Ny lag för enaxlat?

Zkold

Trådstartare
Jag har hittat ett jättefint beg. släp som jag ska åka och titta på i morgon seeer verkligen jättefräscht ut men två kompisar till mig har nu sagt att till hösten kommer en ny lag som säger att man inte får köra häst i ett enaxlat släp längre. Jag har ganska stor bil så jag måste ha ett mindre släp för att kunna köra min pålle.
Detta kan väl ändå inte stämma? Vad ska alla göra som kör sina hästar med enaxlade släp göra? köpa nya? låter skumt.

Vet att dom har slutat tillverkas just för att boggie är bättre men jag är verkligen sugen på detta släpet jag hittat nu... :confused:

Sv: Ny lag för enaxlat?

Har jag inte hört om och har svårt att tro att det stämmer :D

Jag har hört att det varit på tapeten att man inte ska få köra häst i enaxlat, men det ligger nog fortfarande upp för diskussion, tror dock tillverklningen på enaxlat lagts ner eftersom det snackats om att man inte ska få ha det.

Oavsett är det absolut bästa att köra häst på boggie-axel, så jag hade personligen aldrig funderat på att köpa ett enaxlat. Det är inte kul att ha enkelaxel om man får punktering tex, eller ännu värre, tappar ett hjul! Då är det bättre att lägga ltie tid och pengar på att ta ett BE-körkort, eller köpa ett nervägt släp med boggie (I mitt gamla stall hade vi ett som hade totalvikt på 1200kg med boggieaxel).

Tappar ett hjul?!
Har du så dåligt underhåll på din trailer att det bär en risk att tappa ett hjul?!

De här med enaxlat, boggie eller tandem är alltid ett hett disskutionsämne....

Enaxlat, de är billigare, du har bara två hjul istället för 4 som ska bytas ut vid behov, de är bara 2 bromasar inte 4 som kan strula, de går egentligen inte speciellt ostadigare om man har en relativt liten häst heller. Allt handlar om hur hästen blir placerad i släpet, alltså hur väl släpet är avvägt med det så kallade N-värdet.

Boggie, många har ingen som helst koll på vad Boggie egentligen innebär.
Boggie har du en separat upphägning på varje axel med stötdämpning på vardera. Det betyder att de jobbar helt oberoende av varanda och gör som bilens däck, pressas ner i marken för att bibehålla god markkontakt. Där har du alltså ytterligare två extra stötdämpare som kan kosta massa pengar att byta och underhålla... En vagn med "äkta Boggie", som försäljarna gärna kallar de, går bra när det är olastat, de rycker inte i bilen vid håligheter i vägen m.m. Men går lika stadigt med last i som en Tandem boggie,
Får man däremot punktering med en Boggie så är man rätt körd, stöddämparen trycker nämligen ner hjulet och fälgen rakt i marken och trycker sönder fälg och kan även förstöra Axeln. Dyr historia!

Tandem, axlarna sitter förankrade i chassiet på trailern, det är stötigt och guppigt att köra släpet tomt, men går som på räls när man har de lastat!
Vid punktering kommer det punkterade däcket att hänga i luften och blir inte mer än nämnvärt skadat, ingen fälg som måste bytas och iingen axel som kan ha blivit krökt. På Tandem har du fortfarande 4 bromsar som kan strula och 4 hjul som måste bytas och underhållas....

Allt är efter tycke och smak, man ska alltid vrida och vända på hur mycket man egentligen ska köra med sitt släp. Ska man köra ett par gånger om året är de ju oekonomiskt att köpa ett släp med 4 hjul som står och torkar ihop och kostar dubbelt så mycket att byta ut som ett släp med 2. Samma sak med bromsar.

Nej jag har en "boggie", dvs tandemaxel, som jag sköter väldigt omsorgsfullt :D Men däremot har jag sett en olycka med släp som tappat hjul, som tur var var det tomt, men det var otäckt ändå. Jag har även varit med om att en av jobb-bilarna tappade ett hjul efter att ha bytat till vinterhjul på verkstad, efter de två incidenterna överlåter jag aldrig hjulskifte åt någon annan, och jag efterspänner ALLTID. Men alla kan ju faktiskt inte byta hjul själv.

Vad gäller underhåll och däckbyte, underhållet är lika viktigt oavsett släp, och sköter man bromsarna behöver det inte kosta många kronor heller. Backarna kan man dessutom lämna iväg och få ny anläggningsyta på vilket är mycket billigare än att köpa nya, men det kräver ju att man underhåller hela bromsanordningen såklart.

Jag som kör i princip 2-4ggr/vecka föredrar "boggie", men håller med om att en enaxlad kanske är lättare när man inte kör så mycket.

Jag har hört att det varit på tapeten att man inte ska få köra häst i enaxlat, men det ligger nog fortfarande upp för diskussion, tror dock tillverklningen på enaxlat lagts ner eftersom det snackats om att man inte ska få ha det.

Oavsett är det absolut bästa att köra häst på boggie-axel, så jag hade personligen aldrig funderat på att köpa ett enaxlat. Det är inte kul att ha enkelaxel om man får punktering tex, eller ännu värre, tappar ett hjul! Då är det bättre att lägga ltie tid och pengar på att ta ett BE-körkort, eller köpa ett nervägt släp med boggie (I mitt gamla stall hade vi ett som hade totalvikt på 1200kg med boggieaxel).

Har kört punktering en gång med enkelaxlat släp i 70km/h.
Det small till ordentligt,men ingenting hände med släp eller häst.
Stannade direkt och såg det ryka från däcket,men hästen,ja hon stod och mumsade lugnt på sitt hö!

Dock kör jag numera boogie,känns tryggare,men enkelaxlat fungerar absolut också!

Nej det finns inga planer på att förbjuda hästtransporter med bara en axel.

Visst är det bättre med tandem eller boggie, och tappa hjul har många gjort vilket det har varit dåligt med underhåll eller inte...

Personligen föredrar jag tandem eller boggie för stabilitetens skull och för säkerheten. :)

Jag har själv ett enkelaxlat och har med svårt att tänka mig att det skulle bli förbjudet.
Lär ju bli ett jäkla ramaskri isåfall.

Jag är nöjd med mitt, det ligger bra på vägen och på besiktningen tyckte de också att det var stadigt och stabilt.
Dock går inte min nya jättehäst in i den men en häst i "normal" storlek är nemas problemas.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 079
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 990
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 935
Senast: svea
·
Utrustning När ska man egentligen ge upp och bara köpa ett nytt släp istället? Hur mycket tid och pengar är egentligen rimligt att lägga ut på ett... 2 3
Svar
53
· Visningar
5 080
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka