Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya bröllopstråden

Detaljer? Haha.
Jag hade tid hos frissan för hår och smink kl 7. Hämtade buketten och tårtan därefter, vid 9. Fotografen kom hem till oss kl 11. Vi hade en vanlig vigsel i kyrkan, med lite egna musikval dock. Vet inte om kantorn nånsin spelat Kiss "I was made for loving you" på orgel innan... :angel:
Sen hade vi middag i församlingshemmet, catering med serveringspersonal, förrätt, huvudrätt och tårtan till efterrätt. (Varken jag eller maken gillar långdragna bröllop med kaka på kaka så att säga - efterrätt, och sen tårta på det...).
Inget spex, bara tal från våra respektive föräldrar, och sen tack och hejdå! Vigseln var kl 13, vi tackade för oss klockan 17 :D Då bjöd vi in de som var nyfikna på huset (renoveringsobjekt, många långväga nyfikna gäster), så vi fick 10 minuters försprång i Mustangen, sen invaderades huset av släkt.
Då började också alla vänner drälla in. De hade varit med på vigseln och middagen, men vi ville låta äldre släktingar och min frireligiösa släkt slippa fylleslaget... :angel: Jag är inte mycket för att dricka, särskilt inte på bröllop, så vi valde att ha en kort middag och sen fortsätta hemma. Detta upplägg visade sig vara ganska uppskattat. Särkilt eftersom vi inte ville ha med barn på bröllopet (av utrymmesskäl) så ville många hem till barnvakter och så också.

Vi hade kul i goda vänners lag fram till midnatt ungefär, då hade de flesta droppat av och vi kunde krypa till kojs efter en lång härlig dag :)

Jag gjorde det mesta själv, med hjälp av mina föräldrar. Så det här kalaset kostade ungefär 30 000. Mycket bra kontakter som höll nere priserna, lokalen för middagen kostade inget osv. Det behöver inte vara svindyrt med bröllop :)
 
Sv: Nya bröllopstråden

Jag skulle vilja hyra personal för allt som har med maten och sen städningen att göra. Undra vad det kan kosta? Det känns helt fel att vi ska diska på vårt eget bröllop eller att våra föräldrar ska ta hand om både barn och disk/städ.
 
Sv: Nya bröllopstråden

"Vår" personal skötte ju all disk. Riktigt skönt.
Mina föräldrar grovstädade när alla åkt, dvs plockade av bord och ställde i ordning stolar och så direkt efter. Det gjorde de på högst en halvtimme.
Sen åkte jag dit några dagar senare och skulle städa, tänkte jag, men eftersom jag jobbar i samma församling sa mina kollegor att dom kunde göra det, så vi fikade bara ihop istället :rofl:
 
Sv: Nya bröllopstråden

Jag ska inte gifta mig men har på grund av många bröllop runt om mig utvecklat ett intresse för den ekonomiska biten i det, har du någon "budget" på er slutliga summa som visar ungefär vad som gick var?

(Mannen och jag har pratat löst om det men eftersom vi vill ha en rejäl fest så inbillar jag mig att det får vänta tills jag har ett fast och välbetalt jobb... vilket sköt upp allt sisådär 4-7 år :angel: )

Och sedan - vilka underbart vackra bilder :love: tycker den från "ladan" (eller vad det är) är så fantastisk med ljuset... och så är ni så sjukt snygga också :love:
 
Sv: Nya bröllopstråden

Nja, på ett ungefär:
Fakturan från cateringen gick på 21 000. Där ingick förrätt, huvudrätt, serveringspersonal som serverade all mat, och även ställde upp allt för tårta och så. Disk ingick.

Mamma bakade flera tårtor, vi köpte en stor fin "huvudtårta", ca 1000 kr om jag minns rätt.
Vi köpte billiga lakan från Ikea och hade som dukar, 250 kr :D (Min mormor vägrade inse att det var lakan.. "Nähä! Jag hade minsann en DUK på mitt bord!")
Dekorerade borden med murgröna från kyrkmuren :angel: och billiga blockljus.
Jag gjorde alla trycksaker som inbjudan, programblad vigsel och tackkort, men köpte lite finare papper och kuvert, 600 kr.
Min ring 3000 kr.
Mina kläder, köpta 4000.
Maken hyrde, vet inte vad de kostade.
Drickat till maten fixade mina föräldrar, men det var typ mest cider, några drack öl, svärmor bidrog med ett par flaskor vin.
Hår och smink för mig, 990 kr.
Blombukett 500 kr. Då jag handlar mycket av floristen i jobbet fick jag med lite extra för att dekorera i kyrkan och borden väldigt billigt.
Fotografen var gratis. Min gamla chef som knorrade över att behöva fota bröllop... Han stannade oss när vi åkt mot kyrkan för "en bild till!", då hade han hittat en miljö passande en kund, så vi fick agera modeller som betalning... :D
Men han körde 10 mil hit för att fota, härliga människa!
 
Sv: Nya bröllopstråden

(Min mormor vägrade inse att det var lakan.. "Nähä! Jag hade minsann en DUK på mitt bord!")

Underbart! :D

Vi har gjort samma sak här vid någon fest, lakan från Ikea för en tjuga styck är verkligen perfekt att lägga på borden och sedan bara slänga (eller ge till huden att sova på). Men min mormor uttryckte en liknande känsla över att äta på sängkläder när sanningen uppdagades :angel:
 
Sv: Nya bröllopstråden

Igår blev vi man och hustru :laugh:

484551_10150889596831059_116966602_n.jpg
 
Sv: Nya bröllopstråden

Låter som en toppendag :) Det var ju himla billigt för så pass många gäster! Kontakter är verkligen grejen, jag hoppas kunna hitta mat till ett rimligt pris eftersom sambon har en massa kockar i släkten. Det känns ju annars som den största utgiften!
 
Sv: Nya bröllopstråden

*kl*

Idag firar jag och maken 1 år som gifta :love:

Vi gifte oss i Akademiska Förenings borg här i Lund. Tanken var att vi skulle gifta oss på Unviersitetsplatsen, men himlen öppnade sig och det bjöds på både åska och ösregn, så vi flyttade snabbt in allihop....
Sen hyrde vi en lokal i borgen, och hade catering med severingsprsonal. I lokalhyranb ingick städning, och i cateringhyran ingick "allting annat", så ingen av oss behövde göra ett dyft :D
Det enda var väl att mina svärföräldrar kom tillbaks på natten precis innan festen avslutades och tog med våra presenter, överbliven alkohol, osv.

Det var nog ett ganska traditionellt bröllop, fast väldigt uppsluppet och med en modern och väldigt rolig vigsel. En av mina bästa vänner och min svåger sjöng och spelade, som egenvalda sånger hade vi :
Lenka - Knock knock
Winnerbäck - För dig
Anna Ternheim - My secret
Och vår vigselförrättare hade valt underbara dikter som hon läste. Det var mycket gråt kan jag säga :P

Vi hade bjudit in ALLA till vigseln, sagt att det är öppet för alla som vill vara med och dela det med oss, och de flesta stannade kvar och tog ett glas skumpa efteråt och minglade och hade det gott :) En av mina vänners mamma kom med sina två vackra Borzoier, och de fick såklart vara med på både vigsel och mingel :love:
Sen var vi väl sisådär 50 stycken på själva middagen, som jag tror blev väldigt lyckad. Jag hade lyckats med bordsplaceringen, yey! Två av våra andra vänenr var toastmadams/värdinnor och höll koll på alla och vi hade lite lekar under middagen och roliga tal och sånt.

Sen blev det bröllops"vals" (Eller, jag förde runt min nyblivne make i en foxtrot ;)) till Taylor Swift - Lovestory, och sen var det fri lek!
Jag, maken och de närmaste vännerna traskade hem till våra hotell klockan 4-5 på morgonen någon gång och sen somnade jag som en sten medans maken lås i några timmar och tittade lyckligt på mig (påstår han....).
Dagen efter kramades vi hejdå med alla, och sen åkte vi en vecka till Turkiet på bröllopsresa och bara njöt och pustade ut. Grymt bra!

Vi tog själva massa bilder under dagen, och tog sen bröllopsfoton här hemma ett tag efter bröllopet. Så ni får ett par av varje :)









Fotograf: Lani Noreke
 
Sv: Nya bröllopstråden

Jag ska inte gifta mig men har på grund av många bröllop runt om mig utvecklat ett intresse för den ekonomiska biten i det, har du någon "budget" på er slutliga summa som visar ungefär vad som gick var?
:

Inte riktat till mig, men för jämförelsens skull kan jag ju köra in vår budget (ytterst grov, orkar inte leta rätt på den precisa). Vill du ha budgeten för själva festen eller för hela bröllopet? Aja, jag kan stoppa in allt...

Vigsel
Vigselförrättare 700
Vigselplats 1000
Inbjudningskort 500
Tillstånd privat vigsel 500
Ringar 700
Såpbubblor 240
Delsumma: 3640

Fest
Lokalhyra 2800
Mat, alkoholfri dryck samt snacks 12 000
Tårta, kaffe 2500
Alkohol 3000 (inköpt i Tyskland, ej räknat med resa o dyl)
Tallrikar o fat 2500
Dekorationer 1000
Delsumma: 23 800

Utseende
Klänningstyg 2000
Mina skor 650
Underkläder 300
Smycken 600
Hårförlängning 2000
Mannens kläder 400
Mannens skor 1150
Bidrag till brudfölje 1500
Delsumma: 8600

Efteråt
Bröllopsnatt 2040

Totalt 38080

Vad som inte kostade oss något/blev väldigt mycket billigare än vad det hade blivit utan kontakter
Makeupartist (fick i bröllopsgåva av makens moster, som arbetar med detta)
Klänning (sydde svärmor, utbildad sömmerska)
Glas/bestick (fick låna gratis från makes morbrors arbetsplats)
PA-system (min pappa hade ett ytterst välfungerande från början)
Spotlights/dylikt (samma som ovan)
Fotograf (min kompis fotograferade, gratis)
Dukar (svärmor hade tillräckligt många)
Fyrverkerier (bröllopsgåva)
Föräldrar lagade maten
Två kompisar ställde upp som hjälp för att fylla på buffén etc (detta hade vi erbjudit dem pengar för... men i slutändan tyckte raringarna att de gärna hjälpte till gratis)

Jag reserverar mig för att det kan ha varit något som jag glömt. Det här är de siffror jag kommer ihåg i minnet och med all sannolikhet så är det någon post som har slunkit iväg, så om jag skulle uppskatta kostnaden för vårt bröllop landar det på runt 40 000, vilket väl i bröllopssammanhang knappt räknas som fickpengar... men oj vad vi fick för de pengarna, tack vare underbara släkt och vänner!

*kl*
Jag insåg precis att vi inte har beställt tackkort :angel: Dags att göra det, med andra ord! Fast det får nog vänta tills maken kommer hem från jobbet, för jag kan inte bestämma mig för vilken av bilderna vi ska använda...
 
Sv: Nya bröllopstråden

Jag kunde inte heller bestämma bara en bild, så det fick bli flera, ihopmonterat :angel:
kort1.jpg


Korten gjorde jag själv, och kunde således anpassa texten lite så det passade mottagarna. Lite pilligt när det var så många, men det var det värt :)

Inbjudan, program och tackkort i samma stil.
kort2.jpg
 
Sv: Nya bröllopstråden

Snyggt! Tackkort såsom inbjudningar passade ju väldigt väl ihop, gjorde du allting själv? :)
Tanken just nu är att skriva personliga hälsningar till folk, mest för att det känns som ett propert sätt att avrunda hela bröllopskarusellen :love:
 
Sv: Nya bröllopstråden

Tack! Jo, knåpade ihop i photoshop och bråkade med skrivaren en del.. :angel: Kul att kunna ha en egen text för de som gjorde något speciellt, så det inte bara står "Tack för uppvaktningen" på alla. Min florist eller frisör uppvaktade ju inte oss direkt :)
På foto.com kostade de kvadratiska fotokopiorna knappt ingenting. (Där kostar det överlag knappt ingenting, bara frakten, men ska man ha en hel drös med kopior så lönar det sig ju.)
 
Sv: Nya bröllopstråden

rycker sista,

Åh vad roligt här vill jag också vara med! :D
Vi har planerat ett bröllop till nästa år men är lite osäkra i dagsläget på om vi kommer att ha råd, håller på att sälja vårt hus men det går minst sagt trögt så vi får väl se hur ekonomin ser ut i slutändan först.
Min sambo vill gärna ha ett prinsess-bröllop men pompa och ståt och värsta festmenyn. Känns som att det behövs maaaaaassa pengar till det :S
Jag själv har en liten dröm/förhoppning om att kunna göra vad jag alltid har velat - gifta mig på hästryggen :banana:
Min sambo är dessutom helt med på noterna :love:

Vi har egna hästar i familjen och vill i såfall använda de två, ironiskt nog hingst och sto med fem gemensamma avkommor, äldsta hästarna vi haft längst i familjen. De är trygga och stabila och ska nog tåla lite "blommor och strass" med träning.

Någon som gift sig på hästryggen och faktist kan bidra med erfarenheter?
Spännande ska det bli iallafall. Och förutom här är det en hemlis med ett undantag av några få närstående som kommer agera medhjälpare.

Vi gifte oss på hästryggen :love:

Sydde om klänningen lite så att den skulle göra sig när man sitter grensle. Best man och brudtärna var även lite medhjälpare för att hålla ordning på hästarna om det behövdes.

Vi körde budgetbröllop med nästan hundar gäster.
Hyrde en typ dansbana/utefestplast vid en liten sjö för några hundarlappar. Där fanns plats för alla att sitta under tak om det skulle regna, det var som en liten cafe-del med övertäckt altan.
Det fanns även en öppen danslokal med högre i tak där vi tänkte hålla vigseln(utan hästar) om det ösregnade.

Nu fick vi fint väder, red ner till stranden där alla väntade tillsammans med vigselförrättaren(gifte oss borgerligt). Efter vigsel och lite plåtning så tog best man och brudtärnan hand om hästarna.

Sedan körde vi med allmän grillning, folk skulle ta med picknick så fixade vi grillar. Sedan hade vi beställt en vacker tårta förståss.

Efter alltihop bytte vi om och red ett par timmar till ett ställe som vi bokat för övernattning och middag. Sedan red vi hela nästa dag en sväng som slutade hemma hos oss, där föräldrarna och närmaste släkten väntade med ännu en underbar middag :love:

Totalt tror jag inte det gick på över 10 000 inkl klänningen :idea: antagligen närmare 8 000.

Lite bilder
 
Sv: Nya bröllopstråden

kl

Åh här ska jag hänga! Har inte något bröllopsdatum bestämt alls men är en bit på vägen iaf eftersom sambon (numera fästmannen då :D ) friade i måndags :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp