Nya EU-Regler

Bukefalos 30 år!

Fast det folk beskriver här är nåt helt annat. Det skrivs bl.a.om hundar som är så farliga att de skulle döda en liten hund på några sekunder om det skulle springa fram nån. Om hundar som behöver strypas för att de är så aggressiva! Det låter helt ärligt inte riktigt klokt!

Vet du hur lite kraft som behövs för att en liten hund ska dö om det träffar fel? En felträffande korrigering mot huvudet eller ett rusk så kan det vara över. Men det är just det här jag menar, det finns inte kunskap om hur fort saker kan gå. Det är ju samma sak med hästar, dom är ju farliga för oss från backen just för att dom är så mycket större, även om dom inte menar det.

Handlar ju om prioriteringar. Personligen så gillar jag inte halsband på hundar som drar som galningar. Då har jag hellre sele och stryp runt halsen (om jag anser att det behövs) att koppla om i. Ingen har sagt att hunden inte kan styras av röstkommandon till vardags? Sen är det ju så att hundar kommer inte ut i samhället färdigtränade, de lär sig saker vi inte vill för att de utsätts för grejer eller för att driften ligger där och hunden har hög nyfikenhet. Tonåringar är inte alltid helt lätta heller, vissa saker tar tid att träna.

Det handlar ju inte om att hundarna hänger längst ut i kopplet och drar sig blå och inte lyssnar på kommandon så därför har man stryp 😅

Gör det inte? Det som jag svarade på här i tråden handlade om att @Linda_A kände till max 5 boxrar som kunde gå normalt i koppel, att hundarna tokdrar och blev helt sneda i kroppen av sele, och att det krävdes helvetes massa träning och rejäla korrigeringar för att lära boxrar att gå i koppel, och det var inget man ville lägga tid på så konsekvensen är att hundarna har stryphalsband och drar. Jag kan ha tolkat fel men jag har läst igen och det är precis vad det står.

Jag har inga som helst problem med att någon går på promenad med sin hund i slakt koppel med strypkedja på som kan användas för att parera risksituationer som kan uppstå.

Därför att brukshundar är hundar där man valt att avla på vissa drifter som används i olika sorters arbete. Nu använder vi dem även till tävling, vi har dem som familjehundar, osv. Men de har kvar drifterna. En av dessa är t.ex att man vill ha en stor nyfikenhet (vi selekterar för det på MH och MT) och en hund som vill fram till saker för att undersöka dem. När dumpen flyger upp i skogen ska hunden möjligtvis huka sig ett ögonblick, ta in vad som hände under nån halvsekund och sen ska den direkt fram. Hur tror du hunden som reagerar på idealsättet på MH oftast reagerar om en katt springer framför nosen på den? Och är det så konstigt att den hunden har ett väldigt stort driv att tänka "fram, fram, fram" på en promenad? Den ska ju vara supernyfiken!

Det är klart att det går att styra upp mer eller mindre. Men den uppstyrning klarar man i väldigt många fall inte med enbart positiv förstärkning. Du jobbar ju mot en instinkt.

Går jag ut med mina hanar en i taget går de med ett okej tryck i kopplet. Det drar åt lite men inget extremt på något sätt. Och när den där katten plötsligt springer över vägen så ökar trycket runt halsen om de reagerar på instinkt och försöker följa efter och det ger mig ögonblicket jag behöver för att stoppa dem. Sen promenerar vi vidare. Går jag ut med båda så dras det mer, för det blir en viss tävlan om att vara först, men hade jag haft fasta halsband eller sele hade de tagit det som frihet att blådra som galningar.

Fast du får det att låta som att ett brukshund med ett bra MH skulle vara synonymt med en hund som inte kan gå i koppel utan att dra, och inte heller kan lära sig det med rimlig träning. Där är min uppfattning någon helt annan.

Gör det inte? Det som jag svarade på här i tråden handlade om att @Linda_A kände till max 5 boxrar som kunde gå normalt i koppel, att hundarna tokdrar och blev helt sneda i kroppen av sele, och att det krävdes helvetes massa träning och rejäla korrigeringar för att lära boxrar att gå i koppel, och det var inget man ville lägga tid på så konsekvensen är att hundarna har stryphalsband och drar. Jag kan ha tolkat fel men jag har läst igen och det är precis vad det står.

Jag har inga som helst problem med att någon går på promenad med sin hund i slakt koppel med strypkedja på som kan användas för att parera risksituationer som kan uppstå.

Jag uppfattade det som att dom drog mindre i det, men sen så använder jag ju inte halsbandet av den anledningen så det kan jag inte svara på :)

Alltså egentligen spelar väl argumenten mindre roll? Den stora frågan måste väl vara om det leder till bättre djurvälfärd för hundar generellt sett? Jag ser det som väldigt osannolikt. Kanske för en och annan, men kanske är det lika många som får det sämre pga färre promenader. Jag har verkligen svårt att förstå syftet!

Fast det folk beskriver här är nåt helt annat. Det skrivs bl.a.om hundar som är så farliga att de skulle döda en liten hund på några sekunder om det skulle springa fram nån. Om hundar som behöver strypas för att de är så aggressiva! Det låter helt ärligt inte riktigt klokt!
Ja, en sådan hund ska ju ha munkorg först och främst. För även en kedja kan fela och gå sönder.

Jag är chockad att så många tycker att det är nödvändigt att på vardaglig basis kunna strypa sina hundar för att kontrollera dem!
Vardag.lig basis kunna strypa dem? Du låter som om man har stryp för att det är skojigt?

Tror du att hundar föds dresserade? Eller att stora starka hundar går att hålla i med vilket koppl/sele/halsband som helst?

Jag hade stryp på min starka hane. Det hängde löst i stort sett jämnt. Men om han blev ivrig var kedjan ett hjälpmedel.
Precis som jag hade kedja på en del unghingstar. Just för att de var unga och kommandon inte var befästa.

Jag kanske träffat udda hundar men jag har nästan aldrig sett en hund lära sig att inte dra i kopplet med ett strypkoppel. Alla hundar jag gått med som haft strypkoppel har dragit ännu mera när det stryper åt vilket inte är helt ologiskt att dom gör då dom ju blir stressade av det och får mer adrenalin även av smärtan vilket ju också gör att dom blir starkare.

Jag skulle aldrig nånsin sätta strypkoppel på min vovve. Man måste träna hundar bättre isåfall när det gäller koppelgående och följsamhet om man inte kan gå med dom annat än i strypkoppel.

Jag kanske träffat udda hundar men jag har nästan aldrig sett en hund lära sig att inte dra i kopplet med ett strypkoppel. Alla hundar jag gått med som haft strypkoppel har dragit ännu mera när det stryper åt vilket inte är helt ologiskt att dom gör då dom ju blir stressade av det och får mer adrenalin även av smärtan vilket ju också gör att dom blir starkare.

Jag skulle aldrig nånsin sätta strypkoppel på min vovve. Man måste träna hundar bättre isåfall när det gäller koppelgående och följsamhet om man inte kan gå med dom annat än i strypkoppel.

Jag har också hört att hundarna blir höga på syrebristen och därför drar ännu mer. Hittar dock ingen källa på det nu.

KL.

Man får nog tänka bortanför vår hundhållning i Sverige för att se att det finns hundar som lider av att skarp utrustning används olämpligt.

Som exempel så finns det säkert de som hanterar både stackel och el på ett "helt ok" sätt i de länder där det är lagligt men jag tror att inte många här inne skulle rättfärdiga dessa utrustningar i alla fall. För det finns en stor risk att det orsakar lidande hos hunden om det hanteras fel. Kanske om denna lag träder i kraft kommer det tänkas likadant om stryphalsband till hundar om några decennier.

Jag tvivlar inte en sekund om att det reda finns och kommer att komma ny utrustning på marknaden som kan förhindra hundar att krypa ur sina halsband. Det finns aldrig någonsin enbart en lösning på ett problem. Oftast betydligt fler än två.

Jag har också hört att hundarna blir höga på syrebristen och därför drar ännu mer. Hittar dock ingen källa på det nu.

KL.

Man får nog tänka bortanför vår hundhållning i Sverige för att se att det finns hundar som lider av att skarp utrustning används olämpligt.

Som exempel så finns det säkert de som hanterar både stackel och el på ett "helt ok" sätt i de länder där det är lagligt men jag tror att inte många här inne skulle rättfärdiga dessa utrustningar i alla fall. För det finns en stor risk att det orsakar lidande hos hunden om det hanteras fel. Kanske om denna lag träder i kraft kommer det tänkas likadant om stryphalsband till hundar om några decennier.

Jag tvivlar inte en sekund om att det reda finns och kommer att komma ny utrustning på marknaden som kan förhindra hundar att krypa ur sina halsband. Det finns aldrig någonsin enbart en lösning på ett problem. Oftast betydligt fler än två.
Jag håller med, det måste ju finnas en bakgrund och motivering till det här förslaget annars hade det inte kommit upp.
Det handlar dessutom inte heller om ett totalförbud utan om att strypet måste ha ett stopp. Fler detaljer följer säkert.

Senast ändrad:
Det verkar väldigt olika, i vissa kretsar/platser pratar man så, på andra ställen är det helt självklart att hingstar kan uppföra sig bland andra hingstar och umgås med artfränder. Tänker att det är samma i hundvärlden och att det handlar både om avel och om inställning hos människorna, om man vill jobba mot det eller tycker att det är coolt att behöva använda kedjor och våld och strypning mot sin "bästa vän"....
Luften är väldigt tung av testosteron på hingstvisningar, där fler än någon enstaka hingst visas.

Att ha många hingstar, som dessutom inte "känner varandra", på ett och samma område, kräver att man har ett tydligt säkerhetstänk.

Hingskedja är en del i ett säkerhetstänk.

Att säga att det går ändå, är naivt.

Man kan ju också fundera på om utställningar och liknande tillställningar på de sätt som de sker idag vare sig det är av hästar eller hundar eller andra djur är etiskt ok när djuren blir så stressade/uppjagade att vi måste sätta på dem utrustning som kan orsaka obehag för att kunna ha dem under kontroll.

För vi kan vara helt säkra på att det inte är för djurens skull som dessa tillställningar finns. De är helt och hållet för vårt eget höga nöjes skulle. Nu vet jag att de flesta hundar inte alls blir så stressade på utställning att de inte kan hanteras med vanliga halsband och koppel men det verkar vara ett vanligt problem i vissa enstaka raser att det inte går.

Ur avelsperspektiv finns det så mycket bättre sätt att bedöma djuren på som inte alls orsakar så mycket stress.

Man kan ju också fundera på om utställningar och liknande tillställningar på de sätt som de sker idag vare sig det är av hästar eller hundar eller andra djur är etiskt ok när djuren blir så stressade/uppjagade att vi måste sätta på dem utrustning som kan orsaka obehag för att kunna ha dem under kontroll.

För vi kan vara helt säkra på att det inte är för djurens skull som dessa tillställningar finns. De är helt och hållet för vårt eget höga nöjes skulle. Nu vet jag att de flesta hundar inte alls blir så stressade på utställning att de inte kan hanteras med vanliga halsband och koppel men det verkar vara ett vanligt problem i vissa enstaka raser att det inte går.

Ur avelsperspektiv finns det så mycket bättre sätt att bedöma djuren på som inte alls orsakar så mycket stress.
Jag har mer erfarenhet av katter, som ju inte ens är flockdjur, och finner utställningsmiljöer som oerhört ”icke-djurvänliga”. Även om man hanterar flockdjur så har ju djur just sin flock. Alla individer ingår inte i flocken.

Jag hade möjligheten att betala två kattdomare för att avelsgodkänna en hankatt. De fick träffa honom på hans revir och kunde rättvist bedöma både exteriör och temperament. Det gillar jag.

Sedan fattar jag att det är svårt att tillämpa på stor skala, men det måste finnas andra sätt än dagens ”uppvisningar”.

Detta handlar som sagt om en EU-reglering som eventuellt kommer bli verklighet. Och de som använder stackel i de många EU-länder där det är tillåtet behöver inte oroa sig. Stackel kommer inte förbjudas i dessa regler - så länge stacklet har ett "stopp". (Jag kände inte ens till att det fanns strypstackel, men jag borde väl inte bli förvånad.)
Naturligtvis kommer stackel fortfarande att vara förbjudet här, men regelmässigt likställer man alltså stackel med ett vanligt stryp.

Jag ser detta snarare som debatten om hästutrustning som seglat upp på allvar nu med tanke på alla skandaler inom ridsporten. Det tycker jag är jättebra, men ibland känns det som om man går in för att förbjuda saker som kan vara användbara i stället för de beteenden som gör dem skadliga. Förbud för stångbett har t ex också tagits upp på EU-nivå. Jag känner inte att det vore särskilt lyckat, trots att jag själv aldrig haft något behov av att rida eller köra med stångbett.

Detta handlar som sagt om en EU-reglering som eventuellt kommer bli verklighet. Och de som använder stackel i de många EU-länder där det är tillåtet behöver inte oroa sig. Stackel kommer inte förbjudas i dessa regler - så länge stacklet har ett "stopp". (Jag kände inte ens till att det fanns strypstackel, men jag borde väl inte bli förvånad.)
Naturligtvis kommer stackel fortfarande att vara förbjudet här, men regelmässigt likställer man alltså stackel med ett vanligt stryp.

Jag ser detta snarare som debatten om hästutrustning som seglat upp på allvar nu med tanke på alla skandaler inom ridsporten. Det tycker jag är jättebra, men ibland känns det som om man går in för att förbjuda saker som kan vara användbara i stället för de beteenden som gör dem skadliga. Förbud för stångbett har t ex också tagits upp på EU-nivå. Jag känner inte att det vore särskilt lyckat, trots att jag själv aldrig haft något behov av att rida eller köra med stångbett.
Fast det står "även stackelhalsband", sedan går det att tolka som "stackelhalsband utan stopp" eller bara stackel rakt av. De är trots allt redan förbjudna i många länder.

Jag trodde alla stackel var stryp/halvstryp... och bara för det googlade jag. Vilka otäcka bilder.

Fast det står "även stackelhalsband", sedan går det att tolka som "stackelhalsband utan stopp" eller bara stackel rakt av. De är trots allt redan förbjudna i många länder.

Jag trodde alla stackel var stryp/halvstryp... och bara för det googlade jag. Vilka otäcka bilder.

Jag har läst på EU-hemsidan, där är formuleringen "the use of prong and choke collars without built-in safety mechanisms will also be prohibited."

Något som också kommer bli förbjudet om man läser där är "Tying a dog or a cat to an object (tethering), except when necessary for medical treatment"
Det kan vara en jättebra om det är mer specificerat(som i svensk lagstiftning), annars lär det bli ytterligare en regel jag bryter mot. Det händer nämligen att jag binder upp min hund(inte i stryp, kanske jag ska förtydliga).

Jag har läst på EU-hemsidan, där är formuleringen "the use of prong and choke collars without built-in safety mechanisms will also be prohibited."

Något som också kommer bli förbjudet om man läser där är "Tying a dog or a cat to an object (tethering), except when necessary for medical treatment"
Det kan vara en jättebra om det är mer specificerat(som i svensk lagstiftning), annars lär det bli ytterligare en regel jag bryter mot. Det händer nämligen att jag binder upp min hund(inte i stryp, kanske jag ska förtydliga).
Då går det bara önska att de går steget längre och förbjuder stackel överlag eller helt enkelt att fler länder tar sitt förnuft till fånga och gör så på eget bevåg. Det ena kan ju ge det andra, att ett paraplyförbud får detaljer att förändras.
jag räknar med att det blir mer specifierat, som att fästa en hund eller katt vid transport av säkerhetsskäl till exempel. Jag ser absolut var det förbudet kommer ifrån om man ser till band och gårdshundar i andra länder.
De slår säkert bakut över det från deras håll.

Då går det bara önska att de går steget längre och förbjuder stackel överlag eller helt enkelt att fler länder tar sitt förnuft till fånga och gör så på eget bevåg. Det ena kan ju ge det andra, att ett paraplyförbud får detaljer att förändras.
jag räknar med att det blir mer specifierat, som att fästa en hund eller katt vid transport av säkerhetsskäl till exempel. Jag ser absolut var det förbudet kommer ifrån om man ser till band och gårdshundar i andra länder.
De slår säkert bakut över det från deras håll.

Nu har jag läst direkt i reglerna och där formulerades det annorlunda, där verkar det som att det är helstryp utan stopp och stackelhalsband.
Å andra sidan framgår där också att även munkorg ska förbjudas för långvarigt bruk om det inte finns medicinska skäl. Också något som behöver förtydligas.

Ja, överlag känns väldigt mycket inriktat på en hundhållning som vi inte ser så mycket av i Norden - kanske för att vi redan har lagstiftning som förbjuder det.

Tyvärr blev uppbindningsförbudet MINDRE specificerat. Originalförslaget låg på max en timme, i nuvarande text är det förbud rakt av.

Nu har jag läst direkt i reglerna och där formulerades det annorlunda, där verkar det som att det är helstryp utan stopp och stackelhalsband.
Å andra sidan framgår där också att även munkorg ska förbjudas för långvarigt bruk om det inte finns medicinska skäl. Också något som behöver förtydligas.

Ja, överlag känns väldigt mycket inriktat på en hundhållning som vi inte ser så mycket av i Norden - kanske för att vi redan har lagstiftning som förbjuder det.

Tyvärr blev uppbindningsförbudet MINDRE specificerat. Originalförslaget låg på max en timme, i nuvarande text är det förbud rakt av.
Jag har inte läst fler artiklar eller länkar än den i trådstarten men tar för givet att en hel del ska finslipas, men generellt känns det främst positivt! Det gör mig lite ledsen att UK står utanför.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka