Ny ridhjälm - men var 2 år gammal!

seahawk

Trådstartare
Köpte två nya ridhjälmar nu innan jul (en till mig och en i present).

I butiken sa de att ridhjälmarna ska bytas efter ca 5 år, vilket var anledningen till att jag köpte nya. Men, nu när jag tittar på tillverkningsdatumet ser jag att den ena hjälmen är tillverkad i oktober 2011!! (den andra var tillverkad i juni 2013).

Är det ok att sälja så gamla hjälmar (till fullpris)? Det betyder ju att jag behöver köpa en ny ridhjälm om bara tre år igen..?! Känner mig lite lurad just nu.. Jag har inte hunnit fråga butiken ännu, men vad säger ni?
 
Sv: Ny ridhjälm - men var 2 år gammal!

Jag kan inte se någon anledning till att det inte skulle vara okej, det är ju bara att kolla på datumet innan du köper hjälmen, och accepterade du det datumet, så är det ju inga konstigheter alls.
Det är ju som mat i livsmedelsbutiken. Mat som inte är utgången säljs till ordinarie pris, sen är det upp till dig som konsument att ta den paketen med längst hållbarhet om det är viktigt för dig.
Så länge inte hjälmarna är märkta med något som kan ses som "sista förbrukning" vilket jag inte tror några hjälmar är i dagsläget, så kan det inte finnas något hinder för att sälja. De fem åren är ju en rekommendation, inte en lag.
 
Sv: Ny ridhjälm - men var 2 år gammal!

Sägs det att man ska byta hjälm fem år efter tillverkningsdag eller efter att man använt den fem år? Jag kan då inte se en anledning till att vara nojjig över när den tillverkades, det är väl mest att man ska byta ut sin ridhjälm regelbundet så man inte rider runt med en gammal hjälm som inte längre har fullt skydd (som har dragit på sig småskador vid fall etc). Jag kanske har fel men så tolkar jag det.
 
Sv: Ny ridhjälm - men var 2 år gammal!

Du har alltså fått för dig att en hjälm blir förbrukad av att ligga i kartong, varför?
Åldras plasten och tyget?
 
Sv: Ny ridhjälm - men var 2 år gammal!

Jag trodde man räknade från tillverkningsdatumet, men hade isf fel. Så då är problemet utrett :)
 
Sv: Ny ridhjälm - men var 2 år gammal!

Jag tycker du ska prata med butiken. Även om den inte är använd har jag läst någonstans att frigoliten kan åldras. Ta med kvitto och prata med honom om dina förväntningar på produkten. För det handlar om det som konsument, vad de marknadsfört och därmed vad du förväntat dig. Det skadar inte att ringa och fråga, om du inte har använt den har du väl öppet köp eller bytesrätt dessutom?
 
Sv: Ny ridhjälm - men var 2 år gammal!

Jag hade gått tillbaka till butiken och bett om att få göra en retur, och sen köpa en annan hjälm.

Även om hjälmen är oanvänd så åldras materialet.
 
Sv: Ny ridhjälm - men var 2 år gammal!

Det är viktigt att man byter hjälm var femte år annars sjunker försäljningen för ridhjälmstillverkarna.
 
Sv: Ny ridhjälm - men var 2 år gammal!

men viktigast är att mateeialet i hjälmen åldras och skyddar sämre.
 
Sv: Ny ridhjälm - men var 2 år gammal!

kl

tack för alla svar!

Jag hade för mig att tillverkningsår hade betydelse även om hjälmen inte hade börjat användas, men blev lite osäker i och med de första svaren jag fick. Jag ska prata med affären och se vad de säger!
 
Sv: Ny ridhjälm - men var 2 år gammal!

Tänkte bara uppdatera om hur det har gått. Jag har varit tillbaka i affären och det var inga problem att byta hjälmen!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 882
Senast: MimmiNO
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 527
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 703
Senast: Saeta
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 783
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp