Bukefalos 28 år!

Ny valp, lite tips?

M

_malle__

Nästa vecka ska vi hämta vår nya lille Jack russel kille . 9 veckor gammal.

Jag har fått veta att uppfödaren lärt valparna att kissa på tidningar inomhus. Det lär väl försvåra för mig när jag sen ska träna honom att bli rumsren? Någon som varit med om det?

Vi ska åka närmare 50 mil när vi hämtat honom, och jag undrar hur man ska göra resan så bekväm och smidig som möjligt för valpen?
Han har åkt en del med bil tidigare, men bara kortare sträckor.

Jag har funderat på att hämta åksjukepiller hos veterinäre, är det en bra idé för en så liten valp?
 
Sv: Ny valp, lite tips?

Det är väl bara en fördel att den kissar på tidningen... då är det bara att lägga tidningar lite varstans i huset och sen försöka ta ut den så fort du ser att den tänker kissa....

Du tar bort tidningarna en i taget och har tillslut bara en kvar innanför dörren!

Vet inte så mkt om valpar men detta är vad jag vet.... Den valpen ser inte ut som en JRT, en JRT ska max ha 20% vitt efter vad jag har läst...
 
Sv: Ny valp, lite tips?

Max 20% brunt menar du?
Han är en renrasig JR, men har inte "godkänd" färg så vi kan ju t.ex inte ställa ut honom (inget problem för min del.)

Hmm...Ok, alltså inga problem med att träna bort det där med tidningar. Jag har läst att man inte ska lära dem att kissa på tidningar eftersom de även kan börja kissa på mattor och så då?
 
Sv: Ny valp, lite tips?

Jag åkte 80 mil tåg när jag skulle hämta min W och har gjort det fler gånger sedan dess. Om du är lugn och valpen är mätt och rastad så behöver du inga åksjukepiller, den sover alldeles säkert i stort sett hela resan. Men ha någon som kör så att du kan sitta med den i knäet så att den har lite trygghet.

//E
 
Sv: Ny valp, lite tips?

Tack för ditt svar. Jag tänkte, som du säger, ha honom i knät. Hoppas han inte blir åksjuk bara.
 
Sv: Ny valp, lite tips?

ska ni åka bil?

När vi hämtade vår (iof bara 4 mil men endå :p)

Så hade jag honom i en väska gjord speciellt för hundar, ser ut som en sportbag men den är stabiliserad och har nät-ventilation, koppelhållare osv.

Vi hade lämnat hans filt hos uppfödaren när vi tittade på honom så den fick han med sig i väskan och så låg han och snusade gott hela vägen hem.

Åker ni bil kan ni ju stanna lite då o då o bara låta honom kissa. Men förmodligen kommer han sova som en stock mesta av tiden
 
Sv: Ny valp, lite tips?

Detta med att lära valpen kissa på en tidning. Hur ska valpen veta att det är tidningen och inte placeringen av tidningen som gör att valpen sätter sig. Om tidningen ligger i köket, precis under gardinen, så kan valpen associera kissa vid gardin är ok.

En del valpar kan skilja på detta, men andra inte.

Lättast anser jag att lära valpen rätt från början, kissa gör man utomhus.

OM valpen skulle kissa inomhus, så får man absolut inte kasta sig upp och börja torka direkt. Då lär du valpen att kissa betyder att man får uppmärksamhet och matte kommer springades på en gång. Bäst är att vänta tills valpen gått därifrån och sedan långsamt gå till fläcken och torka upp.

Har man en valp/hund som kissar på mattor, kan man vara beredd med vattenspruta. Då sprutar man på baktassarna på hunden, detta för att lära hunden att man blir blöt om tassarna även om man sätter sig där underlaget egentligen suger upp det blöta.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ny valp, lite tips?

Ska åka ca 40 mil och hämta valp i slutet av januari (lääängtar!!). Hade tänkt åka dit dagen innan och lämna filt eller liknande hos uppfödaren så hon får med sig nån bekant lukt hem sen. Få se hur många gånger man måste stanna och kissar, tar ju ca 5 timmar att köra.
 
Sv: Ny valp, lite tips?

vi åkte 65 mil med bil för att hämta vår ... hon sov som en stock hela vägen :D ...
hon va oxå lärd att sitta på tidning .. men vi har ju heltäckningsmatta och det är myyycket skönare tycker hon ... nu börjar det bli bättre dock .... jack russels är ju ur nuttiga ! lycka till
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 536
Senast: jemeni
·
Övr. Hund På söndag ska vi hämta vår nya lilla familjemedlem. Vi kommer att ha ca 50 mil hem och då vi ska möta upp uppfödaren har hon redan åkt...
Svar
17
· Visningar
3 924
Senast: Narcissa
·
Övr. Hund Jag behöver en frågetråd där jag kan ställa alla relevanta och dumma frågor jag har nu när jag skaffat valp. Eller unghund kanske hon...
Svar
18
· Visningar
1 100
Övr. Hund Om drygt två veckor hämtar jag hem min lilla tik :love: Hon är 11 månader och har varit kvar hos uppfödaren sen hon var valp, och har...
Svar
7
· Visningar
936
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp