Fast jag skrev " Är ju helt omöjligt att klippa av en sån utan bultsax eller liknande." dvs. man måste ha en bultsax och vem har med sig en sån på en vanlig promenad??
Jag har dock haft en hel hög med hundar under 35 år och ingen av dem har tagit sig ur varken halvstryp eller fast halsband, så även om det finns hundar som kan det så är det nog rätt många som inte kan det. Inte ens mina whippets, som har smala huvuden, kommer ur sina halvstryp eftersom de är perfekt anpassade för deras hals och huvud.
Men bara för att du haft hundar som inte fattar hur dom tar sig ur det så finns det ju hundar som kan det.
Jag har som sagt haft en som tog sig ur kedjestryp. Jag riskerar inte en massa skador av någon principsak. Stryp är inget hemskt. Hanterar man det oschysst så kan man göra likadant med ett fast halsband. Eller tycker vi på riktigt att jag ska ta på min hund utrustning hon eventuellt tar sig ur så en annan hund eventuellt får sätta livet till för att någon annan tycker att ett stryp är hemskt?
Jag tycker det finns ganska många filmer ute på rätt vidriga konsekvenser av hundar som tagit sig ur sina halsband trots att ägaren trodde dom satt bra. Jag förstår inte hur man kan tycka att det är okej faktiskt, när lösningen är väldigt enkel.