• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Åska
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 449
Å

Åska

Nu har min Morrhoppa växt ännu mer och behöver gå upp en bomstorlek så nu är det (återigen) dags att köpa sadel! Men den här gången vet jag inte vad jag vill ha! Jag rider nu i en Kieffer Wien och är rätt nöjd med den fast jag skulle gärna vilja ha en sadel med mer stöd för benen.

Jag letar efter en sadel med rätt mycket stöd fram och med smal midja. Vet ni om någon sort och modell som passar in på denna beskrivning?

Sv: Ny sadel!

Dominus brukar folk gilla som vill ha mycket stöd för benen. Är dock gjorda för människor med långa smala ben. :)

Jag personligen hatar dom eftersom jag inte vill ha nånting. :D

Skall lägga den på minnet även om jag inte har så långa ben! :)

Red i en sån här i helgen.
Den tycker jag stämmer in på din beskrivning
11.jpg

Tycker visserligen inte det ser ut som det är så mycket knästöd på bilden men det var det, jag lovar :D
Pfiff Amaretto
(hittade en till bild på blocket)
3210166.jpg

Så reagerade jag också när jag såg den "live" första gången, men jag blev glatt överraskad när jag red i den. Man sitter helt perfekt i den :love: :love: Den är ju inte svindyr heller som ny!

80-80982580680.jpg

Där är dominus sadeln.

Personligen älskar jag prestige sadlarna. Ganska mycket stöd, och jag gillar det även om jag egentligen inte tycker om det. :D

men om hästen går med kieffer kan inte dominus och prestige passa.
kieffer är så gått som spikrak och de båda andra är böjda i bommen.

trådskaparen; kieffer har en sadel som iofs är ful men nog har den knästöd, en ulla salzgeber. hade en sådan förrut och den var jättebra på min förra häst. humant nypris på runt 13'000,-

Hur är bommen böjd? Är den som typ en banan? :confused:

Hon är bara riden med stübben och kieffer sadlar, är de också raka i bommen? Vilken djungel!

Jag har smygkikat lite på Stübben Tristan och har en våt dröm om en Avalon, får se vad jag kan hitta när jag ger mig ut på sadelturne på lördag. Är jag inte tillbaka efter helgen så är jag vilse i sadeldjungeln, så om någon då vill komma med en manchete och rädda mig så vore det snällt! :angel: :)

Säger som immer..Jensen..har själv en amiral väldigt trevlig sadel! och man kan få den precis efter hästen..

Kieffer har ju andra modeller med större knästöd. Personligen avskyr jag Kieffer... :p Får utslag bara jag ser dom där extrema bakvalven. :crazy: Jag tycker allra bäst om Prestige. Men har hästen väldigt rak rygg så funkar inte dom... Kolla på Albion, dom har stora stöd och 10ggr skönare än Kieffer. Annars har Amerigo en modell som passar raka hästar också.

Nu har jag ringt och kollat på vad det fanns för sadlar i lite human prisklass så nu ligger tankarna på:

Albion (kommer inte ihåg modell)
Stübben Tristan
Kieffer München
Kieffer Master
County (en riktig gammal förvisso)
Centaur (minns inte modell)
Caprilli (minns inte modell)

Är det någon som har ridit i en Caprilli??

Åh, det skall bli så spännande! Jag känner mig som en sexårig ett par dagar innan julafton! :D

Tänk på att ta hjälp av en seriös och duktig sadelutprovare.
hellst utbildad i england.
Bommen måste passa dinhsäts rygg både i bredd och form dvs böjd-rak
Sedan måste sitsen passa ditt bäcken-
ALLA HÄSTAR SER INTE LIKADANA UT - ALLA RUMPOR SER INTE LIKADANA UT :D

Du skall få provrida sadeln i stigläder!!!

Lita på vad hästen säger dig. I en bra sadel är det lätt att arbeta.
I en sadel som inte passar blir hästen motsträvig.

LYCKA TILL

Senaste nytt:

Jag har nu hemma en M&N Edinburgh och en Zaldi Atlanta. Jag har provridit M&N och tyckte om den jättemycket! Även Morrhoppan verkade förtjust i den men jag skall ta en sväng till i den i kväll för att vara helt hundra. Atlantan är ny så där får jag hoppa över stiglädrena men jag är lite tveksam, upplevde inte att den låg lika bra som M&N. Den kommer visserligen att sjunka en eller två centimeter men jag är fortfarande lite tveksam.

Jag tycker precis som Susan att du ska ha en sadelutprovare till hjälp. Det är en alldeles för stor grej att lösa på egen hand. För även om hästen gillar den vid första provridningen så kan det finnas saker som dyker upp senare som ett vant öga hade kunnat se direkt och sparat "lidandet".

Sen så går det inte att avgöra om sadeln är bra när man inte får rida med stigläder... men är den helt ny så får man ju inte lägga stiglädren på utsidan. Men vill man då ändå få en chans att prova ordentligt så kan man fästa stiglädren på insidan, innanför kåpan, så att de inte gör några märken. Och det funkar bra! Men man blir lite låst i skänkeln men är ändå klart mkt bättre än utan.

Jag kollade på Zaldin men det verkade inte finnas det möjligheten att ha stiglädrena innan för. På M&N så så hade jag dem innanför bara för säkerhetsskull.

Jag har inte varit själv med att prova ut sadeln, har dock inte haft med någon sadelprovare.

När du nämde det med att gå utt en bomstorlek. Då rekomenderar jag varmt en sadel som går att byta koppjärn i (själv har jag en Bates Isabell och en bates caprilli :love: ) eftersom hästarna ändras hela tiden.

bates isabell
item_509.jpg

bates caprilli

saddle_caprilli_drsg_leather.jpg

Jag har haft en Caprilli och har en Zaldi Atlanta nu.
Du kan ha dina stigläder innanför men då får man ta fram något vasst o skära lite i sadeln :devil: å det vill man kanske inte

Vimsan skrev:
Jag har haft en Caprilli och har en Zaldi Atlanta nu.
Du kan ha dina stigläder innanför men då får man ta fram något vasst o skära lite i sadeln :devil: å det vill man kanske inte

Näe, i synnerhet inte när man har hemma en ny sadel och provar.. :angel:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
621
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 648
Senast: Mirtai
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
766
Senast: jemeni
·
Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inredningstråden nr3
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka