Ny kattlucka

Agm

Trådstartare
Sixten har haft lucka med magnet men stora grannkatten kom in och matgästade oss och till slut hamnade delar inne på golvet Så jag köpte en kattlucka med censor i stället Den klickar till när han sticker in huvudet Så nu totalvägrar han Det krävs psykologi nu men hur ska jag bete’ mig?
 
Sixten har haft lucka med magnet men stora grannkatten kom in och matgästade oss och till slut hamnade delar inne på golvet Så jag köpte en kattlucka med censor i stället Den klickar till när han sticker in huvudet Så nu totalvägrar han Det krävs psykologi nu men hur ska jag bete’ mig?
Går det att locka på insidan (eller utsidan) med typ dreamies eller annat favoritgodis så att dramatiken med klicket försvinner och istället förknippas med något bra?
 
Eventuellt kanske man kan hålla upp luckan också så får han krypa igenom några gånger utan att öppna själv, för att avdramatisera ännu mer om det behövs.
 
Jaa det stämmer han går igenom om jag ställer upp luckan men det blir ju lite tokigt i vinter likaså har testat godis Måste väl fortsätta krusa och inte ge upp som jag gör och öppnar dörren Det funkar ju när jag är hemma för jag har köpt en doorbell
 
För våran tog det ca 1,5 vecka innan hon vågade gå igenom utan att vi höll upp. I början fick hålla upp nästan helt då hon tyckte klicket var läskigt och på slutet var det bara någon cm längst ner som vi öppnade. Sen var det bara att vara envis också och inte öppna dörren och släppa ut henne när hon ville utan varje gång så gick vi till luckan och hjälpte henne ut den vägen. Lite mer om ständigt för oss i början såklart men vi insåg att drottningen inte skulle gå med på luckan om vi gav andra alternativ :grin::laugh:

Sen plötsligt en dag hörde vi hur hon gick ut utan hjälp givetvis inte så vi såg dock, tog några dagar till innan hon erkände att hon kunde själv och gick ut utan hjälp om vi kunde se henne :laugh:
:heartheart
 
Vi hade iofs ingen lucka alls innan vi skaffade vår med chipläsare, så vår kisse hade ju inget att jämföra med.

Första dagen tänkte jag att det här kommer aldrig gå. Han försökte liksom ta fart och hoppa igenom men då hann den ju inte låsa upp så han slog i skallen ett par gånger och satt sen och surade. Försökte locka med godis men han är inte så lättmutad. Till slut var jag med på utsidan och tog i honom och liksom tryckte in hans huvud vänligt men bestämt tills han kom igenom. Efter några gånger började han fatta och tror dag 3 eller 4 att han lyckades gå in själv. Nu funkar det jättebra några veckor senare, men om han ser oss så kommer han fortfarande till altandörren som förut (har också doorbell där).
 
Kan du inte hitta ett ljud som ger ett liknande klick, som du kan klicka när du håller luckan öppen? Så katten lär sig successivt att det klickar då och då men är inget farligt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 084
Senast: Skjøldur
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 868
Senast: MimmiNO
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 100
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 905
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp