Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.

Flixon

Trådstartare
Det fanns en bröllopstråd på ÄU en gång i tiden, då var jag mest ivrig påhejare :D Nu är det dock min tur, nästa sommar är det dags och datumet är redan bestämt! Den blivande maken är (nästan) lika engagerad, vi hade en vild diskussion huruvida man kan ha lila färgtema till blåkostym :rofl:

Så, fler som ska gifta sig här inne? Eller som kanske har idéer om sitt framtida bröllop ändå? :angel:
 
Sv: Nya bröllopstråden

Jag :love: bröllopstrådar!

Nu är jag i och för sig redan gift (sedan 9/6 i år) men jag tänker bänka mig i den här tråden ändå, som vild förespråkare för att man aldrig behöver göra något annat än det man själva vill och att det faktiskt inte är så viktigt att allt blir perfekt :p

(Och för att jag, tack vare att jag blev så oändligt nöjd med vårt bröllop, tycker att det är typ det mysigaste som finns just nu :angel:)
 
Sv: Nya bröllopstråden

Om exakt 1 månad slår klockorna för mig och min M2B. För att göra allt extra spännande så kommer samma veckan sambons bror (med familj) hit från USA samma vecka. Det är 6 år sedan de träffades - och jag har aldrig träffat dem.. (och de ska bo på våran ovanvåning :eek: )
Har inte så mycket kvar att fixa, men med nerver som absolut inte är gjorda av stål - så är det stressigt och nervöst till tusan redan ;)
 
Sv: Nya bröllopstråden

Berätta mer om hur det blev på er dag, jag minns att vi diskuterade buffé (framför allt efterrättsbuffé, det vill jag gärna ha tips på :d) men sen minns jag inte så mycket mer! :D

Vilse - oh vad kul, en till skåning (eller ja, jag är ju inflyttad.. :p)! Kommer ni ha stor fest? Tar gärna emot tips på lokal... det känns nästan som det svåraste! Men vad nervöst med brorsan där, jag hade nog blivit extra stressad av det!
 
Sv: Nya bröllopstråden

Vi struntade faktiskt i efterrättsbuffé i slutändan, för vi hade så mycket mat ändå :p
Men men, här kommer en wall of text då, för att jag kan och för att jag fortfarande tycker att det var en av de mysigaste dagarna i mitt liv so far :D

Redan från början stod det klart för mig och min man att vi inte skulle ha ett traditionellt bröllop med kyrka, vitt klänning och hela det köret. Vi hade en vision av hur vi ville ha det - och efter att ha funderat ett tag kom vi fram till hur vi skulle förklara vår vision för människor som inte delade våra tankar, nämligen: Sagan om Ringen-inspirerat.

Planeringen började vi med i anslutning till vår förlovning i februari någon gång år 2011, så vi hade rätt bra med tid på oss. Ändå var det självfallet en miljard saker som behövde göras i sista stund :D

Vår vigsel ägde rum utomhus i Trädgårdsföreningen i Göteborg. Dagen innan och dagen efter var det skittråkigt väder här i Gbg, men just den nionde sken solen och allt var hur jäkla vackert som helst. Vilket nog var tur för vår del, med tanke på att vi inte hade någon backup-plan vid dåligt väder :angel:

182328_3647459223244_1480998608_n.jpg


Vigseln då. Vi promenerade in (till The ring goes south) - och fick syn på alla våra vänner och vår familj, som till 94% följt vårt önskemål om att de skulle klä sig i enlighet med temat (:love:).

Vigselförrättaren pratade, men jag minns inte riktigt vad han sa om jag ska vara helt ärlig. Sedan lyssnade vi på den vackraste låten jag vet och efter det var nog inte ett öga torrt :angel:.

Och så blev vi då gifta. Med The Return of the King i bakgrunden slängde jag mig om halsen på min nyblivne make (värdighet? pfff, det är för mesar!) och pussade honom så att läppstiftet försvann uti minnenas värld. Det var inte riktigt planerat - men åh, så rätt det blev!
(Här började ungefär hälften av våra underbara, älskade vänner tjuta i högan sky - det var tydligen gulligt fick jag höra :p)
581167_3647465463400_491462285_n.jpg

(Kuvertet som min man håller i är det med vigselbeviset!)

Så... Eh... Det där var första delen då. Ni får en stund att vänja er på innan jag går över till andra delen :angel:
 
Sv: Nya bröllopstråden

Vi har väntat en stund nu..... :p Det första jag tänkte när jag såg bilderna i ringtråden var "Åh, en hobbit!" (andra saken var att du såg mycket snällare ut än jag trodde:o)

*kl*
Jag tar officiellt flixons gamla plats som påhejare i tråden om nu inte världen går under och sambon bestämmer sig för att fria,världen går nog under först.

Det är tom så illa att när han frågade vad jag läste i forumet svarade jag "tråden jag aldrig kommer få vara delaktig i" "Aha, bröllopstråd!" svarade han då....
 
Sv: Nya bröllopstråden

Åh vad härligt, vi vill också ha vigseln utomhus men det är ju det där med väder... :crazy: Men vad fan, då får man väl använda paraply de minuter vigseln tar! Nu vill vi ha fortsättningen :D
 
Sv: Nya bröllopstråden

Haha, jag trodde aldrig min sambo skulle fria heller, inte inom de närmsta 10 åren i alla fall. :p Veckorna innan han frågade sa han i princip att han tyckte bröllop var lite tramsigt och fullständigt onödigt. (den :devil:!) Så han hade ju mig grundlurad i alla fall... :D
 
Sv: Nya bröllopstråden

Vi har väntat en stund nu..... : p Det första jag tänkte när jag såg bilderna i ringtråden var "Åh, en hobbit!" (andra saken var att du såg mycket snällare ut än jag trodde: o)
Hahahaha! :rofl: Nu fick du mig att fundera över hur jag egentligen framställer mig själv på internet...

Åh vad härligt, vi vill också ha vigseln utomhus men det är ju det där med väder... :crazy: Men vad fan, då får man väl använda paraply de minuter vigseln tar! Nu vill vi ha fortsättningen :D
Jaaa, för fasen! Mer vigslar utomhus! Det är fiiint :love:

Fortsättning kommer strax, ska bara hitta albumet med amatörbilder också ^^
 
Sv: Nya bröllopstråden

Fortsättning då.
Efter vigseln blåste folk lite såpbubblor på oss (det tyckte både vi och de var roligt) och sedan tog vi ett par gruppbilder. Jag är så snäll (ehm...) att jag delger er en av våra gruppbilder, här kan ni alltså se hur duktiga alla hade varit på att klä sig :love:
575914_3647466703431_217088006_n.jpg


Vi drog till hotellet, checkade in, och stack sedan ut till en hästhage (vad annars? :p) mitt i ingenstans där vi drack lite champagne och tittade på soldästa pållar innan vi åkte vidare till festlokalen (Råda Hembygdsgård). Där hade våra gäster serverats fördrink och tilltugg i form av lembas (= chokladkakor i form a löv, mums!) och vi minglade en liten stund innan det blev dags att sätta sig till bords i lokalen som jag, hör och häpna med tanke på vilket jag kontrollfreak jag egentligen är, inte hade sett tidigare.
Lokalen var FANTASTISK! Gröna spotlights upp i taket skapade en aningen murrig stämning, och på borden fanns dekorationer i form av ljus nerstuckna i flaskor. Tillsammans med våra eco-vänliga tallrikar av palmblad gav det precis den touch som vi hade letat efter - sagoinspirerad fantasypub :love:

Käk då. Jag har inte fått alla bilder från vår superduperduktiga fotograf ännu (hon tog ganska många :angel:) så här är en amatörbild med märkligt ljus istället.
IMG_1965.JPG

Vi hade som sagt MYCKET mat. Om någon vill ha en lista kan jag bistå, men annars räcker det nog att säga att det definitivt inte var någon som gick därifrån hungrig...
(Speciellt inte jag, som på grund av nervositet levt på halva knäckebröd dagarna innan - jag fick liksom inte ro att äta...)

Vi åt, vi drack och vi lyssnade på vackra tal som fick det att knipa i hjärtat både en och två gånger. Efter mat och tårta (chokladmoussetårta med typ hallonsylt... Tror jag xD God var den i alla fall!) sjöng min make en sång till mig. En version av "Your song" som han ändrade lite smått (för att han tydligen visst visste vilken ögonfärg jag har! :rofl:).
IMG_1978.JPG

Min älskade vän som var helt panikslagen över tanken på att gå på bröllop utan att ha på sig kostym... till slut löste han problemet genom att klä ut sig till Olifantförare. Sötnos! :love: Här ser ni en bit av tårtan, som gästerna också gillade.

Sedan blev det lite brudvals. Det var inte planerat - jag hade nämligen gett upp det där med dans med tanke på att vi inte hade tid att gå och lära oss att dansa. Min make tyckte dock annorlunda, så han lyfte helt enkelt upp mig i famnen och valsade runt med mig till några sköna toner från Sagan om Ringen (vad annars?!). Där fick vi en till snyftceremoni... :angel:

Kring tolv smällde vi fyrverkerierna, och runt den tiden började regnet också falla. Jag lydde anmodan och gick runt i skyfallet med bart hår, innan vi slutligen stack till Hotell Odin, i vars bröllopssvit vi tillbringade bröllopsnatten. Där, när klockan började närma sig två, öppnade vi alla bröllopspresenter och satt och log fånigt åt alla vackra ord och ting som folk hade ordnat till oss.

Det var en oförglömlig dag, och dess överlägsenhet beror nog till största del på våra fantastiska gäster som verkligen ställde upp för oss. Glädjen fanns i luften och vare sig skratt eller tårar var någonsin långt borta - flera har kommit till mig efteråt och sagt att det även för dem var en rent magisk dag. Jag är så glad att jag fick chansen att dela den med dem som jag tycker bäst om, och som min make sa dagen efter bröllopet: Det är så många som har fått en ny plats i våra hjärtan.
 
Sv: Nya bröllopstråden

Jag! Vi har inget datum ännu, men tanker än att vi ska gifta oss nästa höst. Främst för att det känns som tillräckligt snart utan att man får panik och tycker att det är för snart:D

Jag tror vi kommer att satsa på augusti eller september. Gillar hösten skarpt, har en massa energi själv då.

Var bröllopet kommer vara vet vi inte ännu, då han kommer från en annan stad och hela hans (stora) familj bor där. Det lutar åt att bröllopet hålls där, då det blir enklare att fixa sovplatser åt min familj där.

Jag är inte så intresserad av ett stort bröllop, men gudföräldrarna och den egna familjen kommer väl. Vill att vi inte blir mer än 30-40 st. Redan det känns mycket. 20 hade varit bättre (och billigare...)
 
Sv: Nya bröllopstråden

:love: jag blir alldeles... uhm, snuvig... här borta :angel: Det låter som ni hade en helt underbar dag, och vad kul att så många ansträngde sig för att klä sig efter temat!
Hur många gäster hade ni?
Såpbubblor you say... jag tycker det blir så himla fint med såpbubblor på bild (plus att jag är barnsligt förjust i bubblorna :o) men funderar på om man kan göra såpan själv, eller om det kommer ge fläckar... köpte ni bubblor eller?
 
Sv: Nya bröllopstråden

Vi hade 54 gäster :) Tror jag... :p

Ohja, bubblor är roligt! :D
Vi köpte våra just för att vi ville vara säkra på att de inte skulle fläcka folks kläder. Var inte farligt dyrt, jag har för mig att vi betalade 120 kronor för en låda med 24 små burkar. Köpte två sådana, och har nu en massa såpbubblor kvar i och med att alla inte användes.
(Massa skoj för mig, med andra ord!)

IMG_1906.JPG
 
Sv: Nya bröllopstråden

Åh vad kul! :bump:

Vi har också haft lite bry med geografin, jag är från Östersund, 120 mil härifrån, och sambon från Lund... Men vi bestämde oss för Lund, mest släkt och flest vänner här, enklare för oss plus att det enda ställe vi vill gifta oss på däruppe är ett väldigt osäkert kort (kommunen äger, ingen driver längre + ligger på en ö utan förbindelser :p).
Är det långt mellan städerna ni är ifrån?

Haha, jag önskar vi bara ville ha närmaste familjen med... vi kommer på fler och fler, båda har stora släkter som vi - hör och häpna - tycker om, plus vänner vi såklart vill ha med. Men vi får nog rensa lite, vi är ju tyvärr inte gjorda av pengar :devil:
 
Sv: Nya bröllopstråden

Åhhhh, men vilken underbart lyckad dag!!!

Har frågat sambon om när vi ska gifta oss (vi är förlovade sen november) men det dröjer nog...han vill ha huset färdigt (vi renoverar) och lite annat fixat först. Så om 2-3 år. Gah, vänta så länge....
 
Sv: Nya bröllopstråden

Bubbles!! :eek::love: Nä det var ju inte så farligt dyrt. Man får väl sprida ut kostnaderna lite, så märks de inte så mycket... :angel:
 
Sv: Nya bröllopstråden

Det är 230km. Sen bor ju syrran i London, så hon måste ju resa hur som helst liksom. Flera i hans släkt bor ca 60km från hans hemstad, så det blir ju lättare att flytta de få i min släkt dit än att släpa hit alla i hans (han har 5 syskon, och alla har sambo. Vissa har barn)

Jag tror också att vi vill ha bubblor, låter charmigt.

kl

Hur ska ni andra åka? Någon speciell bil, häst? Vi behöver inte ens diskutera den frågan. Alfa Romeo it is!:love:
 
Sv: Nya bröllopstråden

Tack för fina bilder! Temat blev jättelyckat (vet du nog redan :p) och ni var så fina! :laugh:

Ja för oss smäller det ju i morgon! :eek: :love:
Även för oss har det funnits mycket tid men ändå sitter vi med tusen grejer sista dagarna. Jag ska strax gå och göra några fler pompoms, sen ska jag in till stan och fixa naglarna och blivande maken ska hämta sina hyrkläder (som vi helt glömde bort i stressen igår :o) innan vi åker söderut mot vår vigselplats. Med mera...
 
Sv: Nya bröllopstråden

Ja då låter det ju onekligen enklare att ha det i "hans" stad :)

Vi har ingen aning om färdsätt, vi har nog bestämt oss för vigselplats (borgerlig vigsel) men vet inte riktigt var vi kommer ha festen. Så det känns som problem ett :p

hvala - oh så spännande, vi vill ha rapport sen när ni är gifta och allt har lugnat ner sig! :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp