Sv: Ny lag för enaxlat?
Tappar ett hjul?!
Har du så dåligt underhåll på din trailer att det bär en risk att tappa ett hjul?!
De här med enaxlat, boggie eller tandem är alltid ett hett disskutionsämne....
Enaxlat, de är billigare, du har bara två hjul istället för 4 som ska bytas ut vid behov, de är bara 2 bromasar inte 4 som kan strula, de går egentligen inte speciellt ostadigare om man har en relativt liten häst heller. Allt handlar om hur hästen blir placerad i släpet, alltså hur väl släpet är avvägt med det så kallade N-värdet.
Boggie, många har ingen som helst koll på vad Boggie egentligen innebär.
Boggie har du en separat upphägning på varje axel med stötdämpning på vardera. Det betyder att de jobbar helt oberoende av varanda och gör som bilens däck, pressas ner i marken för att bibehålla god markkontakt. Där har du alltså ytterligare två extra stötdämpare som kan kosta massa pengar att byta och underhålla... En vagn med "äkta Boggie", som försäljarna gärna kallar de, går bra när det är olastat, de rycker inte i bilen vid håligheter i vägen m.m. Men går lika stadigt med last i som en Tandem boggie,
Får man däremot punktering med en Boggie så är man rätt körd, stöddämparen trycker nämligen ner hjulet och fälgen rakt i marken och trycker sönder fälg och kan även förstöra Axeln. Dyr historia!
Tandem, axlarna sitter förankrade i chassiet på trailern, det är stötigt och guppigt att köra släpet tomt, men går som på räls när man har de lastat!
Vid punktering kommer det punkterade däcket att hänga i luften och blir inte mer än nämnvärt skadat, ingen fälg som måste bytas och iingen axel som kan ha blivit krökt. På Tandem har du fortfarande 4 bromsar som kan strula och 4 hjul som måste bytas och underhållas....
Allt är efter tycke och smak, man ska alltid vrida och vända på hur mycket man egentligen ska köra med sitt släp. Ska man köra ett par gånger om året är de ju oekonomiskt att köpa ett släp med 4 hjul som står och torkar ihop och kostar dubbelt så mycket att byta ut som ett släp med 2. Samma sak med bromsar.