Ny "sanning" sagd på foderföreläsning - sant/falskt?

ameo

Trådstartare
Moderator
Har snappat upp på annan plats på webben att en agronom som föreläst om foder sagt att sent skördat hö är det som är bäst för fånghästar/fångponnyer.
Jag undrar, FINNS det något annat skäl till detta än den utbredda missuppfattningen om att man ska svälta bort fången?

Jag har ju lärt mig att fånghästar ska ha hö med bra näringsinnehåll, att de gärna får äta tidigt skördat grovfoder.

help! utred detta en gång för alla!

tack! :bow:

Sv: Ny "sanning" sagd på foderföreläsning - sant/falskt?

Det va konstigt. Jag har oxå lärt mig att fånghästen skall ha ett bra hö med bra näringsvärdena. Inget nåt "skräp" hö.
Andra skörden kan nog va OK bara hästen får lite extra så att den mår bra av det.
Jag får veta snart hur bondens hö är.....Blir spännande! Vill HA ett riktigt BRA hö.

Jag pratade med en, som sa att jag måste se till att min märr med ungen ska ha ett riktigt bra hö medans shettisen ska ha ett sent skördat hö.
Aha! sa jag. Varför ska jag krångla till det för? Shettisen går inte ensam precis, han går ihop med dom 2 andra. Fölungen o shettisen är bästisar. Varför va elak o sära på dom, liksom?

O nu hö. Nej, jag fick förklara för personen att shettisar har lika behov som stora hästar trots deras storlekar. :(
Som om shettisar inte har något värde.

*mutter*

Andraskörden kan ha MINST lika bra näringsinnehåll som förstaskörden... :D

:angel::DNågonstans "på forntiden" vet jag att det talades om att vissa fånghästar mådde bättre av andraskören för att vissa växter hade blommat över då...men det är förmodligen väldigt uråldrig kunskap...men det kanske var en uråldrig föreläsare(typ född på 60 talet):angel::D

Självklart ska alla hästars näringbehov vara uppfyllt oavsett hästras!
Andraskörden innehåller oftast mindre näring. Det som är bra med detta är att en häst då kan äta en större mängd grovfoder utan att få för mycket näring. En häst som får ett superhö näringsmässigt sett kan då inte äta lika många kilon som en som får ett hö med lägre näringsinnehåll.

Det handlar alltså inte om att svälta bort fången. Bara att hitta ett hö med sådant näringsinnehåll att hästen får i sig hela behovet utan kraftfoder, men att den dessutom får tuggbehovet tillfredställt:)

Det är ju skillnad på olika slags näring, själv vill jag (till min extremt lättfödda, knappt arbetande häst) ha ett lågt energivärde, men ett högt proteinvärde, för att kunna tillfredställa min hästs tuggbehov utan att behöva ge tillskott.

Detta för att hennes övervikt är starkt misstänkt som orsak -helt eller delvis- till hennes fång. Jag vill alltså hålla nere de näringsämnen som lägger sig direkt på hullet, men hålla proteinet uppe.

Så att prata om generellt lågt eller högt näringsvärde känns lite dumt. Vilket menade källan till denna sanning?:idea:

Men VARFÖR tror så många att andraskörden har lägre näringsinnehåll? Det beror ju på HUR i gräsets utveckling det skördas. Jag har haft KANONVÄRDEN på allt andraskördshösilage jag köpt!

Men VARFÖR tror så många att andraskörden har lägre näringsinnehåll? Det beror ju på HUR i gräsets utveckling det skördas. Jag har haft KANONVÄRDEN på allt andraskördshösilage jag köpt!

Det är väl också gammal tro och folk som inte hängt med i utvecklingen. Förr var det ju så att man inte slog fösta skörden förrän gräset blommat och fröat. För att få natuligt återsådd. Då blev ju helt naturligt en eventuell andra skörd väldgt sent på året med tveksamt väder. Vilket ju nästan automatiskt ger sämre värden.

Gräset innehåller i gmsnitt mer fruktan i början av odlingssäsongen än senare enl vissa engelska studier. Alltså inte enbart pga gräsets utvecklingsstadium utan sommarens. Har inte sett studier på våra vanligaste svenska vallsorter. HH

Gräset innehåller i gmsnitt mer fruktan i början av odlingssäsongen än senare enl vissa engelska studier. Alltså inte enbart pga gräsets utvecklingsstadium utan sommarens. Har inte sett studier på våra vanligaste svenska vallsorter. HH

Vilket alltså måste betyda att det bästa höet för en fånghäst är en andraskörd där man får ett hö med högt proteinvärde? Om det är likadant här i Sverige.

Vilket alltså måste betyda att det bästa höet för en fånghäst är en andraskörd där man får ett hö med högt proteinvärde? Om det är likadant här i Sverige.

Det blev nog för otydligt.
Jag menar att OM det kan vara hög fruktanhalt i förstaskörden så är det inte bra. Men att bara låta det växa och slå det senare är då inte heller bra eftersom proteinhalten blir för låg. Då bör alltså det bästa vara att välja ett hö där gräset inte har kommit för långt i utvstadiet men inte heller vuxit i början av sommaren.

Detta blev kanske lika snurrigt, börjar bli trött.

AH!
Det förklarar ju iofs varför mitt fångsto är smådålig från slutet av maj till midsommar och sen tvärt blir helt symptomfri...

Förstår precis hur du menar och instämmer i slutsatsen.
Sen förstaskörd är ju ingen höjdare näringsmässigt...

Jag har fodrat med andraskörd måååånga vintrar och alltid haft bra värden och friska hästar. Ska nog fortsätta med det.
Finns ju ytterligare en fördel med andraskörden, åtminstone här på småländska breddgrader, nämligen att risken för gömda rådjurskid på vallarna är obefintlig...

Självklart ska alla hästars näringbehov vara uppfyllt oavsett hästras!
Andraskörden innehåller oftast mindre näring. Det som är bra med detta är att en häst då kan äta en större mängd grovfoder utan att få för mycket näring. :)

Stämmer detta ? I så fall är jag nog inte riktigt med. Jag har förstått det som att energiinnehållet nästan alltid är lika stort men att proteininnehållet varierar. I så fall får ju hästen i sig onödigt mycket energi om man tänker så. Den måste då äta mycket hö för att få i sig den mängd protein som behövs. Är det inte i så fall bättre med proteinrikt hö och sedan fylla på med halm som jag då antar har lägre energiinnehåll?

Stämmer detta ? I så fall är jag nog inte riktigt med. Jag har förstått det som att energiinnehållet nästan alltid är lika stort men att proteininnehållet varierar. I så fall får ju hästen i sig onödigt mycket energi om man tänker så. Den måste då äta mycket hö för att få i sig den mängd protein som behövs. Är det inte i så fall bättre med proteinrikt hö och sedan fylla på med halm som jag då antar har lägre energiinnehåll?

Du är helt rätt ute, det stämmer inte! Enrgin varierar inte så mycket under säsong medan proteinet sjunker hela tiden. Om det vore så att båd enrgi och protein sjönk skulle det ju vara plättlätt att hitta bra grovfoder...bara att skörda så sent som möjligt till de felsta hästar...:angel:

Angående TS fråga så sällar jag mig till HH:s info om fruktan. Men jag tror iofs om jag inte minns helt fel att våra svenska gräsväxter har ett lägre grundinnehåll av fruktan än t ex de från lite varmarebreddgrader.

Det som är bra med detta är att en häst då kan äta en större mängd grovfoder utan att få för mycket näring. QUOTE]
Det är detta som är den springande punkten, fånghästen bör ha ett konstant intag av grovfoder för att hålla mikroorganismerna i tarmen lyckliga. Lyckliga baskilusker = lycklig fånghäst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka