Ny reaktion - utbruten från Nya smilies?

TeamLundVer

Trådstartare
Lite OT @Gunnar men jag måste ändå passa på att fråga när du tar upp frågan om uttryck/ smilisar.

Man kan ju gilla inlägg, hjärta dem osv. Men jag saknar verkligen möjligheten att trycka på en förvånad smilis där (tänk som fb). Det är nästan dagligen som jag önskar att det fanns.
Skulle detta vara möjligt att lägga till?
 
Lite OT @Gunnar men jag måste ändå passa på att fråga när du tar upp frågan om uttryck/ smilisar.

Man kan ju gilla inlägg, hjärta dem osv. Men jag saknar verkligen möjligheten att trycka på en förvånad smilis där (tänk som fb). Det är nästan dagligen som jag önskar att det fanns.
Skulle detta vara möjligt att lägga till?

Det håller jag verkligen med om, ingen av de andra passar när det är ett "oh shit"-inlägg. Det känns inte som om en sådan smiley skulle kunna användas elakt, det är ju ett neutralt uttryck för förvåning. Både den som skrattar och den som är ledsen förmedlar inte samma sak.
 
😲 är det något som detta ni menar, eller någon annan.
Jag kan dock tänka mig att det kan användas negativt.

Vi hade ju en Wow-reaktion som var liknande tidigare som togs bort. Vissa reaktioner, egentligen alla, mår bra av ett förklarande inlägg.

🤔 kanske denna?
 
Helt klart.

Angående huruvida reaktionen kan användas negativt eller ej; Ja, jag tror att det kan förekomma men bara i enstaka fall. Ser man till större plattformar (typ Facebook) används skrattreaktionen betydligt mer frekvent i nedsättande syfte än vad den förvånade gubben gör. Här ser jag sällan skrattsmileyn användas nedsättande, jag tror de allra flesta här håller en betydligt bättre nivå än så.

Jag tycker att fördelarna med både skratt- och wowsmileyn vida överstiger risken att de någon gång ibland används nedsättande.
 
Frågan är väl om wow är ett lämpligt namn om det framförallt är förvånad eller liknande man vill ha fram.

Jag kan tycka att reaktionen wow på ett inlägg lätt kan översättas med "är du dum på riktigt" vilket jag anser mindre lämpligt.

"Jag förstår inte", "Nu undrar jag hur du menar" kanske är bättre. "Undra" kanske kan fungera och då kanske 🤔 är bättre?
 
Frågan är väl om wow är ett lämpligt namn om det framförallt är förvånad eller liknande man vill ha fram.

Jag kan tycka att reaktionen wow på ett inlägg lätt kan översättas med "är du dum på riktigt" vilket jag anser mindre lämpligt.

"Jag förstår inte", "Nu undrar jag hur du menar" kanske är bättre. "Undra" kanske kan fungera och då kanske 🤔 är bättre?
Nej, den här 🤔 och 😮 förmedlar ju inte alls samma sak. Jag vill ha en wow-symbol att använda när någon lägger upp något häpnadsväckande, en bild på något fint, en berättelse eller whatsoever.

En Undrasymbol är ju mer besvärlig att tolka. Vad är det användaren undrar över? Med wow/skratt/ledsen/arg/hjärtsymbolen behövs ju inga ord, folk begriper ändå. Undrasymbolen kommer man ju ständigt behöva komplettera med frågor.
 
Frågan är väl om wow är ett lämpligt namn om det framförallt är förvånad eller liknande man vill ha fram.

Jag kan tycka att reaktionen wow på ett inlägg lätt kan översättas med "är du dum på riktigt" vilket jag anser mindre lämpligt.

"Jag förstår inte", "Nu undrar jag hur du menar" kanske är bättre. "Undra" kanske kan fungera och då kanske 🤔 är bättre?

Den tolkningen har jag aldrig varit med om att någon gör. "Wow" på engelska är ju ett uttryck för förvåning.
 
Nej, den här 🤔 och 😮 förmedlar ju inte alls samma sak. Jag vill ha en wow-symbol att använda när någon lägger upp något häpnadsväckande, en bild på något fint, en berättelse eller whatsoever.

En Undrasymbol är ju mer besvärlig att tolka. Vad är det användaren undrar över? Med wow/skratt/ledsen/arg/hjärtsymbolen behövs ju inga ord, folk begriper ändå. Undrasymbolen kommer man ju ständigt behöva komplettera med frågor.

Ja, undrasymbolen som reaktion blir bara märklig rent allmänt.

Ett exempel: Jag skriver att katten lärt sig läsa - du reagerar på inlägget med en 😮. Det är så jag ser att den kan användas.
 
Den tolkningen har jag aldrig varit med om att någon gör. "Wow" på engelska är ju ett uttryck för förvåning.
Jag och andra har sett den användas så då den fanns som reaktion med 😲 som väl egentligen är den "riktiga" ikonen för wow.

Kanske ett annat ord kan vara mer neutralt, Förvånad, kanske.
"Wow just wow" får jag för mig är ett ganska negativt uttryck?
 
Jag och andra har sett den användas så då den fanns som reaktion med 😲 som väl egentligen är den "riktiga" ikonen för wow.

Kanske ett annat ord kan vara mer neutralt, Förvånad, kanske.
"Wow just wow" får jag för mig är ett ganska negativt uttryck?

Eh, nej? Det är ju en jättekonstig tolkning.

"Wow, just wow" kan vara ironiskt men då är det i talad form så det hörs på intonationen.
 
Nu har jag funnit en lösning som jag anser rimlig.

Jag kommer använda original-reaktionen då den är lite snabbare och enklare för mig att välja och för att den faktiskt betyder förvånad, enligt en källa på internet 😲
Sedan kommer den få beskrivningsordet Förvånad.

Den som många gillat här är är väl mer Överraskad med öppen mun, och man kunde väl ha lagt in den som Överraskad, men som jag skrev tidigare hade det krävt lite mer och blivit aningens långsammare.
 
Nu har jag funnit en lösning som jag anser rimlig.

Jag kommer använda original-reaktionen då den är lite snabbare och enklare för mig att välja och för att den faktiskt betyder förvånad, enligt en källa på internet 😲
Sedan kommer den få beskrivningsordet Förvånad.

Den som många gillat här är är väl mer Överraskad med öppen mun, och man kunde väl ha lagt in den som Överraskad, men som jag skrev tidigare hade det krävt lite mer och blivit aningens långsammare.
Åh men du är ju bara bäst ♥️
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 072
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 177
Senast: Soapbubble
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 607
Senast: Hedinn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 320

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp