Nya bilder på förstasidan

Bukefalos 30 år!

Har precis lagt in en ny funktionalitet på förstasidan.

Ni bör se de senaste bifogade bilderna här i forumet. Om man klickar på en bild kommer man till inlägget där bilden lades in.

Min tanke är att genom detta göra det enklare att se fina bilder som läggs in på sidan samtidigt som man kanske hittar spännande diskussioner man kanske annars hade missat.

Det finns som jag ser minst två saker som kanske är mindre bra:
  • Om man redan läser tråden det handlar om och man klickar på en bild kan man missa att läsa tidigare inlägg i tråden eftersom det just nu handlar om den senast bifogade bilden i tråden.
  • Förstasidan kan gå aningens långsammare att ladda ner.
Jag skulle kunna ändra så att detta tilläggsprogram istället tar den första bifogade bilden i tråden, men det skulle nog innebära att vi skulle få se färre nya bilder och nästan enbart från nystartade trådar.

Vad tycker ni om det nya?

Jag trodde det var reklam, men nu har jag kollat. Tycker det är lite mysigt, men då gäller det att mindre trevliga bilder (tänker tex sårbilder) läggs i spoiler.
Själv är jag aldrig på förstasidan, bara på nytt.

Om man ska behöva tänka på behov av spoiler för det, oavsett om det behövs i trådens sammanhang där bilden läggs ut, så tror jag man måste göra det till en forumregel att sådant övervägande ska göras för alla bilder.

Typ femte uppdateringen av ett sår i en "vad ska jag göra med skadan"-tråd hade jag aldrig tänkt på att spoila bara för vad som kan hända om den plockas ur sitt sammanhang.

Som jag förstår det visas bilderna där på förstasidan oavsett om de är satta i spoiler eller inte, jag kan faktiskt tycka att man kan få stå ut med att ibland se sårbilder och liknande.

Sedan är frågan om jag skall lägga in bilderna på fler ställen eller om det kanske kan vara bra om användare tittar på förstasidan lite oftare. Det finns en del annat där som skulle kunna vara intressant för fler, kanske.

• Gilla
Reactions: Sel
Kul idé i teorin, men jag håller med om att vissa underforum borde blockeras för att inte riskera att det hamnar mindre lämpliga bilder på förstasidan. För inloggade användare kanske det kan finnas en funktion för att själv ställa in vilka underforum som visas där?

Jag tycker bara det ser ut som reklam, ser inte riktigt vitsen faktiskt…
Vitsen skrev jag om i början.
Det postas många fina och/eller intressanta bilder här på forumet detta ökar möjligheten att fler får se dem.
Det ökar även möjligheten att fler hittar intressanta trådar de annars skulle missat. Bilderna innehåller trådrubriken och länkar till bildens inlägg,

Sedan tror jag att det är lite som vanligt, får det gå ett tag så känns det inte längre så konstigt.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker bara det ser ut som reklam, ser inte riktigt vitsen faktiskt…
Instämmer helt.

Bilderna hamnar bara i vägen när jag vill se vilka trådar som finns under Nytt. Vill jag se exempelvis hästfoton så går jag in i hästbildtråden. Skulle det dyka upp tex spindelbilder högst upp på nytt för att nån lagt det i tråden om dessa så kommer jag inte våga gå in på forumet på flera dagar 🫣

Ogillar skarpt. Jag vill inte ha bilder under nytt, jag vill välja vilka bilder jag själv vill gå in och kolla på.
Eftersom flera påpekade att de inte var inne på förstasidan kom jag på att de kanske borde finnas under Nytt.
Det handlar om de senaste bilderna som laddats upp så det känns rätt rimligt att även de finns med där. Tycker inte de tar så mycket plats.

Vitsen skrev jag om i början.
Det postas många fina och/eller intressanta bilder här på forumet detta ökar möjligheten att fler får se dem.
Det ökar även möjligheten att fler hittar intressanta trådar de annars skulle missat. Bilderna innehåller trådrubriken och länkar till bildens inlägg,

Sedan tror jag att det är lite som vanligt, får det gå ett tag så känns det inte längre så konstigt.

Det postas också massor av ointressanta och inte-alls-fina bilder, vilket blivit väldigt tydligt nu O_o

Eftersom flera påpekade att de inte var inne på förstasidan kom jag på att de kanske borde finnas under Nytt.
Det handlar om de senaste bilderna som laddats upp så det känns rätt rimligt att även de finns med där. Tycker inte de tar så mycket plats.
Att de rullar gör att de tar mångfaldigt mer av mentalt utrymme.

Och eftersom de rullar funkar de inte på samma sätt som trådarna under nytt - att jag själv kan skanna innehållet i exakt tidsordning och stämma av mot vad jag sett innan och inte.
Det blir klicksökande efter vad som fångar uppmärksamhet, vilket (för mig) är en poäng med nyttvyn att slippa.

Ledsen att jag gav dig idéen att peta in dem där också...

Det postas också massor av ointressanta och inte-alls-fina bilder, vilket blivit väldigt tydligt nu O_o
Ibland kan jag tycka att ni är lite väl negativa.
Vissa bilder är ibland ointressanta precis som vissa trådar. Det visas tre bilder och 20 trådar under Nytt, men jag funderar på att ta bort dem därifrån och bara behålla dem på förstasidan.

Jag skall undersöka om det på något enkelt sätt går att stänga av att de rör på sig under Nytt.

Ibland kan jag tycka att ni är lite väl negativa.
Vissa bilder är ibland ointressanta precis som vissa trådar. Det visas tre bilder och 20 trådar under Nytt, men jag funderar på att ta bort dem därifrån och bara behålla dem på förstasidan.

Jag skall undersöka om det på något enkelt sätt går att stänga av att de rör på sig under Nytt.

Men med ointressanta trådar så kan man välja ignorera, det kan man ju inte med bilderna.

Liknande trådar

• Lite ändringar på förstasidan och bland "widgetarna"
  • Nya regler för bygglov
  • Bukefalos 29 år!
  • Ofrivillig ensamhet

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat