Mina fem cent:
- Jag kan mycket väl förstå att det behövs på vissa brukshundar - samtidigt kan jag inte förstå varför man inte "kapitulerat" vad gäller fler bruksraser. De är inte längre arbetande hundar, de är sporthundar som folk har för nöjes skull. Många av raserna producerar varken speciellt många tjänstehundar eller SM-vinnare. Då är det väl dags att börja plocka bort individer som kräver alltför hårda tag ur avelsbasen eller se till att matcha dem annorlunda? Jag tror att för många av de här hundarna följer "gruffandet" samma bana som mopsarnas nosar, dvs det ses som raskaraktär och blir alltmer överdrivet, riskabelt och meningslöst
Vi kanske inte ska tänka så just nu med tanke på omvärlden. Var och korade min yngre hane för ett par veckor sen och blev nästan rekryterad av hemvärnet på platsen.
Sen är det ju oerhört mycket coolare idag på en utställning än för 20 år sen. Ingen vill ha hundar som hänger längst ut i kopplet och gapar. Men att hanarna ska vara helt ok med andra hanar tätt inpå, då skulle man totalt behöva förändra raserna i grunden. Och du kan glömma sporter som kräver lite attityd och skärpa.
Men det är absolut inte så att "gruffandet" blivit värre, utan tvärt om.
- Under min schäfertid var länken ett arbetstecken och ett säkerhetsbälte. Liknelsen med ett kandar tycker jag är bra. Användes de så tror jag ingen skulle bry sig, men till och med jag har sett folk hänga sina stora starka hundar i kopplen
Och så gör nog de flesta som tränar fortfarande. De har kedjestryp på träning, ett (ofta bredare) nylon/repstryp på promenader. Så gör jag också.