Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Status
Stängd för vidare inlägg.
(TV4)
Nu kommer mer bensin till en redan överhettad kamphundsdebatt:
En lös hund löpte amok på en ridskola i Stockholm i går, samtidigt anfölls en häst och blev svårt sargad i värmländska Årjäng.
- Hunden bet en av hästarna mot strupen, den var helt okontaktbar, säger ridläraren Kristina Lahti till tv4.se.

http://tv4.se/nyheter/537070.html
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Nej, det gjorde inte min kompis heller när hennes cockerspaniel blev svartsjuk på babyn.

Immer

Svartsjuka är en inte helt ovanlig reaktion från hunden mot en annan varelse men för det mesta inte helt ohanterbar och om man kan "läsa" sin hund så kan man oftast förutse och hantera situationen. Har du ledarskapet i "flocken" och markerar det för hunden så ska han veta sin plats och se babyn som en "flockmedlem". Med en kamphund som "exploderar" kan du inte göra ett dugg.Din kompis ska nog vara glad att det "bara" var en cocker hon hade.
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Det lustiga är ju att dom som verkligen har kunskapen inte skaffar dessa hundar utan väljer andra raser till att träna och tävla bruks. Så frågan är ju om rasen ska förbjudas om det ändå bara är en handfull som klarar av dom och dom vill inte ha dom?

Som sagt det finns säkert kamphundar i vårat samhälle som funkar bra och seriösa uppfödare som verkligen lägger tid på att hitta rätt hem åt sina valpar. Men tyvärr så är det alldeles för få som gör det och då blir det så här..
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Svartsjuka är en inte helt ovanlig reaktion från hunden mot en annan varelse men för det mesta inte helt ohanterbar och om man kan "läsa" sin hund så kan man oftast förutse och hantera situationen. Har du ledarskapet i "flocken" och markerar det för hunden så ska han veta sin plats och se babyn som en "flockmedlem". Med en kamphund som "exploderar" kan du inte göra ett dugg.Din kompis ska nog vara glad att det "bara" var en cocker hon hade.

Det är ju lite det här jag menar, en vanlig sällskapshund som hugger tar ofta det som sista utväg. När dom blivit trängda och morr inte hjälper så hugger dom, eller nafsar/markerar. En kamphund går inte av avläsa detta på då dom ofta hugger helt oprovocerat och då inget nafs utan ett hugg!
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Och likväl kallas Staffordshire bullterriern för "Nanny dog" i England :smirk:

Immer

Ja allt är ju relativt...Det är nog ingen som sagt att de är extra aggressiva mot barn utan mer att oavsett vad det är som utlöser deras utbrott så finns det ingen avstängningsknapp. Jag vill i alla fall inte ha mina barn i närheten av denna typ av hundar trots att vi alltid haft hundar, även problemhundar vi tagit över, och barnen alltså är uppvuxna med djur.
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Det håller jag absolut med om! jag skulle aldrig själv skaffa mig en kamphund, i och med att det är jäkla mycket hund att ha och det krävs nog sin man eller kvinna för det!

men som sagt, jag ville få fram att det är lätt att glömma att alla raser är kapabla till detta om det vill sig så..
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Något typ av körkort för att skaffa hund skulle inte sitta helt fel i dagens läge!

Varför inte återinföra hundskatten och kräva obligatorisk hundägarkurs? Skyhöga bötesstraff om detta inte efterlevs.

Immer
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

*kl*

Bara så att ni vet, den hundras som är ansvarig för mest angrepp på människor, som resulterat i att man tvingats uppsöka sjukhus är Golden Retriver, just för att dom är ju så snälla och aldrig gör något.

Procentuellt sett är det dock sk kamphundar som står för flest angrepp :smirk:
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Det lustiga är ju att dom som verkligen har kunskapen inte skaffar dessa hundar utan väljer andra raser till att träna och tävla bruks. Så frågan är ju om rasen ska förbjudas om det ändå bara är en handfull som klarar av dom och dom vill inte ha dom?

Som jag skrev tidigare så tror jag det är lönlöst att förbjuda rasen, då blir det bara en massa märkliga korsningar och de som tycker det är fräckt att ha kamphund kommer ändå att ligga ett steg före myndigheterna. Förbjuder man t ex amstaff så blir det poppis med amstaff-rottweilerkorsningar. Och när väl lagen hunnit ikapp och förbjuder amstaff-rottweilerkorsningar då skaffar busarna sig rottweiler-pitbull-dobermannkorsningar istället. osv osv.

Jag går just nu unghundskurs med min fjärdedelsamstaff och träffar flera renrasiga amstaff varje vecka. Deras hussar är högst seriösa och hundarna är mycket trevliga. Det är inte de här ekipagen som är problemet, det är de unga killarna i storstaden som köper en hund billigt av en okänd man på en parkeringsplats, klär ut hunden i nithalsband och sig själv i adidaskostym och guldkedjor.

Immer
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

*knapplån*

Helt riktigt... jag kommer ihåg att när man var yngre så var det många kriminella som höll sig med galna schäfrar, ofta "vita" sådana.

Några år senare hade samma människor gått över till Dobermann, ytterligare några år senare... Rottweiler, ytterligare lite senare....amstaff, dogo argentino, etc, etc.

Har själv erfarenhet av flera av dessa raser och den enda av dom som jag känner som "opålitlig" är dobermann, kanske främst för att många dobermann är ganska veka innerst inne (en aggressiv hund är faktiskt bättre att handskas med än en hund som är osäker).

Det stora problemet är vissa hundägare som inte borde ha hund och många av dessa dåliga hundägare är grovt kriminella som inte bryr sig särskilt noga om att följa svensk lag, att förbjuda en viss hundras kommer inte att lösa ett skit av den problematik som finns med aggressiva hundar.

Skjut hundägaren med 15 ptr istället för hunden :smirk:
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Jag frågar mig frågan varför det ALLTID är hundar av denna typ som löper amok på detta vis?

Nu var det ju i o f s ingen kamphund i Årjängsfallet utan en korsning mellan två i sig vanliga raser. Stafford är ingen kamphund och Rhodesian är inte heller nån kamphund. I stockholmfallet har jag ännu inte sett någon rasuppgift hur vet vi vad det var för ras? Ofta får kamphundar stå till svars även om förövaren är en bordercollie.

Kamphundar köps och ägs i högre utsträckning av fel sorts människor som är pantade i sig med eller utan hund. Många av dom är farliga med en helt normal kratta i handen. Även krattor av ordinär trädgårdsmodell blir ett farligt vapen i en idiothand. Om de av tradition hellre köpte golden retrievers skulle vi sannolikt ha fler Golden Retriever attacker. Golden har för övrigt varit statistikledande i många år på att bita folk.

Rätt hanterad av en människa som klarar av att vara ledare för sin hund är pitbull som Lassie. Den fina hunden Rascal i barnfilmen "busungarna" är en pitbull (=s k kamphund)
Cesar Millan i hundprogrammet "Mannen som talar med hundar" har Pitbulls som han använder i sitt arbete med andra "störda" hundar ibland av pudeltyp. Han tar dit sina lugna pitbull som bara står där och tittar när de andra hundarna attackerar. Fascinerande att se jag gillar Pitbulls jättemycket efter att ha sett hans pitbulls. Dessa hundar har dessutom varit illa behandlade och deltagit i hundslagsmål INNAN de kom till denne man och de är nu i en flock tillsammans med andra omhändertagna hundar och hur fina som helst. En är lite trasig i ögat och ärrig efter att elaka människor har haft honom i hetsiga slagsmål idag en jättefin hund.

Helst skulle "svaga" människor inte ha hund alls (dvs de som inte klara av att leda sin hund) och OM de nu absolut ska ha hund så kunde man ju önska att de valde lika klokt som gamla tanter och tog en liten papillon eller nåt som inte ställer till lika stor skada om de löper amok.

Hundar och hästar gör alltid "rätt" det är p.g.a. oss människor det blir tokigt ibland. Skyll inte på hundarna.

Frid Kokopelli
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Jag är inte helt övertygad om det. Anlednigen till varför så många blir bitna av Golden är att det finns så många. Möjligtvis att det procentuellt fler som blir bitna av "kamphundar" utifrån hur många "kamphundar" det finns. Men så vitt jag vet är det andra raser som toppar bettligan totalt...
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

*kl*

Jag har blivit "angripen" av en hund när jag var ute och red. En golden och ägaren var en präst, han hade noll koll på sin hund. Samma häst fick enn hugg u strupen av en soft coated weten terrier. De ska ju oxå vara lugna och snälla. Softisen blev avlivad vid 3 års ålder pga att han högg efter allt och alla.

Jag avlivade min hund förra året pga att han högg hästar andra hundar utan anledning. Han blev 3 år. Det var en gullig liten springer spaniel. Innan han var 1 år blev han sparkad av en ardenner, han rullade runt reste sej och fnös och blängde på hästen han reagerade med att bli förbannad. Springer spaniel anses vara en väldigt "gullig" hund. Visst är de söta att se på men de har ett jäkla psyke. En annan springer ägare som oxå är vet sa -en springer är en ulv i fårakläder och det stämmer. Jag har en springer nu och det enbart för att jag tycker om rasen. Den nuvarande är mycket vekare än min förra och jag har mer problem med den här än den förra. Den här litar jag inte på. Han biter utan att säga något den förra sa åtminstone till innan.

Man kan inte förbjuda en ras då är det många raser som skulle förbjudas. Här där jag bor är det en ex pojkvän som bussade ägarens hund på henne och höll fast henne. Hon är inte så fin i ansiktet längre. Jag tycker att vissa inte ska ha hund men det behöver för den delen inte vara "kamphundar" bara. Många kan inte ens ta hand om sina små pudlar och andra toy hundar.
Var på utställning för inte så länge sedan och de som hade pli på sina hundar de var de som hade amstaff och staffordshire, de som hade noll koll var de som hade irländsk setter och "paris hilton" hundar.

Min bror bor i sthlm och har en kompis som har en "pittbull" han hade stenkoll på sin hund. Så inte ut som en person man ville möta i en mörk gränd precis men var super snäll och trevlig. Han var ute med sin hund i humlegården och det kommer 2 dalmatiner framspringande och biter hunden så illa att han måste få vet vård. Det syntes inte till nån ägare till de lösa hundarna och dalmatiner anses väl höra till de "snälla" raserna?

Allt är inte hundarnas fel
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

*kl*

Jag har blivit "angripen" av en hund när jag var ute och red. En golden och ägaren var en präst, han hade noll koll på sin hund. Samma häst fick enn hugg u strupen av en soft coated weten terrier. De ska ju oxå vara lugna och snälla. Softisen blev avlivad vid 3 års ålder pga att han högg efter allt och alla.

Jag avlivade min hund förra året pga att han högg hästar andra hundar utan anledning. Han blev 3 år. Det var en gullig liten springer spaniel. Innan han var 1 år blev han sparkad av en ardenner, han rullade runt reste sej och fnös och blängde på hästen han reagerade med att bli förbannad. Springer spaniel anses vara en väldigt "gullig" hund. Visst är de söta att se på men de har ett jäkla psyke. En annan springer ägare som oxå är vet sa -en springer är en ulv i fårakläder och det stämmer. Jag har en springer nu och det enbart för att jag tycker om rasen. Den nuvarande är mycket vekare än min förra och jag har mer problem med den här än den förra. Den här litar jag inte på. Han biter utan att säga något den förra sa åtminstone till innan.

Man kan inte förbjuda en ras då är det många raser som skulle förbjudas. Här där jag bor är det en ex pojkvän som bussade ägarens hund på henne och höll fast henne. Hon är inte så fin i ansiktet längre. Jag tycker att vissa inte ska ha hund men det behöver för den delen inte vara "kamphundar" bara. Många kan inte ens ta hand om sina små pudlar och andra toy hundar.
Var på utställning för inte så länge sedan och de som hade pli på sina hundar de var de som hade amstaff och staffordshire, de som hade noll koll var de som hade irländsk setter och "paris hilton" hundar.

Min bror bor i sthlm och har en kompis som har en "pittbull" han hade stenkoll på sin hund. Så inte ut som en person man ville möta i en mörk gränd precis men var super snäll och trevlig. Han var ute med sin hund i humlegården och det kommer 2 dalmatiner framspringande och biter hunden så illa att han måste få vet vård. Det syntes inte till nån ägare till de lösa hundarna och dalmatiner anses väl höra till de "snälla" raserna?

Allt är inte hundarnas fel
ALLA hundar kan bita men när en kamphund löper amok så handlar det inte bara om att bita, den blir en "dödsmaskin".Vad det handlar om i umgänget med sin sällskaps/bruks/familjehund etc är LEDARSKAP.Har du det så skulle hunden lika litet bita dig som den skulle bita en högre rangad hund, och det är oavsett situation!Beträffande dalmatiner så ska du inte gå på "Pongo"-syndromet och tro att de är knähundar.De är prickiga vargar!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Jag är inte helt övertygad om det. Anlednigen till varför så många blir bitna av Golden är att det finns så många. Möjligtvis att det procentuellt fler som blir bitna av "kamphundar" utifrån hur många "kamphundar" det finns. Men så vitt jag vet är det andra raser som toppar bettligan totalt...
Alla hundar utan en flockledare blir otrygga och försöker "klättra" på rangstegen. Ingen hundras blir trevlig utan fostran.Du har helt rätt i att sifferstatistiken måste hållas i relevans till antalet hundar inom respektive ras om man ska få en riktigt uppfattning om riskfaktorn men man måste hålla isär begreppen "att bita" och "att attackera med avsikt att döda".En hund som biter mot strupen och gör upprepade utfall gör det inte i syfte att försvara sig mot något obehagligt eller för att den är rädd.
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

HeJ!

Jag håller med dej!

Visst finns det hundar med psykiska problem, men jag har sett vanliga "familjehundraser" få tokspel hos fel ägare. Sen att vissa raser kanske är känsligare, det är ju fortfarande ägaren som har ansvar och ägaren som måste kontrolleras. Jag har inte svårt att tro att rätt hund hos fel ägare blir tokig och börjar anfalla, för att ägaren lär hunden det.

Och sen.. vilka raser ska förbjudas? Rottweiler? Dogo argentino? Pitbull? Jag har bara träffat trevliga individer av dessa raser, så jag har svårt att se att det skulle vara rättvist.

Inför ett hundkörkort för alla raser istället och se till att ha kontroll på allla hundar, var dom bor, hos vem och vad den personen gör med hunden.

Förbjud de som inte klarar att ha hund från att ha hund, ofta är ju de hundägarna som tränat fram kampbeteendet kända hos polisen, och då kan polisen hålla ett extra öga, så där inte dyker upp en hund till i deras ägo.

/ Lavinia, som inte tycker det är helt rätt att förbjuda raser för vad ägaren lärt dom göra
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

HeJ!

Jag håller med dej!

Visst finns det hundar med psykiska problem, men jag har sett vanliga "familjehundraser" få tokspel hos fel ägare. Sen att vissa raser kanske är känsligare, det är ju fortfarande ägaren som har ansvar och ägaren som måste kontrolleras. Jag har inte svårt att tro att rätt hund hos fel ägare blir tokig och börjar anfalla, för att ägaren lär hunden det.

Och sen.. vilka raser ska förbjudas? Rottweiler? Dogo argentino? Pitbull? Jag har bara träffat trevliga individer av dessa raser, så jag har svårt att se att det skulle vara rättvist.

Inför ett hundkörkort för alla raser istället och se till att ha kontroll på allla hundar, var dom bor, hos vem och vad den personen gör med hunden.

Förbjud de som inte klarar att ha hund från att ha hund, ofta är ju de hundägarna som tränat fram kampbeteendet kända hos polisen, och då kan polisen hålla ett extra öga, så där inte dyker upp en hund till i deras ägo.

/ Lavinia, som inte tycker det är helt rätt att förbjuda raser för vad ägaren lärt dom göra

Att förbjuda raser tror inte jag heller skulle fungera,även om jag inte tycker att kamphundarna fyller något vettigt syfte som inte någon annan ras lika gärna skulle kunna göra, men du kan väl inte på allvar mena att alla de fall av kamphundsattacker som inträffat beror på inlärda faktorer? Jag har svårt att tro att vanliga människor lär sina hundar att slita folk och andra djur i stycken. Självklart finns det oseriösa som tycker det är ballt med kamphundar och använder dem i fel syfte likaväl som detta förekommer med andra raser men många av de olyckor som varit med just kamphundar är faktiskt med helt vanliga personer som ägare.Personer som aldrig trodde att deras hund skulle göra något sådant.
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Och varför avla fram Golden retrievrar? Se inlägg nr 28.

Immer

Jag tycker egentligen inte det är konstigt att folk blir bitna av golden.
Det är många barnfamiljer som köper dom, och de tror också det är en gullegullhund.
Jag har sett de som låter sina barn sitta och rida på sina golden, och de sitter inte still. Utan sitter verkligen och rider och skuttar (med rumpan) på hunden. Det ska gosas i tid och otid, spelar ingen roll om hunden äter eller sover. Hunden kanske är tålig länge, men orkar inte mer till slut.
När ska hunden få säga ifrån? Jag tycker den kan få göra det, för säger inte föräldrarna ifrån så måste hunden göra det själv. Den ska inte behöva stå ut med sånt där.
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Ledarskap hade jag på min hund där hade jag inga problem. Jag går inte på pongo syndromet eller vad det nu var du kallade det. Jag är ingen nybörjare med hundar som du verkar tro.

Det jag menar är att man inte ska nervärdera de sk kamphundarna hela tiden! Visst hör man mest om de men man hör inte om ur andra hundar biter sina ägare eller attackerar andra levande varelser.
En kompis till mej blev attackerad av en lös jakthund i skogen under koppletvång. Hon klarade sej relativt bra, fick "bara" en tumme som blev bruten på 3 ställen. Men att jakthundarna är lösa när de inte får skiter man i.

Min förra hund fick Spaniel sjukan och avlivades pga det.
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Ledarskap hade jag på min hund där hade jag inga problem. Jag går inte på pongo syndromet eller vad det nu var du kallade det. Jag är ingen nybörjare med hundar som du verkar tro.

Det jag menar är att man inte ska nervärdera de sk kamphundarna hela tiden! Visst hör man mest om de men man hör inte om ur andra hundar biter sina ägare eller attackerar andra levande varelser.
En kompis till mej blev attackerad av en lös jakthund i skogen under koppletvång. Hon klarade sej relativt bra, fick "bara" en tumme som blev bruten på 3 ställen. Men att jakthundarna är lösa när de inte får skiter man i.

Min förra hund fick Spaniel sjukan och avlivades pga det.
Jag har ingen som helst uppfattning om din vana vid hundar men det blir kanske lätt att man undrar hur det står till med ledarskapet om din hundfostran bygger på grunden "den här biter utan att säga något, den förra sa åtminstone till först".Jag skulle aldrig acceptera att min hund ens visade tendensen att bita.Jag skiter dessutom definitivt inte i om jakthundar är lösa vid fel tidpunkt lika litet som om andra hundar är det, alla hundar kan jaga.De är alla ursprungligen rovdjur. Det som förenklar detta problem är att de dessutom är flockdjur och därför kan fås att följa en ledare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp