Ny inom körning

Oliwen

Trådstartare
Funderar på att börja träna körning lite mer seriöst med mitt kallblod och ev ut på någon tävling men är helt ny inom detta så funderingar finns.. :angel:

Vilket bett använder ni på era hästar?
Min är som sagt ett kallblod som tränat trav förut när han var yngre (är idag 8år).
Kör honom idag på vanligt 2-delat tränsbett men skulle vilja hitta något lite starkare då han kan ligga på ibland...

Får man tävla på vilket bett man vill??

Vilken vagn använder man vid dressyrkörning resp maraton (tävling)?
(Är väl gigg till dressyren)
Vilka "mått" är det som gäller för precitionvagn?

Hoppas det finns någon vänlig själ som orkar svara på mina frågor :)
 
Sv: Ny inom körning

Välkommen till körningens värld :)

Vilket bett man ska använda är en hel vetenskap. Vi kör oftast på odelade bett och i dressyren kör vi ofta på stångbett för att kunna ställa och forma hästen på det sättet som förväntas på en dressyrbana. Dock är det ju lägre krav i lätt klass än det är på svår klass när det gäller ställning och form. Rådet jag skulle vilja ge dig är att anlita en vettig körinstruktör som kan ge dig vägledning i valet av bett och vad du bör prova. Bett är väldigt individuellt till ekipaget och det kan krävas en del arbete innan man hittar rätt i bett djungeln ;)

Ja enl TR får du tävla på alla sorters bett som inte skadar hästen och munnen kontrolleras vid tex maratonmomentet. Sista tävlingen vi var på kontrollerades den även efter precisionen. Hittas skador i munnen så utesluts man från tävlingen.
För lätt klass är det inte speciellt många krav på vagnen. Den skall ha minst minimimått på spårbredden som jag tror är minst 110 cm (kommer inte ihåg) men eftersom du har en hyfsat stor häst så gissar jag att du kommer över det. Man ska även ha plats till groom men jag vet de som fått dispens för detta som har provat på tex dressyr och konkörning för att sedan skaffa en mer ändamålsändlig vagn.
I lätt klass så kör man oftast alla momenten med samma vagn och de flesta större ponnysar och hästar har oftast 4 hjuliga vagnar. När man kommer upp i klasserna så krävs det 2 olika vagnar eftersom det är olika spårbredd i precision och maraton och man måste köra samma vagn i dressyren som i precisionen. Men som sagt man börjar ju i lätt klass först.
Det där med gigg eller fyrhjulig vagn för dressyr är oftast mer en transportfråga då det inte alltid är så lätt att transportera 2 vagnar och häst/hästar till tävlingsplats. I alla klasser gäller att man måste ha samma vagn i dressyr och precision.
Lycka till med din körning och vi hoppas få se dig på tävlingsplatserna framöver :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 533
Senast: Hedinn
·
Relationer Känner att jag borde hjälpa min kompis på något sätt. Hon hamnar i dåliga relationsmönster utan att se det själv pga att hon lätt blir...
Svar
0
· Visningar
737
Senast: Sporthorse
·
Körning Den här gången gör jag det lite lättare för mig och tittar på ponny efter funktion och inte bara ras. Men det jag vill ha lutar åt...
Svar
7
· Visningar
2 174
Senast: Mli
·
Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 161
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp