Nya EU-Regler

Bukefalos 30 år!

Mina fem cent:
  • Jag kan mycket väl förstå att det behövs på vissa brukshundar - samtidigt kan jag inte förstå varför man inte "kapitulerat" vad gäller fler bruksraser. De är inte längre arbetande hundar, de är sporthundar som folk har för nöjes skull. Många av raserna producerar varken speciellt många tjänstehundar eller SM-vinnare. Då är det väl dags att börja plocka bort individer som kräver alltför hårda tag ur avelsbasen eller se till att matcha dem annorlunda? Jag tror att för många av de här hundarna följer "gruffandet" samma bana som mopsarnas nosar, dvs det ses som raskaraktär och blir alltmer överdrivet, riskabelt och meningslöst

Vi kanske inte ska tänka så just nu med tanke på omvärlden. Var och korade min yngre hane för ett par veckor sen och blev nästan rekryterad av hemvärnet på platsen.

Sen är det ju oerhört mycket coolare idag på en utställning än för 20 år sen. Ingen vill ha hundar som hänger längst ut i kopplet och gapar. Men att hanarna ska vara helt ok med andra hanar tätt inpå, då skulle man totalt behöva förändra raserna i grunden. Och du kan glömma sporter som kräver lite attityd och skärpa.

Men det är absolut inte så att "gruffandet" blivit värre, utan tvärt om.

• Under min schäfertid var länken ett arbetstecken och ett säkerhetsbälte. Liknelsen med ett kandar tycker jag är bra. Användes de så tror jag ingen skulle bry sig, men till och med jag har sett folk hänga sina stora starka hundar i kopplen

Och så gör nog de flesta som tränar fortfarande. De har kedjestryp på träning, ett (ofta bredare) nylon/repstryp på promenader. Så gör jag också.

Om det är så få boxrar som funkar i normalt koppel så känns det som att aveln har gjort något väldigt fel! Låter helt ärligt totalt vansinnigt!

Vad är det som är så vansinnigt? Det är ju inte pga av aggression eller stress eller rädsla?

Jag möter väldigt ofta besläktade raser som t.ex staffe som också ligger på som små lokomotiv. Nyfikna, envisa, hårdskalliga. Egenskaper som ger toppenresultat i vissa typer av arbete. Men de är väldigt ofta svårare att dressera.

Sen blir det värre när man har flera. Nu när jag har brutet finger kan jag bara ta dem en och en och då är det stor skillnad. De drar fortfarande men det blir inte samma tävling att komma först till deras inbillade mål. 🙄

Och hur hade du tänkt om du flera gånger i veckan riskerar att en hare hoppar fram till whippeten framför näsan och retas? Hade du velat ha en sele utan att kunna styra huvudet så haren blir hundens middag eller ett halsband hunden kommer ur med samma konsekvens? Om haren hamnar i munnen så kanske du tom vill kunna strypa ut den så den slipper dö?

För det är dom scenarios som vi som har hundar som inte uppskattar andra hundar i fejjan möter ibland för att andra sätter sina hundar i skiten, eller för att en olycka sker.

……..
Men det finns ju alternativ som inte innebär ”antingen eller”? Min whippet har bla ett brett halvstryp som går att justera längden på. Det kommer hon inte ur. Har en rymningssäker sele också, för den delen. Skulle aldrig någonsin använda helstryp på henne… Om man nu har en stor hund som biter andra hundar, så går det ju att ha munkorg så behöver ingen varken komma till skada eller strypas ut…

Jag tycker det är bra med de nya reglerna. Det var på tiden.

Bra fråga, många boxerägare med mig som undrar över detta. ;)

De är svårtränade även i lydnaden. De är ju verkligen inte den brukshund som är känd för sin förighet. Oftast jättefina specialmoment och sen går lydnaden sådär. De är ofta betongskallar som är rejält nyfikna och taggade (nu menar jag inte aggressivt) på sin omgivning. Och när man går ut med 2-3 stycken så triggar de varandra att de ska fram, fram, fram.

Men som jag redan sagt. Det är klart det går. Men jag lägger min tid på annat för jag vill ändå ha ett stryphalsband när jag går ut av säkerhetsskäl.

Fast vilken kontroll har man, oavsett lydnad, om något plötsligt dyker upp? Skulle dina hundar verkligen inte reagera om en katt springer över vägen precis framför nosen på dem? För mig är det precis som om jag går med en häst. Om den blir rädd och kastar sig bakåt och jag bara har grimma och grimskaft, så kommer jag sannolikt att tappa den. Men om den har en kedja eller ett bett så kommer den i de flesta fall inte fullfölja rycket på samma sätt. Precis så är det med en skarpare länk. Kommer rycket så har man en bättre chans att bryta och därmed få hunden att lyssna.

Jag sitter just nu med ett brutet finger för att en lös hund sprang upp mot min ena hane och han flög ut mot den. Hade han inte stoppat efter första rycket hade det blivit jäkligt trist när jag stod där dubbelvikt av smärta.
Katter, nej, eftersom vi har egna katter, men när det gäller vilt - vi träffar rätt ofta på rådjur och dovhjortar, hjortarna är värst för de går uppe runt gården och sen får de panik när vi kommer och drar iväg hela flocken rakt framför oss. Det flyger också väldigt ofta upp fasaner och rapphöns bara nån meter från oss eftersom de trycker i det längsta och visst reagerar våra hundar, men inte kastar de sig fram utan de stannar upp och kollar - vi har jobbat MYCKET med att de får belöning hos matte eller husse när sånt händer eftersom vi vet att det händer ständigt här.

Bilar är värre, mellanbeauceronen är tokig i dem och blir jävligt varvad när det passerar bilar här hemma på grusvägarna, men jag tvivlar på att ett kedjestryp hade gjort nån skillnad, jag håller inte honom med fysisk styrka, han får muntliga kommandon och måste hålla sig stilla, kopplet är bara som en extra trygghet. Jag kan fasen inte hålla 42 kg galet uppvarvad beauceron bara fysiskt, eller jo, det kan jag kanske under optimala förhållanden men inte när det är snorhalt eller jag har ont nånstans eller vad det nu kan vara. Ett hårt ryck i halsen med en strypkedja hade inte betytt något för honom i det läget, även om han egentligen inte är en hård hund så gör hans uppvarvning och fysiska oömhet i kombination att ett hårt ryck i det läget inte hade hjälpt, snarare kanske triggat mer.

Mina fem cent:
  • Jag kan mycket väl förstå att det behövs på vissa brukshundar - samtidigt kan jag inte förstå varför man inte "kapitulerat" vad gäller fler bruksraser. De är inte längre arbetande hundar, de är sporthundar som folk har för nöjes skull. Många av raserna producerar varken speciellt många tjänstehundar eller SM-vinnare. Då är det väl dags att börja plocka bort individer som kräver alltför hårda tag ur avelsbasen eller se till att matcha dem annorlunda? Jag tror att för många av de här hundarna följer "gruffandet" samma bana som mopsarnas nosar, dvs det ses som raskaraktär och blir alltmer överdrivet, riskabelt och meningslöst
  • Under min schäfertid var länken ett arbetstecken och ett säkerhetsbälte. Liknelsen med ett kandar tycker jag är bra. Användes de så tror jag ingen skulle bry sig, men till och med jag har sett folk hänga sina stora starka hundar i kopplen
  • Folk som beter sig illa kommer att fortsätta att bete sig illa och inga förbud i världen stoppar dem
Världen är ju dock större än Sverige när det gäller tjänstehundar och tävling? Ett flertal bruksraser har dessutom hundar som duger till tjänst men där man inte har förare till dem. Vilka bruksraser tycker du vi ska förändra?
Och var har du fått ifrån att det blir värre i raserna? Skulle säga att det blir tvärtom, många har blivit mycket mjukare och mildare - vilket snarare är något som försämrat mentaliteten hos en del.
Det är ju inte heller så att bara för att man använder helstryp på en individ så behöver den allmänt hårda tag.

Jag har sett folk slunga sina hundar i fasta koppel och sele med - jag ser inte detta en anledning till att förbjuda dem.

Men det finns ju alternativ som inte innebär ”antingen eller”? Min whippet har bla ett brett halvstryp som går att justera längden på. Det kommer hon inte ur. Har en rymningssäker sele också, för den delen. Skulle aldrig någonsin använda helstryp på henne… Om man nu har en stor hund som biter andra hundar, så går det ju att ha munkorg så behöver ingen varken komma till skada eller strypas ut…

Själv skulle jag aldrig sätta munkorg på min hund för att andra inte har koll på sina hundar. 🤷‍♀️

Jag har en riktig rymmare till hund. Det måttbeställda halvstrypet är inte till stor nytta efter att hon insett att hon kan backa ur det också. Hon har smalt huvud, så allt som inte sitter åt obehagligt mycket runt halsen tar hon sig ur.
Alltså får hon ha ett tunt nylonstryp bakom halvstrypet. Det dras bara åt just om hon skulle backa ur halvstrypet, och det händer i princip aldrig nu när det inte längre lönar sig, men det är en livräddare. Om hon går framåt är det bara halvstrypet som tar emot.

Jag skulle naturligtvis fortsätta använda den här lösningen oavsett förbud.

Hur stryper du loss en hund med ett brett halvstryp?

Varför ska jag ha munkorg så fort vi går utanför dörren för att min hund eventuellt försvarar sig mot andra hundar? Ett stryp är inget tortyrredskap. Jag har aldrig märkt skillnad om jag har det eller ett annat halsband. Mer än att om/när olyckan är framme så har jag iaf kontroll på min hund för att minimera risker för skador, och jag kommer strypa loss den andra hunden med om det behövs. Eller fota iväg den. Eller är det också hemskt? Kanske ska stå och vänta ut dom?

Hur stryper du loss en hund med ett brett halvstryp?

Varför ska jag ha munkorg så fort vi går utanför dörren för att min hund eventuellt försvarar sig mot andra hundar? Ett stryp är inget tortyrredskap. Jag har aldrig märkt skillnad om jag har det eller ett annat halsband. Mer än att om/när olyckan är framme så har jag iaf kontroll på min hund för att minimera risker för skador, och jag kommer strypa loss den andra hunden med om det behövs. Eller fota iväg den. Eller är det också hemskt? Kanske ska stå och vänta ut dom?
Man behöver inte stryp för att ha kontroll? Och om du prompt måste ”strypa ut” din eller annans hund (vilket låter sjukt, men i yttersta nödfall då) kan du ju ta kopplet? Eller måste alla hundar ha stryp, enligt dig, så att det går att få dem medvetslösa på ett enkelt sätt om det skulle bli bråk? (Jag har för övrigt själv sparkat bort attackerande hundar flera gånger, så betackar mig för dina antydningar att jag skulle vara en löjlig mes. Tack.)

Då kommer jag att vara olaglig då. Har strypkedja på en av mina, hade på den andra förut. Huskyn kunde inte gå i koppel när jag köpte honom, han hade utvecklat mycket bra tekniker för att backa ur selar, slita koppel ur händerna samt knixa sig ur alla sorters halsband genom att hoppa upp, snurra och sträcka på halsen på något vis och vipps var han loss och snabbt gick det. Strypkedja var enda alternativet. Sele hårt inspänd valde han att dra järnet i och hellre gå trebent för att dra än att vara lugn. Jag tog till halti och dubbelkopplade i strypkedja för säkerhets skull och det har han aldrig kommit ur. Det här problemet satt i länge, men nu gör han sina knix kanske en gång i månaden max bara. Går med halti inom området när jag går med båda hundarna trots att han inte drar alls, men som säkerhetsåtgärd ifall något sker och när de får gå fritt och i skogen går han i vanligt halsband (rem med knäppe från Voffsing tror jag det heter, bred enkel rem helt enkelt) eller sele beroende på vad jag orkat ta på och hur långt vi går.

Den andra går med halti och kedja för att hon drar och jag vägrar släpas, även hon lär sig och hon har blivit mycket bättre, men litar inte helt på henne i områdena ännu, så samma där med haltin och kedja som säkerhet ifall haltin brister eller lossnar. Halsbandsrem eller sele även på henne när de går fritt eller i skogen.

För mig är kedjan en säkerhet, inget som jag hänger hunden i för att jag gillar tortyr. Halvstryp kanske fungerar numera, men i början var det helstryp som var poängen, och är haltin kopplad i den så används ju inte ens helstrypet förrän haltin är "ur funktion", med rullande hundar händer det dock då och då att man står där med sin hund i endast halsbandet, lite väl ofta faktiskt.

Med tanke på "kamphunden" som tog sig fram till oss med ägaren hängandes i kopplet för två veckor sedan hade jag uppskattat att fler har koll på sina hundar.

Man behöver inte stryp för att ha kontroll? Och om du prompt måste ”strypa ut” din eller annans hund (vilket låter sjukt, men i yttersta nödfall då) kan du ju ta kopplet? Eller måste alla hundar ha stryp, enligt dig, så att det går att få dem medvetslösa på ett enkelt sätt om det skulle bli bråk? (Jag har för övrigt själv sparkat bort attackerande hundar flera gånger, så betackar mig för dina antydningar att jag skulle vara en löjlig mes. Tack.)

Har faktiskt aldrig behövt strypa loss min hund, har behövt strypa loss andras vid slagsmål. Medvetslösa har dom inte blivit heller, har du sett hur det går till?

Det räcker att jag sett hur illa det kan gå för att ha på ett "utifall att". Men min hund drar inte, är lydig, bryr sig inte om hundar som gör utfall etc. Sålänge dom inte är direkt i hennes ansikte och då kan det vara rätt bra att bara kunna lyfta upp huvudet för att förhindra ett slagsmål. Har räddat minst en liten hund som satsade rätt på hennes ansikte och var helt rabiat innan ägaren kom släntrandes.

Varför anser du att sparkar är okej men ett stryp är det inte? Det om något kan ju skada hundarna 😅

Sen undrar jag vad för erfarenhet man har vid strypgalsvand och hur man själv hanterar ett koppel om man anser att det borde förbjudas.

Jag är chockad att så många tycker att det är nödvändigt att på vardaglig basis kunna strypa sina hundar för att kontrollera dem!

Handlar ju om att kunna OM det skulle ske. Men det handlar lika mycket om att hunden inte ska kunna ta sig ur halsbandet, ha kontroll över var huvudet är etc

Hundar är trots allt ett rovdjur, vissa med mer drifter än andra. Om folk hade erkänt det i allmänhet och kollat på vad dom har i andra änden av snöret när de väljer utrustning och situationer de sätter hunden i så hade vi haft betydligt färre olyckor i samhället.

Har faktiskt aldrig behövt strypa loss min hund, har behövt strypa loss andras vid slagsmål. Medvetslösa har dom inte blivit heller, har du sett hur det går till?

Det räcker att jag sett hur illa det kan gå för att ha på ett "utifall att". Men min hund drar inte, är lydig, bryr sig inte om hundar som gör utfall etc. Sålänge dom inte är direkt i hennes ansikte och då kan det vara rätt bra att bara kunna lyfta upp huvudet för att förhindra ett slagsmål. Har räddat minst en liten hund som satsade rätt på hennes ansikte och var helt rabiat innan ägaren kom släntrandes.

Varför anser du att sparkar är okej men ett stryp är det inte? Det om något kan ju skada hundarna 😅

Sen undrar jag vad för erfarenhet man har vid strypgalsvand och hur man själv hanterar ett koppel om man anser att det borde förbjudas.

Inte för att ta diskussionen om strypkopplets vara eller icke-vara, men vid akutläge där du måste strypa loss hunden så går det ju faktiskt alldeles ypperligt att använda kopplet att strypa med.

