fråga är hur man gör med pappren, hunden bor i ett tillfälligt hem på en annan ort än den anhörige och jag ska hämta hunden där. Jag ska betala handpenning och ha hunden på prov i en månad. Bör vi skriva någon sorts kontrakt? Hunden förmedlas via uppfödaren som jag har god kontakt med och den anhörige litar på, och muntligt avtal gäller väl. Men ska man skriva på något papper i alla fall?
 
Sv: Ny hund och försäkringsstrul

När jag tog över min omplacering skrev jag kontrakt och på det stod det att jag hade en månads prövotid och skulle få tillbaka hela köpesumman minus veterinärbesiktningen om jag valde att lämna tillbaka hunden. Jag köpte hunden dvs betalade inte handpenning utan gjorde hela köpet. Ägarbyte (SKK o JBV) skickades in efter provmånaden. Men vi skrev på dem redan då jag hämtade hunden så jag bara kunde posta dem efter provmånaden. Detta bara för att slippa göra ägarbyte igen om det var så att det inte hade fungerat.

Nu visste jag var han var försäkrad och gamla ägaren stod på försäkringen provmånaden och sen ringde jag och skrev över den på mig. Då hittade de ingen försäkring för jag hade visst fått någon siffra fel men då jag hade förra ägarens personnummer kunde Folksam få fram försäkringen och skriva över den på mig via telefon utan problem.

Om man kan teckna tillfällig försäkring vet jag tyvärr inte men det är ju viktigt att hunden varit försäkrad oavbrutet för att den ska gälla för allt.
 
Sv: Ny hund och försäkringsstrul

Den som har hand om pappren efter den avlidne kan gå till banken och kolla upp kontoutdrag för att se vart det dragits pengar - bara räkna upp dom försäkringsbolag som finns så det kan kollas efter. När det hittats, så får denne ringa försäkringsbolaget och förklara läget och be att få försäkringsnummer osv. Dom kan strula, men då får den som har hand om allting skicka in kopia till försäkringsbolaget på den papper som visar att personen har rätt att få ut sådana saker (var en sådan person själv för några år sedan efter min fars död, men kommer inte ihåg vad man kallas för:nailbiting: )

Lite strul med allting så frågan är om du ska ha is i magen och vänta in allting och hoppas deras försäkring täcker om det händer något (är du säker på att det finns försäkring ?) eller teckna om egen försäkring med reservation.
 
Sv: Ny hund och försäkringsstrul

Helt offtopic.

Handlar det om R? Kan ju inte finna så många sådana tragiska historier, och här var det väldigt många saker som passade in. Jag var bara ytligt bekant med den bortgågna (grannklubb), men fruktansvärt sorglig historia. Är det R, så är det jätteroligt att han får komma till dig! Det tror jag kommer att funka bra :)


Hoppas det löser sig med papprerna!
 
Sv: Ny hund och försäkringsstrul

Ja det är den hunden du tänker på :). Jag har träffat honom ett par gånger tidigare och gillat vad jag har sett. Det är en väldigt rolig hund! Hoppas att han och Sarek funkar ihop bara... Och visst är det hemskt ! Hon var så himla trevlig, och så var hon inte så gammal heller. Och såg ut att vara i väldigt god form. Helt sjukt att man bara kan dö så knall fall :(.

Tack ni andra! Ja försäkringsbolaget säger att om inte räkningarna blir betalda så skickar de ut en påminnelse i brevform, och på denna står försäkringsnumret. Jag tänker mest på tiden från det jag hämtat honom tills att räkningen blir betald. Händer något då så får jag vackert betala själv, och skulle det då bli något strul så finns ju risken att jag inte får tillbaka några pengar...
 
Sv: Ny hund och försäkringsstrul

Har personen som ansvarar för hunden nu kontaktat försäkringsbolaget eller är det bara du som försökt?

Om den personen kan visa upp papper på att den äger hunden nu så borde det inte vara några problem, kan man tycka iallafall.
 
Sv: Ny hund och försäkringsstrul

Om hunden har varit skadad och opererad så har säkerligen djursjukhuset han låg inne på information om vilket försäkringsbolag det är frågan om med tanke på direktreglering av kostnader mm.
 
Sv: Ny hund och försäkringsstrul

Om hunden har varit skadad och opererad så har säkerligen djursjukhuset han låg inne på information om vilket försäkringsbolag det är frågan om med tanke på direktreglering av kostnader mm.

Smart. De lär ju ha försäkringsnummer också.
 
Sv: Ny hund och försäkringsstrul

Den anhörige lyckades få tag på försäkringsnumret idag så nu står den gamla försäkringen på mig :).
 
Sv: Ny hund och försäkringsstrul

Vad skönt! Så härligt för R att få komma till er, hoppas han och Sarek blir superkompisar!

Ja det är fruktansvärt tragiskt det som hänt, helt ofattbart :(
 

Liknande trådar

Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 041
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 060
Senast: Snurrfian
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 777
Senast: NOC14
·
Hundhälsa Vad ser ni för möjliga metoder vad gäller att förbättra den genetiska variationen i raserna på ett hållbart och bestående vis? Just i...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 255
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp