Nya BREDA sadlar

Sv: Nya BREDA sadlar

Vad är BC?
Min Griffin i XXW var inte 8 cm i kanalen (på det smalaste stället)... Var "bara" 3 fingrar, så 7 cm typ.

Hon menar nog Arabian som är ett dotterbolag till L&R
www.landrsaddles.com & www.arabiansaddle.com
De är raka, dock inte spikraka. Korta är de också, priser från ca 15 000 och uppåt beroende på vad man vill ha för läder. Man kan ändra bommen på dom också och byta bom. Kolla i mina gamla trådar och på min hemsida så ser du lite olika modeller som jag har provat.

Imperial Riding är inget kvalitetsmärke.... Så breda bomvidder har de inte, i och med att man i Holland inte har så mycket breda hästar. Det är främst KWPN som används som ridhästar där, inte som i Sverige där man har många islänningar, haflinger, fjordingar osv.

Min dressyrsadel är minst en knuten näve på tvären bred genom hela kanalen... Det är tydligen så min häst vill ha det har han bestämt. Bomlös med flyttbara paneler :D ST Dressage.

Funderade på om det var de sadlarna.. BC= Barefoot Cheyenne.

Hur är det då, anser du också Griffin Endurancen kortare än Griffin cob? Var kommer jag åt hemsisidan, du har den inte på presentationen.

Senast ändrad:

hade hem en pariani X-vid...inte så bred...för att vara en x-vid...bara så ni vet..

Tråkigt, kanske inte nån ide att prova för mig då. Ioförsig tror jag inte ja behöver en ny sadel men kul o prova liksom.

Ja men om du jämför bilderna.
Jag ser då ingen skillnad och då är det ändå de tjockaste iläggen i på bilden.

Men, men. Not important. :smirk:

Va? Ne det är ingen westernsadel.. Det är en distanssadel... detta är den modellen vi har
Solstice.htm

Vill ha en allroundsadel runt 120 grader inte längre än 45 cm och ha en kanla på 8-10cm. Ska passa rak rygg, vara mjuk i säte, smal midja och va billig,

Ja precis en sådan vill jag också ha! Dock är längden inte så viktig för mig, inga kilbossor eller jättelååånga sadlar bara...

Vi som inte har nåt annat att bry oss om :o vi kanske skulle ta ihop våra huvuden och göra oss varsin egentillverkad sadel :eek: :idea: Å så låter vi våra vänner få testa om de fungerar....

Vi som inte har nåt annat att bry oss om :o vi kanske skulle ta ihop våra huvuden och göra oss varsin egentillverkad sadel :eek: :idea: Å så låter vi våra vänner få testa om de fungerar....

Då vill jag vara vänn:D
Jag har en kille som är 120 grader vid, jag har en wintec wide och en st cc. Kompisen har en griffin haflinger xx-vid som hennes häst växt ur. Så nu behöver vi flera vida sadlar!

Du är så välkommen så!!

Ett annat tips, billigt och enkelt. Svält hästen!

Senast ändrad:

Ioförsig är hästen alldeles för tjock! Skulle vara intressant att se hur vid han är om jag lyckas banta honom någongång....

Ioförsig är hästen alldeles för tjock! Skulle vara intressant att se hur vid han är om jag lyckas banta honom någongång....

Det var menat som ett dåligt skämt... Våra hästar ska inte behöva lida bara för att vi vill ha en sadel, men ibland så funderar man ju trots allt på det.

KL
Något som är jobbigt med att ha en bred häst är att ingen tror på att hästen verkligen är SÅÅÅÅ bred.
Sadel-utprovare/makare som man förklarar för att hästen är rejält bred. När de väl ser hästen så hoppsan, var den så bred. Nja det har de nog ingen sadel med sig till som passar. Stübben 32 kommer man inte långt med då.
// Linda

KL
Något som är jobbigt med att ha en bred häst är att ingen tror på att hästen verkligen är SÅÅÅÅ bred.
// Linda

Har en arab med en rejäl vinkel och dessutom otroligt markerad manke. Många vid sadlar ramlar liksom ned på manken fast de är lagom, det är jättesvårt att passa till något.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 313
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 232
Senast: super
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 342
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31