Nya EU-Regler

Bukefalos 30 år!

Fast jag skrev " Är ju helt omöjligt att klippa av en sån utan bultsax eller liknande." dvs. man måste ha en bultsax och vem har med sig en sån på en vanlig promenad??

Jag har dock haft en hel hög med hundar under 35 år och ingen av dem har tagit sig ur varken halvstryp eller fast halsband, så även om det finns hundar som kan det så är det nog rätt många som inte kan det. Inte ens mina whippets, som har smala huvuden, kommer ur sina halvstryp eftersom de är perfekt anpassade för deras hals och huvud.

Men bara för att du haft hundar som inte fattar hur dom tar sig ur det så finns det ju hundar som kan det.

Jag har som sagt haft en som tog sig ur kedjestryp. Jag riskerar inte en massa skador av någon principsak. Stryp är inget hemskt. Hanterar man det oschysst så kan man göra likadant med ett fast halsband. Eller tycker vi på riktigt att jag ska ta på min hund utrustning hon eventuellt tar sig ur så en annan hund eventuellt får sätta livet till för att någon annan tycker att ett stryp är hemskt?

Jag tycker det finns ganska många filmer ute på rätt vidriga konsekvenser av hundar som tagit sig ur sina halsband trots att ägaren trodde dom satt bra. Jag förstår inte hur man kan tycka att det är okej faktiskt, när lösningen är väldigt enkel.

Tja, då tycker du samhället klarar sig utan t.ex tjänstehundar?

Fast det absolut majoriteten av både brukshundar och tjänstehundar går alldeles utmärkt att hantera utan strypkedjor så det behöver vi nog inte klara oss utan.

Kanske att uppfödare i vissa raser (ej enbart bruksraser) får tänka till I aveln och att de som köper dessa hundar får tänka om när det gäller utrustning vs. träning.

Men arbetande hundar går alldeles utmärkt att ha utan att de kastar sig hej vilt i kopplet vid retningar. Just en bra impulskontroll en stor fördel hos en arbetande hund. De kan ha detta tillsammans med stora drifter vilket många inte verkar förstå. Men man måste då i aveln prioriterar bådeock.

Det innebär dock att det fortfarande behövs en strypeffekt för att det ska sitta tillräckligt tajt.

Vänta lite nu. Dör en massa hundar av stryphalsband årligen i Sverige? Jämför du verkligen stryp med ett vapen? Alltså, jag vet inte ens vad jag ska svara. Det är ju en helt befängd jämförelse som inte makes sense alls. Om något så är det ju tvärtom. Halsbandet är ju en extra SÄKERHET för oss med driftstarka hundar.

Man ska inte ha en driftstarkare hund än att man klarar av att hantera den till vardags utan våld. Om man måste ha möjligheten att med kort varsel strypa sin hund så har man fel hund.

Man ska inte ha en driftstarkare hund än att man klarar av att hantera den till vardags utan våld. Om man måste ha möjligheten att med kort varsel strypa sin hund så har man fel hund.

Vem säger att jag till vardags brukar våld på min hund? Så min hund ska bara stå och ta emot bett för annars är hon ouppfostrad? 😅

Hon gjorde faktiskt det dom första 5-6 gångerna hon blev attackerad. Nu försvarar hon sig då hon märkte att det inte hjälpte.

Ska vi göra oss av med alla hundar som svarar upp på att bli attackerade eller blir sura på framfusiga hundar så blir det inte många hundar kvar.

Då är ju koppel överhuvudtaget onödigt att ha på hunden. För behöver den hållas fysiskt så har man fel hund? Vad är det för resonemang?

Poängen är att du vill att jag tar på min hund utrustning som jag vet det finns risker att hon kan ta sig ur om olyckan är framme. Jag anser att konsekvenserna är alldeles för stora jämfört mot att någon fått för sig att min hund skulle lida av ett stryphalsband.
Vad har du för hund?
Mina är mindre än din. Har dock haft en som var väldigt reaktiv mot andra hundar (och smådjur). Där var ju problemet det du redan skrev - om något hoppar in i munnen så går det på en halv sekund. Noll vits med stryp i vilket fall.

Jag anser samma som det som @Lingon skrev ovan. Och om man inte fixar det - munkorg på, eller byt ras. 🤷‍♀️

Mina är mindre än din. Har dock haft en som var väldigt reaktiv mot andra hundar (och smådjur). Där var ju problemet det du redan skrev - om något hoppar in i munnen så går det på en halv sekund. Noll vits med stryp i vilket fall.

Jag anser samma som det som @Lingon skrev ovan. Och om man inte fixar det - munkorg på, eller byt ras. 🤷‍♀️

Så om din reaktiva hund skulle kommit lös så föredrar du att den dör än att någon hissar upp huvudet på sin hund? Hade din reaktiva hund munkorg konstant? Med strypet kan du få kontroll på huvudet vilket gör att du hinner få undan hundens huvud INNAN något hamnar där.

Nej, jag tänker inte ha på min hund munkorg så fort vi går ut för att vi eventuellt möter en idiot tre gånger om året. Att ha ett stryp löst hängandes utifall att är dock en rätt skön säkerhet. Precis som att jag har hjälm trots att jag inte ramlat av någon häst på typ 15 år. Säkerhet, utifall att.

Jag är faktiskt lite förvånad över hur många som inte verkar förstå att det finns hundar som man absolut inte vill ska komma lösa i vissa situationer. Oavsett om det handlar om utfall mot människor, andra hundar, bilar, jaga vilt eller för att avstyra ett slagsmål för att någon idiot har sin hund lös eller liknande.

Det är rovdjur vi har i andra änden av kopplet. De har egna känslor, alla kommer inte stå helt stilla om någon hund kommer muckandes i deras space. Speciellt inte om de själva blivit attackerade flertalet gånger.

Sååå många "olyckor" folk hamnar i hade kunnat avstyras om dom faktiskt hade utrustning hunden inte kan ta sig ur och där man snabbt får kontroll på situationen. Att tro att hundar ska bete sig som lobotomerade robotar tycker jag är rätt skrämmande. Och har man inte umgåtts bland bruks och tjänstefolk och hört en massa historier så kanske man inte fattar att i princip ALLA hamnar i liknande situationer men avstyr dom för att dom snabbt läser av och har på rätt utrustning. Då kan vi lägga ner alla tjänstehundar direkt isåfall 🤷‍♀️ om man tror att den typen av hund aldrig behöver hållas fysiskt i någon som helst situation. Eller är alla hundförare inkompetenta?

Jag är faktiskt lite förvånad över hur många som inte verkar förstå att det finns hundar som man absolut inte vill ska komma lösa i vissa situationer. Oavsett om det handlar om utfall mot människor, andra hundar, bilar, jaga vilt eller för att avstyra ett slagsmål för att någon idiot har sin hund lös eller liknande.

Det är rovdjur vi har i andra änden av kopplet. De har egna känslor, alla kommer inte stå helt stilla om någon hund kommer muckandes i deras space. Speciellt inte om de själva blivit attackerade flertalet gånger.

Sååå många "olyckor" folk hamnar i hade kunnat avstyras om dom faktiskt hade utrustning hunden inte kan ta sig ur och där man snabbt får kontroll på situationen. Att tro att hundar ska bete sig som lobotomerade robotar tycker jag är rätt skrämmande. Och har man inte umgåtts bland bruks och tjänstefolk och hört en massa historier så kanske man inte fattar att i princip ALLA hamnar i liknande situationer men avstyr dom för att dom snabbt läser av och har på rätt utrustning. Då kan vi lägga ner alla tjänstehundar direkt isåfall 🤷‍♀️ om man tror att den typen av hund aldrig behöver hållas fysiskt i någon som helst situation. Eller är alla hundförare inkompetenta?
Nja. Alltså jag som ändå ser konsekvensen av hundslagsmål och bitna hundar skulle säga att det sällan rör sig som att den attackerande hunden kommit ur sitt halsband.
Antingen handlar det om attacker eller slagsmål i hemmet, hundgården, ägare som har sina hundar lösa utom kontroll, hundar som rymt eller där ägaren tappat kopplet. Väldigt väldigt sällan är det halsband som gått av eller hundar som backat ur halsbandet. Överlag så backar ju hundar sällan när de vill fram och ska attackera.

Nja. Alltså jag som ändå ser konsekvensen av hundslagsmål och bitna hundar skulle säga att det sällan rör sig som att den attackerande hunden kommit ur sitt halsband.
Antingen handlar det om attacker eller slagsmål i hemmet, hundgården, ägare som har sina hundar lösa utom kontroll, hundar som rymt eller där ägaren tappat kopplet. Väldigt väldigt sällan är det halsband som gått av eller hundar som backat ur halsbandet. Överlag så backar ju hundar sällan när de vill fram och ska attackera.

Har sett ett flertal incidenter på utställning där hundar backat ur icke-stryp, sprungit fram till en annan hund för att hälsa, och den hunden har inte uppskattat en främmande hund så nära och så smäller det.

Jag säger som @linnsan, i slutänden har vi faktiskt rovdjur i andra änden av kopplet. Det kan hända oförutsedda saker. Om det händer när man är ute med an bichon kanske det inte gör så mycket. Har man en schäfer, rottweiler, boxer, etc i andra änden av kopplet är risken större att det blir tråkiga konsekvenser.

Jag har varit med om det vid två tillfällen. Ägaren håller hunden nära sig och hunden knycker till bakåt. De har tack och lov backat när jag vrålat på dom.

Vet även mer än en jakthund som tagit sig ur halvstryp som ägaren trodde var tillräckligt spänt då det ändå var tajt och varit borta i flera timmar/dagar.

Även vid lösa hundar kan det hjälpa att man själv kan kontrollera sig egen hund och enbart behöver koncentrera sig på den andra. Men jag skrev inte att det inte kan ske slagsmål utöver dessa situationer. Jag skulle dock säga att om fler med driftstarka hundar hade haft halsband de kommit ur, så hade det hänt oftare. Det är ju lagligt nu och därför så har ju många ett stryp på av bla den anledningen. Det betyder ju inte att hunden måste komma ur halsbandet var och varananna dag om den inte har stryp. Men i just den situationen du absolut inte vill att det händer så vore det ju tråkigt om det sker när det är så lätt att undvika.

Fast det absolut majoriteten av både brukshundar och tjänstehundar går alldeles utmärkt att hantera utan strypkedjor så det behöver vi nog inte klara oss utan.

Hur vet du det med tanke på att det är väldigt vanligt att man använder någon form av stryphalsband på dessa hundar? Inte nödvändigtvis kedja, men om du tror att ett smalt nylonstryp är "snällare" så stämmer det inte.

Du tycker inte att man ska få använda hundgård till sin hund?
Jag tycker att det finns mycket användning av hundgårdar som jag inte ser gynnar hundarna. Jag ser också en del annan användning som jag tycker görs på ett trevligt sätt.

Om det kom nya lagar som begränsade eller förbjöd hundgårdsanvändning ser jag hur det skulle leda till bättre djurskydd för en stor andel hundar men kanske sämre för andra.

Jag har för övrigt själv inga hundar i hundgård. Och jag använder ibland strypkoppel men kan utan problem hitta alternativa lösningar.

Det kommer alltid att finnas individuella fall där mer mer kraftfulla metoder faktiskt behövs eller används på ett sätt som inte skadar. Men problemet är att väldigt många tycker att just de är det individuella fallet. Därför är jag i grunden positiv till lagstiftning som syftar till ökat djurskydd. För den stora majoriteten tror jag att det leder utveckligen åt rätt håll.

Jag tycker att det finns mycket användning av hundgårdar som jag inte ser gynnar hundarna. Jag ser också en del annan användning som jag tycker görs på ett trevligt sätt.

Om det kom nya lagar som begränsade eller förbjöd hundgårdsanvändning ser jag hur det skulle leda till bättre djurskydd för en stor andel hundar men kanske sämre för andra.

Jag har för övrigt själv inga hundar i hundgård. Och jag använder ibland strypkoppel men kan utan problem hitta alternativa lösningar.

Det kommer alltid att finnas individuella fall där mer mer kraftfulla metoder faktiskt behövs eller används på ett sätt som inte skadar. Men problemet är att väldigt många tycker att just de är det individuella fallet. Därför är jag i grunden positiv till lagstiftning som syftar till ökat djurskydd. För den stora majoriteten tror jag att det leder utveckligen åt rätt håll.

Vad menar du med att ett stryp är en kraftfull metod? Det har inget med metoder eller träning att göra. Jag tränar framförallt med positiva metoder, använder mig av motbetingning och skvaller, mina hundar får ha mycket egna åsikter etc. Men jag tycker fortfarande att säker utrustning som hundar inte kan ta sig ur ska användas. Handlar ju inte enbart om hundslagsmål heller. Var och varannan vecka läser man i forum av olika slag om någon vars hund kommit ur sele/halsband och kommit ut på vägen, sprungit efter något djur eller "bara" inte kommit på inkallning.

Men men 🤷‍♀️ om lagen går igenom kommer folk antingen vara olagliga, använda strypeffekt på halvstryp, eller så kommer fler olyckor att ske.

Hur vet du det med tanke på att det är väldigt vanligt att man använder någon form av stryphalsband på dessa hundar? Inte nödvändigtvis kedja, men om du tror att ett smalt nylonstryp är "snällare" så stämmer det inte.

Jag ser väldigt sällan helstryp på brukshundar på de brukshundsklubbar jag tränar och tävlar. Mest faktiskt på jaktlabradorer och med tanke på att dessa platsas lösa både här och där, går fint i koppel och umgås i större hundgrupper helt utan problem så har det nog inget att göra med rymningsrisken på dessa hundar.

Har ändå hunnit vara aktiv i bruksvärden ett antal år nu. Ser sällan vissa av de raser som nämns här som hundar som kräver strypkedjor öht. Schäfrar ja men där verkar de flesta klara att hantera dem i vanliga halsband. En boxer på klubben som sköter sig utmärkt i halvstryp. Inte många Rottweilers men de jag träffat har verkat fullt hanterbara. Har faktiskt aldrig någonsin träffat på en Dobermann på en brukstävling eller en brukshundsklubb vad jag kan minnas.

Jag har också sett hundar rymma ur halsband på utställning och därför köpte jag faktiskt ett tunnt läderhelstryp att ha de få gånger jag ställt ut. Men har aldrig behövt nyttja själva strypfunktionen då mina hundars tränats i att ignorera andra hundar oavsett kön. Men är inga problem att sätta ett stopp på det kopplet så kommer det fylla sin funktion och ändå vara lagligt om det blir förbud mot stryp utan stopp.

Vad menar du med att ett stryp är en kraftfull metod? Det har inget med metoder eller träning att göra. Jag tränar framförallt med positiva metoder, använder mig av motbetingning och skvaller, mina hundar får ha mycket egna åsikter etc. Men jag tycker fortfarande att säker utrustning som hundar inte kan ta sig ur ska användas. Handlar ju inte enbart om hundslagsmål heller. Var och varannan vecka läser man i forum av olika slag om någon vars hund kommit ur sele/halsband och kommit ut på vägen, sprungit efter något djur eller "bara" inte kommit på inkallning.

Men men 🤷‍♀️ om lagen går igenom kommer folk antingen vara olagliga, använda strypeffekt på halvstryp, eller så kommer fler olyckor att ske.
Men för rymningsrisken behöver du väl inte ett halsband som kan dras åt ytterligare utöver det som krävs för att inte kunna gå över hundens huvud?

Vad menar du med strypeffekt?

Ja oavsett så kommer det ju alltid finnas sådana individier, tjänstehundar eller ej. Min frågeställning var ju mer om det handlade om generella sanningar på poulationsnivå.

Eftersom vi diskuterar ett förbud är det väl relevant även om det inte är en generell sanning, utan bara gäller en del av populationen.

Så vitt jag sett brukar polishundar oftast ha kedja tillsammans med ett tjänstehalsband/sele. Det har nog inte med lydnad att göra utan jag gissar att det är en säkerhetsfråga.

Men för rymningsrisken behöver du väl inte ett halsband som kan dras åt ytterligare utöver det som krävs för att inte kunna gå över hundens huvud?

Vad menar du med strypeffekt?

För att inte kunna gå över hundens huvud så måste det ju dras åt när hunden drar emot. Annars blir det ju glapp på ovansidan och där kan hunden ta sig ur. Har sett massa hundar ta sig ur halsband som blir tajta i "neutralt" läge som när hunden drar emot får ett glapp som ägaren inte tänkt på. Det måste ju bli riktigt tajt när hunden drar emot neråt när halsbandet sitter på det smalaste stället på halsen.

Eftersom vi diskuterar ett förbud är det väl relevant även om det inte är en generell sanning, utan bara gäller en del av populationen.

Så vitt jag sett brukar polishundar oftast ha kedja tillsammans med ett tjänstehalsband/sele. Det har nog inte med lydnad att göra utan jag gissar att det är en säkerhetsfråga.

Absolut, men detta var i ett sammanhang där jag ställt frågan hur vanligt det var med tjänstehundar som varken kunde gå i koppel eller kunde styras med röstkommandon, och fick då svar med ett exempel. Att det finns just exempel tvivlar jag inte ett dugg på, min fråga gällde om det var vanligt.

Absolut, men detta var i ett sammanhang där jag ställt frågan hur vanligt det var med tjänstehundar som varken kunde gå i koppel eller kunde styras med röstkommandon, och fick då svar med ett exempel. Att det finns just exempel tvivlar jag inte ett dugg på, min fråga gällde om det var vanligt.

Alltså, om man tror att folk med tjänstehundar (nu tänker jag schäfer, malle och liknande) aldrig hamnar i situationer där de behöver göra mer än använda röstkommando så är man väldigt lite insatt ärligt talat. Eller att hundarna aldrig gör misstag och beter sig "illa" enligt andra.

Det är såklart okej att inte vara insatt. Men att ha starka åsikter om sånt man inte har insyn i blir rätt konstigt (menar inte nödvändigtvis dig).

Det händer även olyckor med polishundar inblandade med riktigt otrevliga konsekvenser. En berättade om en hund som lyckades bita sönder en mans lårbensartär så han förblödde på plats. Det är liksom inga leksaker. Även om många av våra hundar är snälla till 99,9% av tiden så tycker jag att man har ett ansvar gentemot andra när man har en hund med stora drifter. För att minimera risken att saker händer. Oavsett om det är hundens vilja att jaga bilar och orsaka en bilolycka så att en barnfamilj dör eller vad det nu kan vara.

Man kan såklart aldrig vara helt säker, olyckor sker, men om alla tog mer ansvar för sina hundar hade färre råkat illa ut.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka