Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Status
Stängd för vidare inlägg.
(TV4)
Nu kommer mer bensin till en redan överhettad kamphundsdebatt:
En lös hund löpte amok på en ridskola i Stockholm i går, samtidigt anfölls en häst och blev svårt sargad i värmländska Årjäng.
- Hunden bet en av hästarna mot strupen, den var helt okontaktbar, säger ridläraren Kristina Lahti till tv4.se.

http://tv4.se/nyheter/537070.html
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Jag tycker egentligen inte det är konstigt att folk blir bitna av golden.
Det är många barnfamiljer som köper dom, och de tror också det är en gullegullhund.
Jag har sett de som låter sina barn sitta och rida på sina golden, och de sitter inte still. Utan sitter verkligen och rider och skuttar (med rumpan) på hunden. Det ska gosas i tid och otid, spelar ingen roll om hunden äter eller sover. Hunden kanske är tålig länge, men orkar inte mer till slut.
När ska hunden få säga ifrån? Jag tycker den kan få göra det, för säger inte föräldrarna ifrån så måste hunden göra det själv. Den ska inte behöva stå ut med sånt där.
Mycket viktig ingrediens i denna diskussion!Jag har som du sett barn i andra familjer hantera hunden på ett mycket hårdhänt sätt och ibland förvånats över att det inte smällt för länge sedan.Hunden kan aldrig bli "barnsäker" om inte barnen är "hundsäkra", och ibland förvånas man över vilket tålamod vissa hundar har.Föräldrarna till dessa barn visar ju en total likgiltighet för hundens situation och saknar uppenbarligen förmågan att förstå vad hunden kan göra med deras barn om det smäller. Stor risk är också att de inte uppfattar varningssignaler från hunden och inte har kunskapen att ta tag i situationen.Skillnaden är emellertid stor på detta och en kamphunds oprovocerade attack.
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Och varför avla fram Golden retrievrar? Se inlägg nr 28.

Immer

håller inte alls med dig på den punkten.
Först och främst måste ni ha en pålitlig källa för att jag ska tro på det där snacket. Sen måste man också se till antalet av en viss ras. Finns ju något fler Golden än t.ex. pitbull ...
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

SÅÅÅ otroligt synd att du inte vet vad du pratar om överhuvudtaget :mad:
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Mycket viktig ingrediens i denna diskussion!Jag har som du sett barn i andra familjer hantera hunden på ett mycket hårdhänt sätt och ibland förvånats över att det inte smällt för länge sedan.Hunden kan aldrig bli "barnsäker" om inte barnen är "hundsäkra", och ibland förvånas man över vilket tålamod vissa hundar har.Föräldrarna till dessa barn visar ju en total likgiltighet för hundens situation och saknar uppenbarligen förmågan att förstå vad hunden kan göra med deras barn om det smäller. Stor risk är också att de inte uppfattar varningssignaler från hunden och inte har kunskapen att ta tag i situationen.Skillnaden är emellertid stor på detta och en kamphunds oprovocerade attack.

EN KAMPHUNDS OPROVOCERADE ATTACK ????? vet du ens vad du talar om?? FAKTA: en kamphund är en hund som tränats att slåss och attackera det är ingen särskilld ras som så många verkar tro,

däremot så kallas alla raser som pitbull ,rottweiler, am staff, eng staff, och olika korsningar mm mm för kamphundar ständigt i media och av andra okunniga,
pitbullen tex är avlad att älska människan och den fick aldrig attackera en människa då dom skulle kunna stå i "pitten" under pågående kamper och kunna ta isär och släppa ihop dom etc. En pitbull som fått växa upp i ett kärleksfullt hem som dom flesta andra `vanliga` raser är det snällaste säkraste hund du kan ha.
Dom flesta hundbett är utav vanliga familjeraser pitbullen tex ligger ligger på botten utav statistiklistan.
Otaliga är dom pitbullar som tjänstgjort och varit hjältar inom militär polis och andra liknande yrken i usa tex.

Det sorgliga är att alla dessa kriminella och pundare och förorts kids som vill stajla springer runt och skaffar sig pitbull staffe och liknande korsningar och skriker ut att dom har en livsfarlig pitbull det är människor som inte ska ha hund överhuvudtaget, som slår och skriker på den stackars valpen från dom tar hem den för att göra den `hård och tuff`

Det är såklart lättare att göra en hård hund elak än en psykiskt mjuk hund som lättare bryter ihop, men det händer att dom har andra raser som dom gjort farliga också men vad ser tuffast och farligat ut att koma med en golden i kopplet eller en pitliknande ras? och vid ett slagsmål hundarna emellan så har ju hunden utav dessa raser såklart övertaget.

MEDIA bär största skulden till den här situationen, att dom skriver vad som helst som inte ens är sant och skrämmer upp folk som inte vet bättre, den här sortens människor tycker det är häftigt att ha hund som alla är rädda för och skaffar sig genast en.
Tex artikeln om hunden som åt upp bebisens tår i england??? mördarpitbullen var en 6 veckors valp som inte ens borde ha lämnat mamma än han försökte dia bebisens tår. Föräldrarna i det fallet blev åtalade men det skrevs inte i aftonbladet inte..

Inte heller har dom berättat att fallet där dom skrev att en kvinna blev sönderbiten i ansiktet utav sin pitbull att det inte alls var en pitbull utan en blandrashund som blev hetsad utav hennes expojkvän tills den högg utav ren frustation och rädsla.

En renrasig pitbull får du inte för mindre än 15000 kr hur många av dessa hundar som säljs som pitbulls överallt för 5000kr st vem tror att det är pitbull???? Och även dom hundarna skulle säkert bli fína familjehundar om dom fick en chans att växa upp i ordentliga hem.
INGEN HUND FÖDS OND DET ÄR MONSTRET MÄNNISKAN SOM SKAPAR DOM.....

har stor erfarenhet och kunskap utav dessa raser. Har tex nu en am.bulldog och en am .pitbull och helvetet skulle frysa till is innan dom skadade en människa.
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

EN KAMPHUNDS OPROVOCERADE ATTACK ????? vet du ens vad du talar om?? FAKTA: en kamphund är en hund som tränats att slåss och attackera det är ingen särskilld ras som så många verkar tro,

däremot så kallas alla raser som pitbull ,rottweiler, am staff, eng staff, och olika korsningar mm mm för kamphundar ständigt i media och av andra okunniga,
pitbullen tex är avlad att älska människan och den fick aldrig attackera en människa då dom skulle kunna stå i "pitten" under pågående kamper och kunna ta isär och släppa ihop dom etc. En pitbull som fått växa upp i ett kärleksfullt hem som dom flesta andra `vanliga` raser är det snällaste säkraste hund du kan ha.
Dom flesta hundbett är utav vanliga familjeraser pitbullen tex ligger ligger på botten utav statistiklistan.
Otaliga är dom pitbullar som tjänstgjort och varit hjältar inom militär polis och andra liknande yrken i usa tex.

Det sorgliga är att alla dessa kriminella och pundare och förorts kids som vill stajla springer runt och skaffar sig pitbull staffe och liknande korsningar och skriker ut att dom har en livsfarlig pitbull det är människor som inte ska ha hund överhuvudtaget, som slår och skriker på den stackars valpen från dom tar hem den för att göra den `hård och tuff`

Det är såklart lättare att göra en hård hund elak än en psykiskt mjuk hund som lättare bryter ihop, men det händer att dom har andra raser som dom gjort farliga också men vad ser tuffast och farligat ut att koma med en golden i kopplet eller en pitliknande ras? och vid ett slagsmål hundarna emellan så har ju hunden utav dessa raser såklart övertaget.

MEDIA bär största skulden till den här situationen, att dom skriver vad som helst som inte ens är sant och skrämmer upp folk som inte vet bättre, den här sortens människor tycker det är häftigt att ha hund som alla är rädda för och skaffar sig genast en.
Tex artikeln om hunden som åt upp bebisens tår i england??? mördarpitbullen var en 6 veckors valp som inte ens borde ha lämnat mamma än han försökte dia bebisens tår. Föräldrarna i det fallet blev åtalade men det skrevs inte i aftonbladet inte..

Inte heller har dom berättat att fallet där dom skrev att en kvinna blev sönderbiten i ansiktet utav sin pitbull att det inte alls var en pitbull utan en blandrashund som blev hetsad utav hennes expojkvän tills den högg utav ren frustation och rädsla.

En renrasig pitbull får du inte för mindre än 15000 kr hur många av dessa hundar som säljs som pitbulls överallt för 5000kr st vem tror att det är pitbull???? Och även dom hundarna skulle säkert bli fína familjehundar om dom fick en chans att växa upp i ordentliga hem.
INGEN HUND FÖDS OND DET ÄR MONSTRET MÄNNISKAN SOM SKAPAR DOM.....

har stor erfarenhet och kunskap utav dessa raser. Har tex nu en am.bulldog och en am .pitbull och helvetet skulle frysa till is innan dom skadade en människa.
Jag vet mycket väl vad jag talar om men är mer tveksam till vad du har förstått av diskussionen. Jag har aldrig påstått att kamphundar är ONDA. De är säkert jättesnälla MEN när något utlöser deras kampbeteende så är det inte hälsosamt att stå i vägen. Om vi nu ska ta exempel som du gör så tycker jag nog att det kan kallas som oprovocerad attack med t.ex. de två pitbull som i USA kom in till en rörelsehindrad kvinna i HENNES bostad och attackerade henne och den pitbull som i England anföll en sexårig flicka och bollade runt med henne trots att två vuxna män gjorde allt de kunde för att få ett slut på eländet! Kvinnan klarade sig pga att polis anlände men flickan dog. I båda dessa fall hade inte offren någon som helst anknytning till hundarna utan råkade bara vara på fel plats.Ingen hade alltså hetsat dem på människorna i fråga. Har aldrig hört att "vanliga" hundar betett sig på detta sätt även om alla hundar kan bli farliga. Om en hund av t.ex. brukstyp biter så beror det ofta på fel i ledarskapet, vakt eller trängda situationer och det är ingen ursäkt,bara en förklaring, men det skrämmande med kamphundar, som förresten visst är en speciell typ av hund även om begreppet omfattar flera raser, är att trots ett bra ägar-och ledarskap så kan de detonera och gå bärsärkagång, deras beteende går inte att förutsäga. Hoppas du har rätt om dina hundar så att du slipper uppleva det. Jag skulle inte vilja ha en kamphund om den så var gratis!
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Jag är otroligt glad att höra att du inte vill ha en hund utav sk. kamphundstyp... för med din totala okunskap om raserna så skulle det säkert sluta i kaos...
Dom hundr som du tog som ex. hade knappast fått en kärleksfull, lugn och normal diciplinerad uppväxt. Det är precis det jag försöker förklara att du inte kan sitta och jämföra en missköt misshandlad hetsad söndertrasad hund med en hund som får växa upp i en helt normal fungerande miljö DET ÄR INTE RASEN DET HANDLAR OM.

Och ja jag litar på mina hundar med mina barn har en på 8 år och en på 1,5 år och dom skulle aldrig någonsin kunna skada vare sig någon utav dom eller någon annan.

Gå in och titta på den här videoklippet och se sanningen om denna missförstådda, oskyldiga, trakasserade stackars ras.

http://www.youtube.com/watch?v=DwI_qlq5vHs
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Visst kanske det är ägaren, men något måste ju göras. Det visas ju gång på gång att dessa raser/blandraser attackerar helt "plötsligt" och oftast utan anledning. Ska man inte kunna ta en promenad i parken utan att riskera att bli attackerad och kanske tom skadad?
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Självklart ska man kunna det men tror du verkligen att det hjälper att tex förbjuda en eller flera raser??
Dom som inte bryr sig om andra och som förstör dessa fina hundar dom kommer inte att bry sig om att det är förbjudet
dom kommer fotsätta att ha dessa hundar det enda som händer är att alla (majoriteten utav dessa raser) som är fina familjehundar kommer att försvinna tillslut, och kvar finns bara dom stackarna som är förstörda, Och dom kommer även att gå över till andra raser istället och göra med dom vad dom gjort med tex pitbullen till slut kankse det är DIN ras som drabbas..... Nej inför hundkörkort så att poliserna kan göra kontroller när dom ser dessa personer med hundar , har dom inget körkort blir dom av med hunden direkt. Exact hur reglerna och testerna ska gå till får man fundera över och komma på något bra såklart. Även då kommer vissa lyckas som inte ska ha hund men det kommer iallafall att bli färre.
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Jag är otroligt glad att höra att du inte vill ha en hund utav sk. kamphundstyp... för med din totala okunskap om raserna så skulle det säkert sluta i kaos...
Dom hundr som du tog som ex. hade knappast fått en kärleksfull, lugn och normal diciplinerad uppväxt. Det är precis det jag försöker förklara att du inte kan sitta och jämföra en missköt misshandlad hetsad söndertrasad hund med en hund som får växa upp i en helt normal fungerande miljö DET ÄR INTE RASEN DET HANDLAR OM.

Och ja jag litar på mina hundar med mina barn har en på 8 år och en på 1,5 år och dom skulle aldrig någonsin kunna skada vare sig någon utav dom eller någon annan.

Gå in och titta på den här videoklippet och se sanningen om denna missförstådda, oskyldiga, trakasserade stackars ras.

http://www.youtube.com/watch?v=DwI_qlq5vHs
Beträffande min hundkunskap så kan du knappast uttala dig ett endaste dugg eftrsom du inte känner mig och jag kan dessutom upplysa dig om att jag vid flera tillfällen tagit hand om sk problemhundar och lyckats bra med dem. Jag tror också att du lika litet kan uttala dig om de i mina ex inblandade hundarnas status i livet egersom du knappast trots dina enorma kunskaper troligen inte känner alla i världen som har kamphundar. De två som anföll kvinnan visades också sittandes i soffan i famnen på sin ägarinna som försäkrade att hennes hundar var lika beskedliga som kaniner! Jag är inte benägen att hålla med efter att ha sett hur deras offer såg ut.Jag har inte jämfört en hetsad, misshandlad och söndertrasad hund med en harmonisk hund, detta var vanliga familjehundar och vad du anser får ju du stå för, jag anser att DET HANDLAR EN J-A MASSA OM RASEN! Jag har haft att göra med hundar av den här typen också även om jag inte haft egna och de är jättetrevliga så länge inget får dem att tända, det är då situationen blir livsfarlig eftersom de blockerar fullständigt och inte är kontaktbara. Det kanske inte händer under hundens första livsår, under det fjärde eller kanske inte alls under hundens hela livstid men NÄR det gör det så blir det katastrof, och tyvärr vet ju ingen om och när. När man jobbar med hundar av olika typ så är det ju dels viktigt att tänka på att de är individer men man har ju också ett olika förhållningssätt till olika raser, det går inte att behandla alla lika men oavsett ras så behöver man kunna "läsa" hunden för att undvika onödiga incidenter och problem. Det beteende vi diskuterat här går inte att läsa och därmed inte att förutsäga. Det är inte samma sak som att hundarna skulle vara elaka och onda och naturligtvis finns det många olämpliga hundägare men det är inget som gäller för bara kamphundar så det är knappast en godtagbar ursäkt eller förklaring. Bilderna på din video var fruktansvärda, självklart ska inga hundar behandlas på detta vis och dessa hundar är fruktansvärt illa behandlade MEN det är inte dem jag tagit som exempel. Det som videon visade är som du säger helt och hållet människans fel och det är hundarna som får lida men vi måste hålla isär begreppen i diskussionen. Jag pratar om oprovocerade attacker av familjehundar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Självklart ska man kunna det men tror du verkligen att det hjälper att tex förbjuda en eller flera raser??
Dom som inte bryr sig om andra och som förstör dessa fina hundar dom kommer inte att bry sig om att det är förbjudet
dom kommer fotsätta att ha dessa hundar det enda som händer är att alla (majoriteten utav dessa raser) som är fina familjehundar kommer att försvinna tillslut, och kvar finns bara dom stackarna som är förstörda, Och dom kommer även att gå över till andra raser istället och göra med dom vad dom gjort med tex pitbullen till slut kankse det är DIN ras som drabbas..... Nej inför hundkörkort så att poliserna kan göra kontroller när dom ser dessa personer med hundar , har dom inget körkort blir dom av med hunden direkt. Exact hur reglerna och testerna ska gå till får man fundera över och komma på något bra såklart. Även då kommer vissa lyckas som inte ska ha hund men det kommer iallafall att bli färre.

