Ny ponny testar

Unghäst19

Trådstartare
Google förde mig hit så jag gör ett försök.

Jag har köpt en fin 3-årig New Forest som inte var mycket hanterad. Tanken är främst att jag ska avla, köra och ställa ut, men vi hade ju gärna fått henne inriden och säker med barnen även om de inte är superintresserade.

Vi har under några veckor fått träna på allt från att lyfta fötter, till att spola ben, leda, longera och prova täcken med mera.
Det går bättre och bättre förutom en sak.

Barnen har fått leda henne en del i paddocken, över bommar och lite serpentiner mellan sockerbitar. Nu har hon börjat testa dem.
Öronen åker bak och så börjar hon nafsa efter dem, alternativt försöker springa iväg. Man riktigt ser på henne att hon ändrar uttryck och ser rent ut läskig ut.

Resten av tiden är hon snäll men lite lättskrämd. Det är inga problem när barnen borstar och leder annars, utan endast på ridbanan och ofta i ett visst varv och på en viss plats.

Vi har gjort så att barnen gör en liten volt när hon försöker springa iväg, och försöker hon bitas har de fått göra halt och sen backa henne några steg. Hon ser då skitsur även om hon backar. Idag nafsade hon mot ena dottern när hon skulle backa henne.. Barnen har såklart blivit lite rädda.

Hur bör vi göra? Jag kan ju huta åt henne, men med mig gör hon absolut ingenting, inte heller om jag går bredvid. Är det bättre att ignorera henne och hoppas hon tröttnar?

Tack på förhand!
 
Hur gamla är barnen? Hur länge har ni haft hästen?

Vad menar du med huta åt henne? Har ni/du någon erfarenhet av att utbilda unghästar?

Generellt tycker inte jag att barn ska hantera unghästar. Var är den vuxna när barnen hanterar henne?

Barnen är mellan 8-10 år, ponnyn har vi haft sen strax innan jul.
Jag har haft unghästar förr, men bara halvblod.

Vi är såklart med, jag har gått med ungarna många många varv innan de fick leda överhuvudtaget.
Tillägger att det är en väldigt liten New Forest, och barnen har såklart både hjälm och väst.

Angående att huta åt, hade ett halvblod gått och försökt bita mig hade jag markerat att det inte var ok, oftast räcker det att morra till lite eller peta på bogen, men det är svårt när det bara är mot barnen.
 
Barnen är mellan 8-10 år, ponnyn har vi haft sen strax innan jul.
Jag har haft unghästar förr, men bara halvblod.

Vi är såklart med, jag har gått med ungarna många många varv innan de fick leda överhuvudtaget.
Tillägger att det är en väldigt liten New Forest, och barnen har såklart både hjälm och väst.

Angående att huta åt, hade ett halvblod gått och försökt bita mig hade jag markerat att det inte var ok, oftast räcker det att morra till lite eller peta på bogen, men det är svårt när det bara är mot barnen.


Förstår att det kan vara svårt att korrigera när det endast är med barnen. Har du gjort samma hantering av ponnyn som barnen men utan dom?

Hade kanske själv låtit ponnyn ha en liten vila, sen tränat lite själv och låtit barnen försöka igen längre fram. Om barnen blir skrämda kan kanske ponnyn plocka upp det och det blir en dum cirkel så tänker en liten reset kanske inte är så illa. Är lite svårt att ge handfasta tips när man inte kan se när ponnyn blir nafsig och hur hanteringen ser ut.
 
Hur länge har ni haft henne? Det kanske har blivit lite för mycket på en gång?
Ni kanske gått lite fort fram? Om det är en häst som inte gjort så mycket tidigare kan det blivit för mycket.

Hade kanske själv låtit ponnyn ha en liten vila, sen tränat lite själv och låtit barnen försöka igen längre fram. Om barnen blir skrämda kan kanske ponnyn plocka upp det och det blir en dum cirkel så tänker en liten reset kanske inte är så illa. Är lite svårt att ge handfasta tips när man inte kan se när ponnyn blir nafsig och hur hanteringen ser ut.

Jag svarar alla; jag har tänkt att inte låta barnen leda henne mer på just ridbanan, hon är extremt smart och tror lätt det kan bli en ond cirkel.

När jag tänker efter nu har hon nafsat lite när hon varit osäker innan. Nån gång när vi lastade henne första gången, och när vi inte kunde lyfta bakbenen en kort period så blev hon stressad och reagerade då med att försöka bitas.

Det går superbra med all hantering med mig nu, men jag funderar på om hon helt enkelt är osäker på barnen och tänker att anfall är bästa försvar.
Då lär det ju bli kontraproduktivt att lära barnen ryta till på henne.

Vad tror ni om att bara låta barnen få vara med vid den hantering som funkar bra, så hon förknippar dem med nåt positivt?

Hon har trots allt gjort enorma framsteg på kort tid med mig, så jag hoppas vi får ordning på detta med.
 
Jag svarar alla; jag har tänkt att inte låta barnen leda henne mer på just ridbanan, hon är extremt smart och tror lätt det kan bli en ond cirkel.

När jag tänker efter nu har hon nafsat lite när hon varit osäker innan. Nån gång när vi lastade henne första gången, och när vi inte kunde lyfta bakbenen en kort period så blev hon stressad och reagerade då med att försöka bitas.

Det går superbra med all hantering med mig nu, men jag funderar på om hon helt enkelt är osäker på barnen och tänker att anfall är bästa försvar.
Då lär det ju bli kontraproduktivt att lära barnen ryta till på henne.

Vad tror ni om att bara låta barnen få vara med vid den hantering som funkar bra, så hon förknippar dem med nåt positivt?

Hon har trots allt gjort enorma framsteg på kort tid med mig, så jag hoppas vi får ordning på detta med.
Det är en ung individ som flyttat och lärt sig många nya saker på kort tid, jag tror snarare beteendet är en reaktion på det.
 
Jag är inne på samma spår som du, att det har att göra med att hon blir osäker. Det låter som att mycket är nytt för henne, och jag skulle gissa att du (i egenskap av van hästmänniska), omedvetet eller ej är konsekvent i tajming och kroppsspråk på ett sätt som inte barnen är. Särskilt när hon leds och inte vet vart hon ska, i jämförelse med i stallet (?) där hon vet vad som komma skall så att säga.

Jag skulle tro att hennes självkänsla kommer med ålder och erfarenhet, sen om hon är en sån som kommer gilla barn vet man ju inte. Ge henne tid skulle jag säga, och låt barnen sköta henne i de situationer där hon känner sig mest säker än så länge. Inge kul om barnen tappar intresse pga att ponnyn är lite ung och osäker om det är nåt som släpper med åldern sen 🌟
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
645
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 284
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 541
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 085
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp