Ny spis? Nytt skåp? ...breddbekymmer

Vi bytte till induktion för ungefär ett år sedan, min son och sonhustru lovordade induktion...

Men jag är inte helt tillfreds. Dels så har det varit problem med den, vissa zoner har varit överkänsliga, och bara velat ha vissa kastruller, och dessutom har de inte värmt över hela zonen. Visserligen så finns det garanti, och visst serviceteknikern kommer så småningom även till långt ute på landet, och fixar, men jag är ändå inte tillfreds.
Och det fanns ingen häll i rätt storlek, som hade sådana där extremt flexibla zoner, så hällen är grinig också beroende på det...

Den snabba reaktionen när man ändrar temperatur är både en fördel och en nackdel. Man måste ofta värma kärlen långsamt så att hela kärlet blir varm innan man försöker laga mat i det, och åtminstone min häll är hyperkänslig för överkokning och stänger av sig.

Jag har tidigare haft gasspis, gjutjärnshäll, och glaskeramik, och inte upplevt problem med vare sig långkok eller popcornspoppning, men med induktionshällen så får jag inte till det som jag önskar, hur jag än försöker.
Riskokning har blivit ett äventyr: endera för varmt, så vattnet kokar bort innan riset är klart, eller så blir det för lite sprutt på plattan, så att inget händer eller det blir risgrynsgröt...Och detta trots att satt vredet på samma nivå...

Det finns många som är nöjda med sin induktionshäll, andra som upplevt en räcka av problem med frekventa besök av servicetekniker utan att problemen lösts.

Leta reda på någon som är "bäst i test", eller provkör en hos någon bekant som äger en lämplig kandidat så du får prova den i verkligheten.

Och så är det en fördel om tillverkaren/distributören har en serviceorganisation i din region också. Det verkar som att fel (måndagsexemplar?) som är svåra att få bukt med, är långt vanligare på induktionshällar än på vilken annan sorts spis/häll som helst.
Överkokning och att den slår av därför är ett problem med spisar som inte har vred.... En köksförsäljare trodde inte på mig men erbjöd att prova och visst slog den av... Våra vred är av metall och jag upplever inte att de blir skitiga.

Angående matlagningen går det ju snabbare nu då det finns inte lika mycket tid att gå ifrån och fixa med annat medan vattnet kokar upp. Men jag tycker att det varit lätt att ställa om sig, jag skulle inte vilja gå tillbaka till glaskeramik eller plattor igen.
 
Överkokning och att den slår av därför är ett problem med spisar som inte har vred.... En köksförsäljare trodde inte på mig men erbjöd att prova och visst slog den av... Våra vred är av metall och jag upplever inte att de blir skitiga.
.
Tack.
Det där är just en sak jag funderat över, detta med reglagen. Då ska jag framförallt titta på spisaar med vred. :)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Kolla hur vreden sitter, på min spis en husqvarna, sitter vreden på ovansidan. Detta gör att vreden blir ganska nedgrisade om man steker. Bättre att vreden sitter mer som på en traditionell spis. Annars är jag jättenöjd med min induktionsspis.

17328.jpg
 
Kolla hur vreden sitter, på min spis en husqvarna, sitter vreden på ovansidan. Detta gör att vreden blir ganska nedgrisade om man steker. Bättre att vreden sitter mer som på en traditionell spis. Annars är jag jättenöjd med min induktionsspis.

17328.jpg

Det tror jag också. Vi har en med vreden framåt och jag upplever inte att de blir smutsiga
Smeg-CS19IDA-6-Antracit.jpg
 
Min aktuella nervositet i det här fallet gäller att få upp dem på väggen. Jag är ensam och klen och har inte en susning om hur jag gör för att de inte ska ramla ner igen.....
Först monterar du en list på väggen som skåpen ska stå på, sen är det plättlätt att "vika" upp skåpen till taket och hålla med ena handen och ta skruvdragaren i den andra och dra fast det hela. Skruvarna fäster du i förväg i ribban inuti skåpet som ska hålla det mot väggen.


McG - som just nu byter kök för att det gamla föll ihop. :o

Ps: Mitt kök kostar uppsatt och klart c:a 3000:- och då är det både inbyggnadsugn, induktionshäll med 2 infraplattor också samt köksfläkt och tom. RINNANDE VATTEN OCH FUNGERANDE AVLOPP i köket. :banana:
 
Det börjar kännas som en långbänkt detta.

nya bekymmer uppstår. En induktionsspis behöver - fast den är på 230 - antagligen en fas till? Det sitter ett traditionellt jordat uttag bakom spisen. Nya induktionsspisar vill ha en annan kontakt och det finns risk att jag behöver få hit en elektriker som tränger i en tråd till i röret....?

Varför kan det inte bara vara enkelt?
Varför kan jag inte begripa det här?
 
Det börjar kännas som en långbänkt detta.

nya bekymmer uppstår. En induktionsspis behöver - fast den är på 230 - antagligen en fas till? Det sitter ett traditionellt jordat uttag bakom spisen. Nya induktionsspisar vill ha en annan kontakt och det finns risk att jag behöver få hit en elektriker som tränger i en tråd till i röret....?

Varför kan det inte bara vara enkelt?
Varför kan jag inte begripa det här?

De flesta 60 cm spisar har under många år, åtminstone sedan 80-talet när jag första gången bodde i "hus" och köpte ny spis, varit trefas spisar med särskilt "spisuttag". Fast det är inte för plattornas skull, utan det är kombinationen med ugnen med varmluft, grill, ånga, mikro etc.

Enbart spishäll, med eller utan induktion, i "typ 60 cm storlek", ska vara fast monterad av elektriker, men går på en vanlig 230 anslutning. Likaså enbart en ugn, trots finesser bland funktionerna.

Det har funnits enklare spisar med en ugn utan finesser, där ett vanligt 230 uttag räckt till, men de är numera väldigt få.
 
Äntligen fick jag tag i en elekriskt kunnig säljare!
Japp. Det kräver tre faser fast spisen går på 230. Samt tre 16A säkingar. Kontakten är av en sort jag inte kände till förut. Det har tydligen kommit nya standarder sedan jag var i spisbytarbraschen sist

Det hela går att ordna eftersom det finns trefas på motsatt sida väggen men kräver lite insats.
Suck. Jag vill att det ska vara enkelt :arghh:
 
Äntligen fick jag tag i en elekriskt kunnig säljare!
Japp. Det kräver tre faser fast spisen går på 230. Samt tre 16A säkingar. Kontakten är av en sort jag inte kände till förut. Det har tydligen kommit nya standarder sedan jag var i spisbytarbraschen sist

Det hela går att ordna eftersom det finns trefas på motsatt sida väggen men kräver lite insats.
Suck. Jag vill att det ska vara enkelt :arghh:

Men tänk så bra det blir sedan: ny fin spis, roligare matlagning och dessutom ett säkrare hus!

Det blir bra t.o.m. jättebra, men det är sällan så att det är så enkelt som man hoppas när man ska renovera något...
 
Vad valde du för bredd? Nu bör ju allt bli bättre än 50 cm men om det är möjligt tipsar jag om att försöka få dit en 70 cm i alla fall. Vi hade tidigare en 70 cm gammal spis och att gå ner på 60 hade varit omöjligt för oss som ofta har flera pannor/stekpannor på spisen. Nu är vår nästan onödigt bred men det är fantastiskt skönt att kastrullerna slipper trängas.
 
Det hela går att ordna eftersom det finns trefas på motsatt sida väggen men kräver lite insats.
Suck. Jag vill att det ska vara enkelt :arghh:
Kontakttypen heter Perilexkontakt och finns billigt på Biltema bla.

Trefas på motsatta väggen, ja då är det ju skitenkelt, bara en borr och en kabelstump och kanske en grendosa så är det ju fixat. :)

Hos mig är det lite värre, gamla spisen var kopplad på 3 faser och ojordad märkte jag när jag mätte upp eländet, jordslingan var framdragen i röret men aldrig inkopplad i centralen nån gång. Eftersom den som drog och kopplade var ganska efterbliven (min gissning) så blir det en "Åsa-Nisse" och jorden får agera nolla uppe vid spisen istället för att grena av det hela i centralen då ingen vet var rören är förlagda och jag vågar fan inte försöka få i dragtråden och "göra rätt" för då blir ev. hela köket strömlöst. Kåken ska ju ändå ikull vad det lider och så som jag gör gjorde man på den gamla goda tiden så det är varken livsfarligt eller fel egentligen, bara inte godkänt längre vid nyinstallation.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Vad valde du för bredd? Nu bör ju allt bli bättre än 50 cm men om det är möjligt tipsar jag om att försöka få dit en 70 cm i alla fall. Vi hade tidigare en 70 cm gammal spis och att gå ner på 60 hade varit omöjligt för oss som ofta har flera pannor/stekpannor på spisen. Nu är vår nästan onödigt bred men det är fantastiskt skönt att kastrullerna slipper trängas.
Jag har inte valt än men kommer att köpa 60 brett.

Levde ett antal år med 70 och kan ärligt säga att det bara är onödigt. Jag lever i ensamhushåll och även om jag gillar att laga mat så behövs inte bredden.

Tittade på ytteriogare ett par spisar idag och känern att jag börjar bli klokare på vad jag vill ha. Det finns många underligheter. Plåtar som inte är plana tex. Varmluftsugnar som blåser kalluft in i värmen.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Kontakttypen heter Perilexkontakt och finns billigt på Biltema bla.
.
Efter att ha googlat perilexuttag inser jag att jag har ett gäng sådana i kåken.

Jag har utgått från att det var nån sorts trefasuttag - är det så att de kan vara både trefas och 230?
 
Skillnaden är bara att tar man ut ström mellan 2 faser så är det 400 volt men mellan fas och nolla (jord) är det 230 volts spänning. Nollan och jorden förbinds i elcentralen och går därifrån till transformatorn. Att man numera gör så är för att inte nollan ska bli överhettad och därför sabba säkerheten i jordslingan om ett fel uppstår. Nollan är förresten en återledare, elektronerna "rinner" från fasen, genom elementet i spisen som ju bromsar elektronerna och därför blir det värme, och tillbaks genom nollan ut i jorden.

Perilexuttagen är för 230-400 volt iom. att man ansluter 3 faser däri och hur man nu vill använda dom är ju upp till vad man vill uppnå, 3-fas 400 volt eller 3x1-faser 230 volt som ju spisarna och andra såna saker vanligen byggs för.

Jag skulle kunna bli långrandig i det här känner jag :o för är det nåt jag kan så är det eldistribution och allt från att linda en generator till att pyssla med el från megavolt till mikrovolt i allehanda applikationer.

Förresten så kan man lösa en trefasspis som bara har enfasmatning på ett enkelt sätt, man får bygga in en omkopplare i systemet så man inte överbelastar matningen och sen bestämma sig för om man vill baka och bara koka kaffe eller laga mat på dom stora plattorna. Jag har byggt om en spis till en sommarstuga på det sättet och det är inte ett dugg fel eller farligt.


Norge har tex. bara 220 volt både 1-fas som egentligen är 2-fas i vägguttagen och 220 volt trefas och ingen återledare för dom har så nära till berggrunden så att det inte funkar med vårat jordade system där ju jorden agerar återledare. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp