Nya BREDA sadlar

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Nu undrar jag om ni har tips på breda sadlar (inte de vanliga märkena alltså som alla redan känner till) som kanske är nya på marknaden osv. Något märke som är ovanligt i Sverige eller någon ny bred modell hos ett välkänt företag. :bump:
Det måste finnas någon sadel som jag inte känner till :D

Sv: Nya BREDA sadlar

varken nytt märke eller modell kanske, men kanske inte så vanlig i sverige. Pariani. Funderar på o låna hem denna o prova på nån av våra fjord
Pariani,monoflap,fram.jpg

lånar bilden från ett företags hemsida men hoppas det ok. Ser bred ut.

Jag vill också veta...Vill ha en allroundsadel runt 120 grader inte längre än 45 cm och ha en kanla på 8-10cm. Ska passa rak rygg, vara mjuk i säte, smal midja och va billig, undrar var man hittar den.

Hur bred är din häst nu då?

Senast ändrad:

Jag vill också veta...Vill ha en allroundsadel runt 120 grader inte längre än 45 cm och ha en kanla på 8-10cm. Ska passa rak rygg, vara mjuk i säte, smal midja och va billig, undrar var man hittar den.

Hur bred är din häst nu då?

Såg att du hade cheyenne sadeln på annons nu, vad va det som inte funkade?

Nja, tyckte inte den såg så bred ut. Den ser inte ut att vara bredare än min Globus 34 som jag hade för några år sen...

En kanal på 10 cm? Det är ju jättemycket :eek: Har jag nog inte sett på någon sadel faktiskt...

Min häst är fortfarande 125 grader.. Han har väl iofs tunnat ut något nu vid pälsfällningen och rids 2-3 timmar om dagen, fast han får sjukt mycket mat :crazy: Men han släpps på bete om drygt en månad och då blir han väl 130 igen...

Jag har redan den vidaste Griffin cobsadeln dressyr. Den funkar men är på gränsen och jag har fått plocka ur stopppning.

Fjordinghanna: Igentligen har jag inte gett BC en ärlig chans än, ger upp för lätt funkar det inte på en gång så åker de, kanske dumt igentligen, men man blir fan skadad i huvudet av att ha så här breda hästar.
Anledningen denna gång är att Nemo träffat en ET och äntligen vågat prova på att slappna av vilket resulterat i att ryggen ny är mycket rakare och ännu rakare under rörelse å det gjorde att han fick rugg på två ställen av sadeln, samma effekt som han får av wintec wide, de är för svängda å då blir det ju inte bättre av att min vikt trycker nedåt medan hans rygg vill uppåt.

Likaså hände med Griffinsadeln nu som format sig efter när han var mer svank, men det löste jag genom att stoppa under bossarna så det blev mer raka så nu verkar de fungerar. Hittar jag inget annat så hoppas jag att en allround cob kan fungera och forma sig efter hur han ser ut nu, men helst skulle jag vilja ha en ännu vidare.

D_K: Min griffin har om jag inte missminner mig 8 cm mellan och likaså BC är 8 cm mellan kanalen även om man inte kan tro det på bilder.

Endurancen, är den längre än cobsadlarna?

Senast ändrad:

appråpå den vidaste...
Denna är den vidaste jag sett nånsin o det är endå det smalaste av 3järn som medföljer sadeln:
Bild345.jpg

Får bara napp på westernsadlar. Måste va nån annan du syftar till eftersom priset på de var billigt.

Sida bild?

Nu har jag ingen bild på den bommen, men en kompis till mig håller på och utbildar sig till sadelmakare, och håller just nu på att bygga en sadel till sin breeeeeda islänning. Hon har specialbeställt bommen som är strl XXXXXXW :D Den ska bli kul att se.

Tyckte inte den var bredare än syrrans? :confused:

Jag vill påstå att Endurance är kortare än Cob. Tyvärr också bredare. Därför säljer jag min. Den blev för bred för min häst.
// Linda

Jag har en extrabred allroundsadel ifrån Imperial (ett okänt märke i Sverige) Holland. Den är 19" och sitter som en smäck på min runda frieserdam. Finns i alla storlekar. Tog hem den själv. Hör av dig om du vill veta mer./ Gunilla

Jag har en extrabred allroundsadel ifrån Imperial (ett okänt märke i Sverige) Holland. Den är 19" och sitter som en smäck på min runda frieserdam. Finns i alla storlekar. Tog hem den själv. Hör av dig om du vill veta mer./ Gunilla

19" anger hur stor sitsen är, inte hur bred sadeln är.

Immer

hade hem en pariani X-vid...inte så bred...för att vara en x-vid...bara så ni vet..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 313
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 232
Senast: super
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 342
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31