Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Status
Stängd för vidare inlägg.
(TV4)
Nu kommer mer bensin till en redan överhettad kamphundsdebatt:
En lös hund löpte amok på en ridskola i Stockholm i går, samtidigt anfölls en häst och blev svårt sargad i värmländska Årjäng.
- Hunden bet en av hästarna mot strupen, den var helt okontaktbar, säger ridläraren Kristina Lahti till tv4.se.

http://tv4.se/nyheter/537070.html
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Bara för att man är "räddare" för vissa saker än hundar betyder väl inte att det är okej? Jag förstår inte vart du vill komma..
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

är själv klart "räddare" för människan och bilen. Inte många mord begås av andra än människor och fler dör uppenbarligen i trafiken av trafikdårar....
Vi kanske kan förbjuda dem?
Håller mao med er som säger att det är människan som har det yttersta ansvaret. "Djur är själens spegel"
Trafikdårar ÄR förbjudna! Och "Djur är själens spegel", var har du läst det? En varelse med egen själ och anda kan ju knappast vara själens spegel åt en annan varelse. Däremot kan jag gå med på att djur gör mycket gott för själen! Och om det bara handlar om människan, varför kan inte de som vill ha vargar som husdjur? Face it, olika djur har olika lämplighetsgrad som husdjur och det gäller även inom hundvärlden.;)
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Bara för att man är "räddare" för vissa saker än hundar betyder väl inte att det är okej? Jag förstår inte vart du vill komma..
Tycker som du, det har inte med saken att göra alls.
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Tycker det är så sorgligt att det finns så många som du som har fått för sig en ide och håller stenhårt på den fast alla fakta finns tillgängliga. Det är rädsla och okunnighet som i så många århundranden har trakasserat och förföljt och och försökt utrota vissa raser både när det gäller djur och människor.

Du verkar inte ha en aning om hur många hundar av dessa raser det finns i världen, i sverige finns det ett betydligt större antal än du är medveten om och då ska vi inte tala om i andra länder.

Pitbullen tex är en väldigt gammal hundras som funnits i alla tider konstigt då att det är på senare tid som dom helt plötsligt blivit galna livsfarliga monster.....Om det nu inte beror på människorna som du säger utan att dom föds galna och blodtörstiga ...Haha det är ju helt sinnessjukt igentligen att du inte begriper att en hund blir vad du uppfostrar den till OAVSETT RAS.

Jag har inte heller sagt att det aldrig händer att en bra uppfostrad hund kan få en knäpp och hugga eller liknande det kan alltid hända, det är något man som hundägare ska veta , MEN det händer även med sk. vanliga raserna. Det händer även med människor att vanliga personer helt plötsligt mördar utan att någonsin gett tecken på att vara psykiskt sjuk eller annat. Vakna upp och kom ut i verkligheten. DET ÄR INTE RASERNA DET BEROR PÅ DET ÄR UPPVÄXTEN , UPPFOSTRAN OCH AVELN vilka föräldra djur du avlar på såsom det gäller alla raser.

En familj hade 3 olika st.bernards hundar i rad alla avlivades pga att dom var aggresiva och bet folk..... HMmm det måste enligt dina tankegångar betyda att St.bernards hundar är livsfarliga monster också.. oj vilken tur att tjorven överlevde Båtsman iallafall ....:rofl:
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Tycker det är så sorgligt att det finns så många som du som har fått för sig en ide och håller stenhårt på den fast alla fakta finns tillgängliga. Det är rädsla och okunnighet som i så många århundranden har trakasserat och förföljt och och försökt utrota vissa raser både när det gäller djur och människor.

Du verkar inte ha en aning om hur många hundar av dessa raser det finns i världen, i sverige finns det ett betydligt större antal än du är medveten om och då ska vi inte tala om i andra länder.

Pitbullen tex är en väldigt gammal hundras som funnits i alla tider konstigt då att det är på senare tid som dom helt plötsligt blivit galna livsfarliga monster.....Om det nu inte beror på människorna som du säger utan att dom föds galna och blodtörstiga ...Haha det är ju helt sinnessjukt igentligen att du inte begriper att en hund blir vad du uppfostrar den till OAVSETT RAS.

Jag har inte heller sagt att det aldrig händer att en bra uppfostrad hund kan få en knäpp och hugga eller liknande det kan alltid hända, det är något man som hundägare ska veta , MEN det händer även med sk. vanliga raserna. Det händer även med människor att vanliga personer helt plötsligt mördar utan att någonsin gett tecken på att vara psykiskt sjuk eller annat. Vakna upp och kom ut i verkligheten. DET ÄR INTE RASERNA DET BEROR PÅ DET ÄR UPPVÄXTEN , UPPFOSTRAN OCH AVELN vilka föräldra djur du avlar på såsom det gäller alla raser.

En familj hade 3 olika st.bernards hundar i rad alla avlivades pga att dom var aggresiva och bet folk..... HMmm det måste enligt dina tankegångar betyda att St.bernards hundar är livsfarliga monster också.. oj vilken tur att tjorven överlevde Båtsman iallafall ....:rofl:
Ok då tar vi en sak i taget för vilken gång i ordningen vet jag inte. Jag har INTE varken förföljt eller trakasserat någon sorts djur mig veterligen och beträffande att få "för sig något och hålla stenhårt på det" säger jag bara DU SJÄLV DÅ?! Vad det gäller antalet hundar i världen och i Sverige så har jag ingen exakt siffra det stämmer men det kanske du har? Jag kan i alla fall räkna ut relativt lätt att antalet kamphundar är betydligt lägre än andra hundar sammantaget. Jag är vertygad om att pitbull som du tar som exempel är likadan idag som förr vad det nu har med saken att göra och ha-ha jag har inte heller sagt att de varken föds eller är blodtörstiga. Ta och läs innebörden i det jag skriver så jag slipper upprepa mig hela tiden. Självklart blir en hund vad man uppfostrar den till men trots att det är som du säger att alla hundraser kan bita så är det fortfarande inte det som är poängen. Att det finns olämpliga hundägare är inget som kamphundarna har patent på men däremot den formen av beteende som tyvärr visats mer än en gång och som i alla fall inte jag sett och hört ett ljud om med någon annan ras. En familj som haft tre hundar och avlivat alla pga attacker är nog helt klart inte lämplig som hundägare oavsett ras och precis som det finns människor som är olämpliga att ha med djur så finns det djur som är olämpliga att ha med människor utan att det är FEL på dem. De passar bara inte ihop med människor, den mänskliga faktorn och annat oförutsägbart, hur bra hundägare man än är. Och Båtsman ja, vad ska man säga, undrar om det fanns en anledning till att det var en St Bernard och inte en pitbull de hade i filmerna...Beträffande att vakna upp så ta och gör det själv innan du gapar på andra, alla tycker inte som du och för min del får du gärna ha din hemmablinda syn på saken men försök inte pracka på dina åsikter på mig för det klarar du inte av! Välkommen till verkligheten.:devil:
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Jag har inte heller sagt att det aldrig händer att en bra uppfostrad hund kan få en knäpp och hugga eller liknande det kan alltid hända, det är något man som hundägare ska veta , MEN det händer även med sk. vanliga raserna. Det händer även med människor att vanliga personer helt plötsligt mördar utan att någonsin gett tecken på att vara psykiskt sjuk eller annat. Vakna upp och kom ut i verkligheten. DET ÄR INTE RASERNA DET BEROR PÅ DET ÄR UPPVÄXTEN , UPPFOSTRAN OCH AVELN vilka föräldra djur du avlar på såsom det gäller alla raser.

Med den "lilla" skillnaden att NÄR det händer med andra raser så går det att stoppa. Du kan inte stoppa en kamphund som har börjat attackera med mindre än att du avlivar eller bedövar hunden (med risk för ditt eget liv). En kamphund är framavlad för ett syfte, den har under århundranden avlats för att inte känna smärta, att var ohyggligt stark i t.ex käftarna m.m. DET är riktigt OTÄCKT tycker jag. Däri ligger skillnaden mellan "vanliga" hundraser och kamphundar. Jag tycker de är riktigt, riktigt otäcka och när de attackerar hästar blir jag arg och upprörd. Jag är övertygad om att det finns ägare som bär sin del av ansvaret för vissa attacker men jag tror också att det finns vissa andra ägare till kampundar som faktiskt blir tagna helt på sängen av sina hundars agerande.
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Med den "lilla" skillnaden att NÄR det händer med andra raser så går det att stoppa. Du kan inte stoppa en kamphund som har börjat attackera med mindre än att du avlivar eller bedövar hunden (med risk för ditt eget liv). En kamphund är framavlad för ett syfte, den har under århundranden avlats för att inte känna smärta, att var ohyggligt stark i t.ex käftarna m.m. DET är riktigt OTÄCKT tycker jag. Däri ligger skillnaden mellan "vanliga" hundraser och kamphundar. Jag tycker de är riktigt, riktigt otäcka och när de attackerar hästar blir jag arg och upprörd. Jag är övertygad om att det finns ägare som bär sin del av ansvaret för vissa attacker men jag tror också att det finns vissa andra ägare till kampundar som faktiskt blir tagna helt på sängen av sina hundars agerande.
:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

KL

Jag funderar mest på varför man vill ha en kamphund. Om man ser på det här nere som har kamphund så är det ju inte direkt samhällets stöttepelare om man får utrycka sig så.

Känner man behov av en kamphund eller vad är det?
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

KL

Jag funderar mest på varför man vill ha en kamphund. Om man ser på det här nere som har kamphund så är det ju inte direkt samhällets stöttepelare om man får utrycka sig så.

Känner man behov av en kamphund eller vad är det?

Jag har också haft de funderingarna. Det finns så många hundraser på "marknaden" så att det borde räcka till för att täcka upp varje form av seriös och vettig aktivitet man vill utöva med sin hund. Det kanske är någon form av maktkänsla för vissa att ha en kamphund i och med att det ofta är så att folk backar för denna typ av hundar.
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Hejsan ! Jag blir så ledsen att det händer gång på gång.... Jag har miste en av mina hundar av ett dödligt bett och han dog på stall planen det var en bland ras med kamp hund i det finn bild på lille Dino på min sida .... och inte nog med det så blev en av mina hundar bitna och träffade bara 10 cm från nacken som som ledde att det blev operation och slang... och det var en flat. nu låter det som att mina hundar är stökiga..... näää tvärt om de är så himla snälla de kan inte döda en fluga..... och rasen jag har är Shetland Sheepdog. man bruka beskriva som små collie hundar. Dogge han blev biten sist är jätte rädd att möta stora hundar som ja,,, som är tik eller hane och snälla.... Det borde finnas en lag eller ett körkort på att få ha hund........
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Jag är knappast hemma blind jag om någon vet sanningen om viken underbar ras pitbullen är och jag behöver inte `pracka `på dig någonting för det verkar som om du är ett praktexempel på någon som inte ska han en hund av dessa slag.

Till dom som undrar varför man skaffar en hund av kamphund???? Vad är det för en korkad fråga??
Dom som skaffar en KAMPHUND gör det säkert för att hota och skada andra såklart samma som dom säkerligen har andra avpen på sig oxå.

Varför jag tex valt att ha en pitbull är för att det är den vackraste rasen som finns och den totala lojalaste hunden du kan hitta, så mjuk och älskvärd om den inte förstörs.
Om fler vågade ta reda på sanningen om dessa raser och inte tro på media och okunnigt folk som gillar att sprida falsk prpagande utan att veta vad dom pratar om så skulle en helt annan bild komma fram nämligen den sanna bilden av hur en pitbull är och nu pratar jag inte om hundar som korsas hit och dit med alla möjliga raser som inte passar ihop och bara avlas på dom värsta exemplaren och uppfostras utav helt fel människor utan jag pratar om den renrasiga äkta pitbullen det är jag rätt säker på att varken du eller andra som gnäller osanningar vet något om eller någonsin har sett.

Mina hundar springer i stallet bland folk hästar andra hundar katter mm ingen har dött och jag kan nog lova att ingen kommer dö heller.... inte pga av mina hundar iallafall och dom är inga konstiga särfall dom är exempel på hur dessa raser är i verkligheten.

Jag har sett pitbullar rottweiler staffar etc i slagsmål på samma vilkor som `vanliga `raser, bråk uppstår ibland bland hundar utan att dom ska döda varandra.... och det är aldrig någon som har skjutits eller dödats för att få stopp på dom ... det är så OTROLIGT mycket SKITSNACK kring dessa raser så det är rent ut sagt förjävligt.
Det är sorgligt.
Men den största förlusten begår alla dom dummskallar som inte begriper bättre, dom går misste om en underbar arbetsvillig lojal trofast 100%genomärlig och snäll hundras pga rädsla och okunnighet.

http://www.youtube.com/watch?v=xWyz9WAIakQ&mode=related&search=


http://www.youtube.com/watch?v=OLtrqOdDxzk&mode=related&search=


http://www.youtube.com/watch?v=mmwaHMzgrKk&mode=related&search=
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Jag är knappast hemma blind jag om någon vet sanningen om viken underbar ras pitbullen är och jag behöver inte `pracka `på dig någonting för det verkar som om du är ett praktexempel på någon som inte ska han en hund av dessa slag.

Till dom som undrar varför man skaffar en hund av kamphund???? Vad är det för en korkad fråga??
Dom som skaffar en KAMPHUND gör det säkert för att hota och skada andra såklart samma som dom säkerligen har andra avpen på sig oxå.

Varför jag tex valt att ha en pitbull är för att det är den vackraste rasen som finns och den totala lojalaste hunden du kan hitta, så mjuk och älskvärd om den inte förstörs.
Om fler vågade ta reda på sanningen om dessa raser och inte tro på media och okunnigt folk som gillar att sprida falsk prpagande utan att veta vad dom pratar om så skulle en helt annan bild komma fram nämligen den sanna bilden av hur en pitbull är och nu pratar jag inte om hundar som korsas hit och dit med alla möjliga raser som inte passar ihop och bara avlas på dom värsta exemplaren och uppfostras utav helt fel människor utan jag pratar om den renrasiga äkta pitbullen det är jag rätt säker på att varken du eller andra som gnäller osanningar vet något om eller någonsin har sett.

Mina hundar springer i stallet bland folk hästar andra hundar katter mm ingen har dött och jag kan nog lova att ingen kommer dö heller.... inte pga av mina hundar iallafall och dom är inga konstiga särfall dom är exempel på hur dessa raser är i verkligheten.

Jag har sett pitbullar rottweiler staffar etc i slagsmål på samma vilkor som `vanliga `raser, bråk uppstår ibland bland hundar utan att dom ska döda varandra.... och det är aldrig någon som har skjutits eller dödats för att få stopp på dom ... det är så OTROLIGT mycket SKITSNACK kring dessa raser så det är rent ut sagt förjävligt.
Det är sorgligt.
Men den största förlusten begår alla dom dummskallar som inte begriper bättre, dom går misste om en underbar arbetsvillig lojal trofast 100%genomärlig och snäll hundras pga rädsla och okunnighet.

http://www.youtube.com/watch?v=xWyz9WAIakQ&mode=related&search=


http://www.youtube.com/watch?v=OLtrqOdDxzk&mode=related&search=


http://www.youtube.com/watch?v=mmwaHMzgrKk&mode=related&search=
Du har fortfarande inte fattat skillnaden vi pratar om. SUCK.Det handlar inte om att bita, slåss och bete sig allmänt ouppfostrat, det handlar om det beteende en kamphund visar upp när det smäller på riktigt. Ska det vara så svårt att fatta?! Jag är övertygad om att jag och många andra med mig har minst lika lojala hundar som du fast vi är korkade fegisar som inte har kamphund. Kliv ner från piedestalen och sluta betrakta alla som inte tycker som du som idioter. Det är ingen annan här som måste ta till sådana metoder för att visa vad de menar, men det är klart vi får kanske inte vårt självförtroende genom våra hundar. Att föredra om det ska vara värt att överhuvudtaget svara på dina inlägg är att du håller dig till sakfrågan istället för att fälla ogrundade kommentarer om andras mentala status och kunnighet. Men jag kan förstå att du behöver fylla ut texten med något eftersom dina argument inte håller så vidare värst bra. Beträffande dina videos så är det hemska bilder och inga djur ska behandlas på detta sätt men det är inte dessa hundar som hetsats mot andra hundar och misshandlats som diskussionen gäller. Det handlar om när "vanliga" kamphundar får frispel och går bärsärkagång, hundar som kanske aldrig tidigare visat några tecken på aggressivitet. Hundar med ägare som du som tror att de har situationen helt under kontroll och är helt oförberedda när DET händer.
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp