Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
MEN... Grundläggande samhällsfunktioner ska drivas av staten.
Ja det är det, men det är en principsak (tycker jag) och ett bra sätt att kanske statuera exempel.
Skolpengen (jag är inte insatt i ämnet) skall väl gå till elevernas utbildning och utveckling (gymnastik, idrott, bibliotek och annat)? Om den då inte gått dit utan till utdelning och det samtidigt finns brister i ovan, det var så jag tänkte.
Jag undrar om de exempelvis hade tillgång till bibliotek, matsal etc.
Håller absolut med om att utbildningen är det viktigaste, men jag blev bara så sur när jag först ser att grundaren säljer för x miljarder nej men extremt många miljoner till något riskkapitalbolag som efter ett kort tag försätter det i konkurs. Saknar långsiktigheten hos båda!!!! och utan att ta sitt uppdrag på något större allvar verkar det ju som.
Varför är de så extremt intresserade av utdelning, borde de inte vara lika extremt intresserade av sin affärsidé - att tillhandahålla utbildning (borde det vara i alla fall), i bästa fall högklassig sådan. Eller är affärsidén så simpel som att ta pengar och stick? Om upphandlaren är dålig så har jag som företagsledare inget ansvar? Vilket j-a bullshit!!
om då som upphandlare oannonserat besöker ett daghem eller ett äldreboende och det framkommer att allt inte går koscher till så kan man nog agera, eftersom om avtalet är skrivet med lösa tyglar så gäller ju dessa åt båda hållen.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att det inte är olagligt att speca hur många personal/barn,äldre eller patient som ska finnas på plats.
Man kan nog speca att minst ett visst antal av dem ska ha behörighet och sedan skriva in i avtalet saftiga straffavgifter om man inte uppfyller dessa krav.
Detta gäller upphandlingar, friskolor är lite mer komplicerade. men man skulle nog kunna knyta upp dessa via lokaler o standard ex.
Ja det är det, men det är en principsak (tycker jag) och ett bra sätt att kanske statuera exempel.
Skolpengen (jag är inte insatt i ämnet) skall väl gå till elevernas utbildning och utveckling (gymnastik, idrott, bibliotek och annat)? Om den då inte gått dit utan till utdelning och det samtidigt finns brister i ovan, det var så jag tänkte.
Jag undrar om de exempelvis hade tillgång till bibliotek, matsal etc.
Håller absolut med om att utbildningen är det viktigaste, men jag blev bara så sur när jag först ser att grundaren säljer för x miljarder nej men extremt många miljoner till något riskkapitalbolag som efter ett kort tag försätter det i konkurs. Saknar långsiktigheten hos båda!!!! och utan att ta sitt uppdrag på något större allvar verkar det ju som.
l
Varför är de så extremt intresserade av utdelning, borde de inte vara lika extremt intresserade av sin affärsidé - att tillhandahålla utbildning (borde det vara i alla fall), i bästa fall högklassig sådan. Eller är affärsidén så simpel som att ta pengar och stick? Om upphandlaren är dålig så har jag som företagsledare inget ansvar? Vilket j-a bullshit!!
Fungerar det bra så har riskkapitalbolag inget att göra i mogna branscher om de inte har revolutionerande nya idéer som kunderna vill ha. Avkastningen i mogna branscher om man bara gör det som "andra" redan gör är ganska måttlig när man har en marknad som fungerar. Absolut inte ointressant för företagare, men för riskkapitalister borde det vara det.
Undantaget är om man kommer med en helt ny skolform som man tror ska slå och investerar tiotals miljoner kronor på att ta fram det i fungerande praktik. Men de ambitionerna har jag ännu inte sett (finns det något exempel?) från de stora riskkapitalbolagen i välfärden.
Nej. Så nu vet du det.
då konstaterar ju bara uppföljningen att vården inte är tillfyllest..![]()
Och hur tjänar man pengar långsiktigt?
Ett företag, oavsett vilken form det drivs i, har en affärsidé och det är denna affärsidé som man skall tjäna pengar på, på kort och långsikt. Att affärsverksamhet skall generera vinst är själva grunden för att det överhuvudtaget skall klassa som näringsverksamhet.
Måste jag svara på om jag är blåögd![]()
Landsbygdsbo; Du får nog omformulera för att det skall vara begripligt.
lön till personal som överstiger personalens kostnader för jobbet(vinst) snöröjning, med vinstmarginal?![]()
Men det beror ju på att kravställarna har varit för dåliga och säkert i viss mån på hur lagen ser ut.
Miljardkonkurser brukar inte vara så skrattretande vare sig privat eller kommunalt.
Ja jag förbluffas över hur slappt det verkar fungera. Jag har jobbat i företag som sålt stora projekt till offentliga beställare. Vi tvingades ha en bankgaranti så att beställaren var säker på att det fanns pengar till alla åtaganden under hela avtalstiden. Det godtogs inte heller att man tecknade avtal med ett dotterbolag som kunde sättas i konkurs. Själva moderbolaget var alltid tvunget att stå för åtagandena.
Jag fattar inte att det kan vara tillåtet att ha en massa små dotterbolag som man kan sätta i konkurs. Givetvis skall hela koncernen ställa ut en koncerngaranti.
Både inom skola och vård och omsorg är avtalen brustfälliga och beställarna naiva.