Inte för att ta diskussionen om strypkopplets vara eller icke-vara, men vid akutläge där du måste strypa loss hunden så går det ju faktiskt alldeles ypperligt att använda kopplet att strypa med.

Det tar dock tid istället för att på två sekunder ha loss hunden. Sen är det inte så att jag behöver strypa loss hundar till höger och vänster. Finns andra situationer där det är bra att kunna styra huvudet utan att hunden ska kunna knycka ur sig från halsbandet. Det gör dessutom att åtminstone jag slappnar av mer för att jag vet att jag lättare kan avstyra skitsituationer utan större problem. Det är liksom bara att ta hunden och hålla istället för att behöva fippla med koppel för att göra ett stryp som likväl bara kan hänga där på hundens hals.

Det tar dock tid istället för att på två sekunder ha loss hunden. Sen är det inte så att jag behöver strypa loss hundar till höger och vänster. Finns andra situationer där det är bra att kunna styra huvudet utan att hunden ska kunna knycka ur sig från halsbandet. Det gör dessutom att åtminstone jag slappnar av mer för att jag vet att jag lättare kan avstyra skitsituationer utan större problem. Det är liksom bara att ta hunden och hålla istället för att behöva fippla med koppel för att göra ett stryp som likväl bara kan hänga där på hundens hals.
Men alltså, ett välsittande halvstryp eller fast halsband gör väl inte att man inte har kontroll över hundens huvud?

Sele fattar jag, där har man förstås inte alls samma kontroll på huvudet, men det ska väl knappast krävas att man har en strypkedja för att ha styr på en hund i en stökig situation?

Sen skulle jag vara mer orolig för en strypkedja vid eventuellt slagsmål, just för att en hund kan fastna med käke eller tänder i kedjan. Med ett brett halsband med spänne, som jag använder på mina stora hundar, kan man lätt få upp halsbandet om det skulle gå så illa att en hund skulle fastna med munnen, men hur gör man med en kedja? Är ju helt omöjligt att klippa av en sån utan bultsax eller liknande.

Men alltså, ett välsittande halvstryp eller fast halsband gör väl inte att man inte har kontroll över hundens huvud?

Sele fattar jag, där har man förstås inte alls samma kontroll på huvudet, men det ska väl knappast krävas att man har en strypkedja för att ha styr på en hund i en stökig situation?

Sen skulle jag vara mer orolig för en strypkedja vid eventuellt slagsmål, just för att en hund kan fastna med käke eller tänder i kedjan. Med ett brett halsband med spänne, som jag använder på mina stora hundar, kan man lätt få upp halsbandet om det skulle gå så illa att en hund skulle fastna med munnen, men hur gör man med en kedja? Är ju helt omöjligt att klippa av en sån utan bultsax eller liknande.

Mja alltså, det finns alldeles för många hundar som kan knycka sig ur både fasta och halvstryp så att det skulle bli samma kontroll håller jag inte med om.

Jag använder nylonstryp. Man måste ju inte ha just kedja. Men varför skulle en kedja inte gå att klippa av med bultsax?

Jag förstår nog inte varför behovet av stryp är konstigare än behovet av halsband. Eller koppel överhuvudtaget. Varför är strypet en sån konstig utrustning att förstå sig på behovet av? Hur tror ni att stryp används egentligen? Visst finns det folk som missbrukar det men det finns det folk som gör med sele och halsband med.

Med samma aviga resonemang till stryp så kan man ju likväl påstå att hundar ska väl kunna gå lösa, inte ska man väl vistas ute med olydiga eller aggressiva hundar som måste hållas i koppel? Det låter ju så farligt!

Är väl bara vid ett tillfälle jag föredrar styp eller snarare retrieverkoppel och det är att ha ett retrieverkoppel i fickan vid jakt när jag kan behöva fånga hund av olika storlekar.

Skulle jag behöva något för kontroll så hade jag valt grimma framför stryp. Finns ju en anledning till varför vi har grimmor på hästar och inte något runt halsen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka