Nya Bates Wide

Fiorano

Trådstartare
Dressyrmodellen då alltså, nån som hunnit prova, klämma och känna? Visst borde den kunna passa en häst som är väldigt rund i sin form?

Sv: Nya Bates Wide

Bates sadlarna är ju kända för att passa hästar med ganska raka ryggar, det har ju inte din?

Har inte sett den IRL, men enligt bilderna ser den ut att vara precis lika böjd som Wintec Wide allround. (dvs väldigt böjd)

Risken finns att sadeln kommer stå ut en del på sidorna på din häst iom att din häst inte är så platt och bred utan rätt så smäcker (med mina mått mätt ;)).
Hade du ingen annan sadel på gång som du provade i dressyrtråden?

Suck, jag provar allt jag kommer över:D. Red i en Innova häromdagen, men det var helt kört sa hästen och ville inte ens trava. Red idag i en Zaldi hoppsadel som ligger skit på henne-men den går hon jättebra i... Har möjlighet att låna en Stall Akur Taktur då och då och den trivs hon också bra i. Tyvärr verkar dom helt omöjliga att hitta beg och dom tillverkas inte längre. Annars gillar jag också verkligen den sadeln.

På listan att prova ligger just nu Amerigo Vega och denna Bates Wide. Funderar också på Amerigo Classic då jag har haft en sån tidigare och hästen gick bra i den. Tyvärr dödar den min mus och jag vet inte hur lätt det blir att hitta en +3 (som jag tror att vi behöver) beg. 30" vill jag inte lägga på en sadel eftersom hon tränas så pass lite och vi faktiskt mest sitter och skrittar.

Frank Baines har jag haft en hoppsadel från en gång som faktiskt låg helt okej. Tycker dock inte att deras dressyrmodeller ser så sköna ut:o. Dessutom verkar dom inte helt lätta att hitta. Iaf inte här...

Jensen AMiral har jag funderat på, det är bara nåt som inte klickar för mig. Men jag får kanske ge den en chans!

Dressyrmodellerna är rakare än hoppsadlarna, så det kanske kan funka hyfsat iaf (iom att du inte verkar hårdträna hästen direkt så kanske det räcker att du hittar en som ligger helt ok som ni trivs med)
FB är jättesköna, väldigt mjuka för både häst och ryttare. Omni och Elegance har dock extremt djupt säte, men Reflex har lite mer öppet säte (vilket jag föredrar).

Ja hon går ju inte säskilt hårt min kossa:p. Hur är FB i vidderna? Såg i nån annons att MW skulle motsvara 105-110 grader? Är inte det rätt brett? Dom nyare modellerna ser faktiskt helt okej ut och det var i synnerhet Reflexen som jag fastnade för.

Pratade med RidIn idag och de tyckte att jag skulle komma ner till Sthlm för att prova ut en sadel där. Känns dyrt och väldigt tidskrävande. De trodde dock att det främst var Vega Iceland som skulle passa bäst.

MW är snarare 95, kan dock skilja lite mellan olika ex men jag har aldrig sett en MW som varit 105 grader...

W är ca 100 och XW är ca 105-110
Upplevs dock som väldigt rymliga då fabriksstoppningen brukar vara väldigt tunn och fluffig. Så den sjunker ner rätt mkt efter ett tags användning och blir då ca en halv bomvidd bredare.
Innan du åker till Ridin och lägger mkt pengar både på resa och sadel kan jag tycka att det är smidigare att prova lite andra sadlar närmare dig.

tilläggas bör att det kan ta ca 3 månader innan man får en sadel från Ridin också, tror jag väntade nästan 4 månader på min....om man köper en ny alltså.

Jag har en FB 16 MW som är i stort som Wintecs vita järn, ngt ngt vidare i vidd = 105 grader. Samma modell i W 16,5 var mycket vidare än 110 grader.

Alla FB jag har ägt har varit rymliga i sina str. Gamla som nya modeller.

Senast ändrad:

*kl*
Frank Baines Reflex ligger rätt bra på min häst som är 105-110 grader bred dock så är W precis för smal så har väldigt svår att tro att MW är över 100 grader om dom inte blivit uttöjda eller är väldigt tunt stoppade. Synd att dom är vidriga att rida i bara då hästen verkar gilla dom, har funderat på att prova omni men tror att den blir för rak så det blir att måttbeställa en Farmland eller hitta en ny albion slk xw.

Jag har klämt lite på en bates wide och jag tyckte den såg ut att vara lite rakare än ww men inte speciellt rak alls, dock har jag ingen aning om vilken bomvidd det var på den sadeln jag såg eftersom jag bara snabbt kollade på den på bocken i affären.

Som sagt, jag har aldrig träffat på en FB MW som är 105 grader. Sitter och kollar på lite bilder jag har tagit själv samt från personer jag har hjälpt med sadlar och alla är strax över 90 grader.
Kan du visa bild framifrån på din? Såg de bilderna du har på din pixbox, men den är något vinklad neråt så det ger ett missvisande resultat.
Men när jag kollar på övriga FB du har lagt upp får jag Pirouette till kanske 105 grader och Excelle får jag till 100 grader om jag är generös i min mätning..

Trodde jag hade lagt ut den bilden med, men var nog på den andra..

Här är ett vitt W järn ngt lite utbankat

32408646.jpg

Har även sett vissa i ex MW som varit märkbart smalare, men över lag sett de som varit väl tilltagna.

Liknande trådar

Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
980
Senast: Shixle
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 272
Senast: Reshästen
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
826
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