Ny kattunge till äldre hankatt

J

juddran

Hej. Undrar om någon vet hur man bäst gör för att introducera en ny liten kattunge till en lite äldre kastrerad katthane? Jag har hört att man kan spraya alla katterna med något doftämne så att de luktar lika när de träffas.
Vad för sorts doftämne man ska ha vet jag inte. Det måste ju vara utspätt med vatten förstås. Vet någon nåt om det här?
:confused:Juddran
 
Sv: Ny kattunge till äldre hankatt

Din doft kan vara lika bra. Att hålla kattungen så att den doftar som du innan du presenterar dem för varandra. Beroende på hur de är så kan det vara bra att låta kattungen kika runt lite i ett rum innan du släpper in din andra katt där. Du kan även ta ut kattungen därifrån och låta den äldre nosa runt först innan du låter dem träffas. Hos mina kastrerade hankatter har det vaknat en omhändertagande instinkt när det kommit en kattunge i huset. (men alla kanske inte reagerar så)
 
Sv: Ny kattunge till äldre hankatt

När vi skaffade en ny kattunge blev den kastrerade hankatten "mamma" efter nån timme. Han vaktade den lilla och satt en meter ifrån hela tiden de första veckorna =) Vaktade för hunden och andra viktiga saker. Han tog på sej den uppgiften helt själv!
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 444
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 357
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 172
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 028
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp