Ny partner med starka åsikter

Jag ser det nu och ber om ursäkt.

Min tanke var att man ibland kan vilja behålla delar som var bra och positiva, och genom att fysiskt avståndstagande kan man på sätt och vis behålla dessa bitar utan att behöva de dåliga (inte i samma mängd i alla fall) som var beroende av en fysisk närvaro. Jag vet att det är komplext och svårt. Det är därför jag tror att en bra och insatt terapeut kan vara ett stöd och en hjälp.
De bra delarna var inte på riktigt. De var ett förstadium till kontroll. Jag tror, i ett såhär tydligt fall av farlig kontrollerande man, att man i stället ska försöka hålla även det man trodde var bra på avstånd. Han behöver inte ha ljugit, men det ingår i misshandlarens process att vara otroligt kärleksfull, och så öser han på mer och mer och mer och till slut har slagit över i kontroll. Han drar in ömheten om hon inte lyder.
 
Jag ser det nu och ber om ursäkt.

Min tanke var att man ibland kan vilja behålla delar som var bra och positiva, och genom att fysiskt avståndstagande kan man på sätt och vis behålla dessa bitar utan att behöva de dåliga (inte i samma mängd i alla fall) som var beroende av en fysisk närvaro. Jag vet att det är komplext och svårt. Det är därför jag tror att en bra och insatt terapeut kan vara ett stöd och en hjälp.
Det var ju en rätt olycklig tanke i det här sammanhanget, milt uttryckt. Den här mannen har alltså hotat att slå ihjäl @norrsol . Det finns inga "bra bitar". Det finns stunder då han binder henne till sig känslomässigt för att kunna behålla sin makt över henne, eller utveckla den.
 
De bra delarna var inte på riktigt. De var ett förstadium till kontroll. Jag tror, i ett såhär tydligt fall av farlig kontrollerande man, att man i stället ska försöka hålla även det man trodde var bra på avstånd. Han behöver inte ha ljugit, men det ingår i misshandlarens process att vara otroligt kärleksfull, och så öser han på mer och mer och mer och till slut har slagit över i kontroll. Han drar in ömheten om hon inte lyder.
Lite Bill och Bull där. :p

Jag tror som du: de "bra" bitarna är det som gör dessa män farliga. Om de bara visade sig som aggressiva och kontrollerande, skulle de ju vara mycket lättare att lämna.

Jag ser det alltså inte heller som du, @Lena Furberg , "komplext". Dessa män är inte mer komplexa än andra. De är mer farliga än andra. Detsamma gäller för relationer med dessa män. Det handlar inte om komplexa relationer. Det handlar om farliga relationer. För kvinnan.
 
Min tanke var att man ibland kan vilja behålla delar som var bra och positiva, och genom att fysiskt avståndstagande kan man på sätt och vis behålla dessa bitar utan att behöva de dåliga (inte i samma mängd i alla fall) som var beroende av en fysisk närvaro.

Fast misshandelsförhållanden fungerar inte som "vanliga" förhållanden med bra och dåliga delar. De flesta följer samma mönster där mannen på ett otroligt manipulativt sätt använder bekräftelse, "kärlek", romantik och omtänksamhet varvat med fysisk och/eller psykisk misshandel för att bryta ner den andra parten. Det går ofta i cykler där våld efterföljs av en "lugn" period av snällhet och omtänksamhet. Det är otroligt förvirrande för den som blir utsatt då hon ibland tvivlar på att misshandeln ens skett eftersom mannen beter sig så väldigt bra nu. Och om hon bara kan sköta sig så kanske han alltid kan vara såhär snäll och de alltid kan ha det sådär bra - och så börjar det om.

Så jag skulle vilja säga att det inte är ett förhållande alls där båda parter ger och tar och delar med sig av och till varandra utan snarare manipulation där våld (psykisk eller fysisk) och kontroll är huvuddelen.
 
De här är en knepig fråga. Jag ser att jag varit i ett farligt förhållande o det är av någon konstig anledning som om han har ett osynligt band till mig.

Han vill att du ska tro att han har ett osynligt band till dig och att du inte klarar dig utan honom. Det gör du! Du är inte beroende av honom på något sätt och du kommer klara dig utmärkt, ja faktiskt bra mycket bättre, utan honom. Verkar han snäll och go och förstående nu så är det bara ett försök att manipulera dig från hans sida. Tro på anledningarna till varför du lämnade och lita på dig själv.
 
Det var ju en rätt olycklig tanke i det här sammanhanget, milt uttryckt. Den här mannen har alltså hotat att slå ihjäl @norrsol . Det finns inga "bra bitar". Det finns stunder då han binder henne till sig känslomässigt för att kunna behålla sin makt över henne, eller utveckla den.

Det finns så många tydliga tecken på farlig ondska och reellt omedelbart hot i det @norrsol rapporterat att det är första gången jag på allvar, genom nätforum, blivit orolig för en medmänniskas liv.

Jag blir glad varje gång jag ser ett inlägg av @norrsol, för det betyder att inget allvarligt negativt hänt.
Jag blir orolig varje gång jag läser om ett vacklande, men jag förstår att det är högst mänskliga reaktioner på en fruktansvärt otäck situation som ibland låtsats vara fin och bra. Det är så det funkar.
Jag blir lugnad av det stora stöd i rätt riktningar @norrsol får i forumet. Det finns så mycket klokskap och dyrt vunna erfarenheter samlade här som ni är villiga att dela med er av.
Jag vill tro att det kan göra skillnad på rätt sätt.

Men heja dig, @norrsol. Ta hand om dig och gör allt du kan för att bryta helt.
 
Tänk på att det nu kan vara som farligast för dig. Det är när man lämnat som mannen ofta kan bli ännu farligare. Snälla var rädd om dig, ring kvinnojour om råd och kvinnofridslinjen. Tveka inte, vid minsta misstanke om fara så måste du reagera. Det handlar om ditt liv här. Prata med ditt sociala nätverk också om detta så de är uppmärksamma. Var rädd om dig. Och du ska vara stolt över dig själv för att du vågade.
Detta skrev Kattennizze just när du flyttat, @norrsol

Det är minst lika giltigt i dag.
 
Ja, min formulering var olycklig, jag erkänner villigt. Men även ts själv skriver, att där finns "goda sidor", även om dessa bara är typ 20% och resten är vidrigt. Och att där finns en rädsla att inte bli älskad, att leva ensam resten av livet. Och detta är Mänskligt. Jag är tillräckligt gammal för att känna till både mönstren och känslorna. Jag lägger ingen skuld på någon, definitivt inte på ts. Jag förstår! Tror jag, i alla fall. Och jag ser också destruktiva mönster som är mänskliga .

Jag hoppas innerligt att ts kan hitta en väg ut. Och jag tänker, igen, att en insatt terapeut kan vara en mycket bra väg att gå. Någon, klok, att verkligen samtala med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp