Metodik vad gäller att förbättra den genetiska variationen

Eftersom jag inte har något liv kan jag nu stolt presentera Bukehunden!

Visa bifogad fil 117744

Nu när Bukehunden är här får vi höra om en riktig avelsmatador, hunden XXX, som tydligen ska ha lämnat många hundar med dåligt temperament och/eller allergier och klåda. Det ryktas till och med att den själv hade problem! Den användes tills rätt nyligen och många hundar är mer eller mindre besläktade med den. Den finns på flera ställen även i Bukehundens stamtavla, men först i sjätte, sjunde och åttonde generationen.
Därför vore det intressant att veta hur nära släkt vår Bukehund kan vara med den här hunden och eftersom den inte bara är utländsk utan dessutom död kan vi inte jämföra DNA. Men vi kan räkna på stamtavlan och göra en uppskattning! Med ett stamtavleprogram går det snabbt och enkelt.

1682782743802.png


Det visar sig att XXX och vår Bukehund har en beräknad COR på ca 8% trots att den inte ens syns i en stamtavla som visar 5 generationer. Om XXX i stället "bara" varit Bukehunden farfar hade COR varit 6,25%.
Vi vet förstås inte hur mycket XXX påverkat Bukehunden genetiskt. Men om Bukehunden ska gå i avel bör man nog ta en extra titt på den andra hundens stamtavla. Man ska förstås också se till att kombinationen ger ett högt AVK - inte bara en låg inavelsgrad.
 
Eftersom jag inte har något liv kan jag nu stolt presentera Bukehunden!

Visa bifogad fil 117744

Den har en stamtavla full av utställningschampioner och beräknad på 5 generationer är inavelsgraden inte farligt hög - drygt 0,6%.
Tyvärr innebär det faktum att pappan Bukefar är så inavlad att antalet unika hundar i stamtavlan bara är 56 i stället för det maximala 62. Därmed har AVK, anförlustkoefficienten, minskat från 100% till drygt 90% räknat på 5 generationer. Tidigare avel har alltså utarmat genpoolen.

COR, släktskapsgraden, har skrivits in för ett par individer som förekommer i Bukehundens stamtavla mer än en gång. Även "Percentage of Blood" (PoB) anges. PoB är den maximala andelen genmaterial som individen själv kan ha bidragit med(i verkligeten kan siffran variera något). Om COR är högre än PoB beror det på att hundarna har andra gemensamma släktingar än de som finns i rakt nedstigande led från den hund som bidragit med genmaterial.

BukeFF, grönmarkerad, är Bukehundens farfar. Hos en hund som bara har unika släktingar i stamtavlan ska mor- och farföräldar ha COR och PoB på 25%. I stället ligger PoB här på 31,250%. COR ligger lite högre eftersom Bukehund och BukeFF har en annan gemensam släkting(gulmarkerad).

Släktingar i generation 5 ska i sin tur egentligen ha COR och PoB på 3,125.
Alltså du är ju helt fantastisk! :love::bow:
 
@Migo du skrev i en annan tråd om att i utländska BC registret så går det att mönstra in hundar, har jag förstått det rätt? (har inte orkat leta i trådarna om vart det skrevs)
Vet du vad det är för hundar som mönstras in generellt sett? Det går inte att kommer runt det på något sätt? Typ mönstra utomlands och sedan importera? Hur går mönstringen till?
Har du någon/några bra sidor att hänvisa till när det kommer till BC och avel/avelsutveckling osv? (jag tänker framförallt på utländska sidor?)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
1 632
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 173
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 776
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp