Nya BREDA sadlar

Sv: Nya BREDA sadlar

Tycker inte bara det är sadelmakare eller försäljare som inte tror på en. Vanligt hästfolk som man pratar med förstår inte heller vad det innebär med bred häst. För de allra flesta så betyder BRED på sin höjd vita järnet i en wintec.

För mig så har den vidden på en sadel blivit till normal. Sen är det sorgligt att så många hästar fortfarande går med för smala sadlar.

Bara i "mitt" stall så har 11 hästar av 12 en för smal sadel, den 12 på gränsen, just för att så många inte förstår.

Ja, det har många gånger slagit mig när jag provat sadlar hur smala de är. Framförallt mellanrummet mellan bossorna tycker jag lämnar alldeles för litet ryggradsfrihet på de flesta sadlar. Aldrig hade jag väl kunnat tro att det skulle vara svårt att hitta en sadel med tillräckligt stor vinkel till en tunn arab? :eek:

KL
Något som är jobbigt med att ha en bred häst är att ingen tror på att hästen verkligen är SÅÅÅÅ bred.
Sadel-utprovare/makare som man förklarar för att hästen är rejält bred. När de väl ser hästen så hoppsan, var den så bred. Nja det har de nog ingen sadel med sig till som passar. Stübben 32 kommer man inte långt med då.
// Linda

Känner så väl igen det! De tror att om man säger att man har en bred haflinger att en "vanlig xvid" ska passa, t.ex. Stubben 33,5. Stubbens vidaste växte han ur för sisådär 3 år sen....

Håller med... När folk snackar om deras breda häst som behöver vid bom i Jaguar så undrar man hur de kan tycka att hästen är bred :crazy: Sen slutar jag aldrig förvånas över hur en del hästägare resonerar... De tror att många sadlar bara är gjorda för typiska breda raser, så som arab, haflinger fjording osv, och därför vill de inte ha en sadel som faktiskt passar deras stora halvblod på 170 som säkert har 115 grader i bomvinkel... Istället köper de en Amerigo +2 som ligger såååå bra. Ett halvår senare har hästen inga muskler kvar och en enorm spetsig manke. Ett halvår efter det har hästen kotledsinflammationer runtom och är blockhalt på 3 ben :crazy: Men fortfarande förstår dom inte vad som var fel....

Jag vill också veta...Vill ha en allroundsadel runt 120 grader inte längre än 45 cm och ha en kanla på 8-10cm. Ska passa rak rygg, vara mjuk i säte, smal midja och va billig, undrar var man hittar den.

Jag vill också ha en sådan sadel att hoppa i. Fast med bred midja och rundbossor! Och så ska den helst vara ställbar i bomvidden (utan att bli mindre rak) och gärna luftstoppad... :crazy:

Ett tips till dig skulle vara Morris & Nolan. Eftersom du vill ha ponny storlek så är de billigare. Jag hade hemma en 16,5" den var lika lång som min Griffin endurance 17,5". Så längden hade nog funkat.
// Linda

Ett tips till dig skulle vara Morris & Nolan. Eftersom du vill ha ponny storlek så är de billigare. Jag hade hemma en 16,5" den var lika lång som min Griffin endurance 17,5". Så längden hade nog funkat.
// Linda

Mm det skulle kunnat vara ett alternativ. MEN, när jag har provsuttit M & N så är jag fortare ur dem än jag kom i dem. Vet inte varför, men jag tycker de är obehagliga och ger mig aj i ländryggen.

*lånar svarsknapp*

Duett saddles säger ju åtminstone på deras hemsida att de har väldgit vida sadlar (Saddles especially designed for wide horses) och de visar också bilder på bl a haflinger och andra bredryggade hästar som har deras sadlar.
Finns det någon här som har provat en Duett? De är väl inte så där vansinnigt dyra heller?

Länk till Duett saddles: http://www.duettsaddles.com/

Jag för min del fick till slut välja en måttbeställd bladsadel till min häst, plus en sadel som fick specialvidgas av en sadelmakare för att passa min bredryggade 130-140° häst. :crazy:

Vad blev det för sadel till slut? Passade inte Balancesadeln?
Hur menar du med specialvidgas? Vad var det för sadel?

Ang Duett så tror jag faktiskt inte att de är så breda. Jag undrar om de inte har samma måttsystem som Globus (och samma tillverkare med för den delen, de har ju likadana modeller i samma storlekar) och då är ju en 36-38 inte så brett jämfört med alla dessa breda hästar.

Men min häst behöver banta, jag vill inte ha honom på fri tillgång en vinter till! Mest för hans hållbarhet så borde han gå ner. Inte nyttigt för en redan tung häst, att ha 50-80 kg övervikt, minst!

Och hur skulle det påverka bomvidden, om en hel del av fettet på ryggen försvann, och ombildades till mera muskler....

*kl*

hur vid är egentligen globusens 38?

ett annat tips på ganska vid sadel är knights lady hawk, ligger bra på min vida fjording (ca 115 -120 grader)

Ang Duett så tror jag faktiskt inte att de är så breda. Jag undrar om de inte har samma måttsystem som Globus (och samma tillverkare med för den delen, de har ju likadana modeller i samma storlekar) och då är ju en 36-38 inte så brett jämfört med alla dessa breda hästar.

En del av sadlarna de har finns i strl 40 också. Och strl 42 kunde spec beställas. Om de är bredare än globus 38 vore ju det skoj. Min häst gått upp 30 kg sedan hon "slapp fölet" o min sadel som var för vid för någon månad sedan verkar va näst intill för smal nu. O min häst är inte fet o ändå inte mkt till muskler.

Jo, jag vet. Men jag tror inte de är så breda ändå faktiskt. Har kollat runt på bilderna och det verkar som att sadlarna antingen är för smala för varenda häst dom ligger på (nästan alla hästarna har sadeln placerad alldeles för långt fram) och så verkar inte bomvidderna så breda iom att en rätt så smäcker häst hade 36 bom. De har desutom skrivit på sidan att 34 bom passar en normalbyggd häst, så förmodligen har de samma måttsystem som Globus.

Jag är rätt så sugen på att beställa en 40 eller 42 bom från USA, någon hoppsadel som kostade runt 5800 eller vad det var. ÅF i England tog 10 000 för samma sadel :eek: och då känns det inte värt det....

Trodde faktiskt Globusen var smalare men då kanske det är värt att leta efter en beg. Jag letar nämligen sadel till mammas fjording har 120 i bomvidd så det blir ju perfekt :D

Finns det någon sida där det står hur vida sadlarna är? Eller får man mäta sj :p

Hur många grader är en Globus Clic hopp som är 34 och 36 i bom?
Jag har fått för mig att 34 anses vara normal och 36 vid, stämmer det?
Jag vill gärna veta gradantalet för att kunna jämnföra bomvidderna på de olika märken som är intressanta (för mig).

Suck, jag igen ...

Grader på Globus 34?
Grader på Globus 36?
Grader på Globus 38=120 grader

Komplettera är ni snälla

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 313
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 232
Senast: super
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 342
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31