ny sadel - tjoho!!!

Cilla

Trådstartare
minsann.... kom allt hem med en ny sadel igår. efter nästan 2 timmars klämmande, kännande, provande, vridande och vändade hittade vi en som passade både mig och hästen.

en dansktillverkad dressyr, handgjord. :banana:
hette nått i stil med can-meg eller nått.... :confused:

nån som känner igen det?
ska knäppa några kort när jag åker till stallet sen!

själv har jag aldrig hört talas om det märket, sadelutprovaren sa att dom ligger runt 12000, bra sadlar, men ovanliga i sverige.

tyvärr åker den fram ca 3 cm för mycket, men det funkar att rida i den ändå. :laugh:

Sv: ny sadel - tjoho!!!

daw mag hette den visst, var inte alls dansk, utan polsk.
modellen heter sylvester, 17"M.

finns det verkligen ingen här som har erfarenhet av dom?:confused:

kommer! ligger i datorn hemma, ska fixa in på nätet ikväll. :D

om den åker fram 3 cm så passar den ju inte! En sadel ska ligga still.

om den åker fram 3 cm så passar den ju inte! En sadel ska ligga still.

ha, ja visste att det inte kunde gå obemärkt förbi! :devil:
jodå, den passar, men det "lilla" magen skjuter fram sadelgjorden, som drar med sig sadeln fram till stoppläge. en svängd gjord går inte, armbågarna tar i. :grin:

prova isåfall en annan modell av svängd gjord. det finns olika märken och modeller, alla tar nog inte i.

köp annars en längre gjord så slår den inte i! eller skaffa svanskapp!:devil:

åker sadeln fram till bogbladen så slår ju hästen i sadeln i varje steg. det kallar inte jag en passande sadel då kunde du nog lika gärna ha kvar den gamla.

prova isåfall en annan modell av svängd gjord. det finns olika märken och modeller, alla tar nog inte i.

köp annars en längre gjord så slår den inte i! eller skaffa svanskapp!:devil:

åker sadeln fram till bogbladen så slår ju hästen i sadeln i varje steg. det kallar inte jag en passande sadel då kunde du nog lika gärna ha kvar den gamla.

den åker inte fram på bogbladet, den stannar bakom, så hon är fri i sina rörelser. men maxat läge vore ca 3 längre bak.

tyvärr hade hon bara den modellen av svängd gjord hemma, så jag köpte en anatomisk så länge.. det funkar , men får va väldigt noga när jag sadlar hene. håller på och kikar efter en svängd som kan passa, men det är inte så lätt. :crazy:

nån som vet någon bra sida med gjordar kanske? PM:a!!

kommer här. :D (lägg märke till mitt ursnygga nya schabrak!!:love: )

21901331.jpg
21901333.jpg
21901334.jpg

21901335.jpg

never mind the huge gräsmage.... :angel:

Om sadeln lägger sig precis bakom bogbladen i stillastående så kommer den att störa hästen då bogbladet rör sig bakåt när hästen lyfter sitt ben.

Så du får banta hästen helt enkelt! ;)

Liknande trådar

Utrustning Vänder mig till er för att höra era tankar. Ska försöka dra bakgrunden kort. Köpte min häst, ett halvblodsto, 10 år, i dec-14. Gick då...
Svar
7
· Visningar
2 660
Senast: Zata
·
Utrustning Mitt tyska sto av den grövre typen (som en hannoveranare)har nu problem med sin sadel. Hon har ändrat sig mkt. muskelärt & ser ut som...
Svar
2
· Visningar
1 650
Senast: lovstedt
·
Utrustning Ja, som rubriken berättar har jag äntligen köpt mig en ny hoppsadel och på kuppen blivit väldigt mycket klokare. ;) Ffa har jag lärt mig... 2
Svar
23
· Visningar
3 504
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?