Om svaret är att man ska förbjuda vissa raser eller om man ska inför "hundkörkort" vet jag inte men jag tycker att det är på tiden att NÅGOT görs. Och det snarast!!
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

"kvinnan visades också sittandes i soffan i famnen på sin ägarinna som försäkrade att hennes hundar var lika beskedliga som kaniner"
Så du påstår att du känner kvinnan ifråga och vet hur hon uppfostrat sina hundar??? tror knappast det , det finns även kvinnor som missköter och vill ha agressiva hundar.
du har ingen aning om hur dom haft det.
Vanliga familjehundar av dessa raser attackerar inte oskyldiga mer än andra raser, ta och kolla upp fakta och statistik istället för att blint lita och tro på media och andra okunniga personer som sprider falsk propaganda.
dom flesta av dessa "attacker" och angrep utav dessa raser sker i fattiga invandrartäta förorter i stockholm malmö mm det är också där dom ordnar kamperna. Du verkar inte ha en aning om hur många hundar det finns av dessa raser som lever normala liv som aldrig någonsin skulle attackera eller dylikt du väljer som så många andra okunniga rädda att stirra blint på dessa stackars exemplar som media skriker ut om och dömmer flera raser efter det... DET är sorgligt.
UNDER 2006 ANGREPS 1287 ST UTAV SK. VANLIGA RASER.
136 ST UTAV SK. KAMPHUNDSRASER...
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Delvis knapplån

Istället för att hålla på att bråka med varandra kan vi inte försöka komma på en bra lösning på problemet istället? som majeko säger

"UNDER 2006 ANGREPS 1287 ST UTAV SK. VANLIGA RASER.
136 ST UTAV SK. KAMPHUNDSRASER..."

Spelar de någon roll vilka som gör flest. Det som betyder något är väl att det sker? En attack är en för mycket, oavsett ras.

Jag t.ex. är lite rädd för hundar i synnerhet större hundar.. Vet inte varför men så är det. Mest är det när man möter hundar när man rider, då spelar det ingen roll vilken ras det är. Jag är mest rädd för att ägaren inte ska ha koll på hunden och den ska springa emot oss av glädje eller av ilska, spelar ingen roll hästen blir lika rädd ändå.

Jag skulle tycka ett var en stor trygghet för mig som hästägare och människa överhuvudtaget om jag visste att alla som jag möter med hund har ett hundkörkort eller liknande. Ett bevis på att den människan har koll på hunden. Då skulle jag kunna slappna av mera och hästen skulle inte känna min rädsla och genom det själv slappna av mera vid hundmöte.

Som sammanfattning. Kan inte vi alla komma överens om att ALLA hundattacker är onödiga och borde inte förekomma alls. Tycker vi skall arbeta om att alla hundägare skall gå kurser och måste vara medlem i någon sorts hundförening där man träffas regelbundet så man har koll på om någon hundägare håller på att tappa kontrollen.

Vad tror ni?
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

"kvinnan visades också sittandes i soffan i famnen på sin ägarinna som försäkrade att hennes hundar var lika beskedliga som kaniner"
Så du påstår att du känner kvinnan ifråga och vet hur hon uppfostrat sina hundar??? tror knappast det , det finns även kvinnor som missköter och vill ha agressiva hundar.
du har ingen aning om hur dom haft det.
Vanliga familjehundar av dessa raser attackerar inte oskyldiga mer än andra raser, ta och kolla upp fakta och statistik istället för att blint lita och tro på media och andra okunniga personer som sprider falsk propaganda.
dom flesta av dessa "attacker" och angrep utav dessa raser sker i fattiga invandrartäta förorter i stockholm malmö mm det är också där dom ordnar kamperna. Du verkar inte ha en aning om hur många hundar det finns av dessa raser som lever normala liv som aldrig någonsin skulle attackera eller dylikt du väljer som så många andra okunniga rädda att stirra blint på dessa stackars exemplar som media skriker ut om och dömmer flera raser efter det... DET är sorgligt.
UNDER 2006 ANGREPS 1287 ST UTAV SK. VANLIGA RASER.
136 ST UTAV SK. KAMPHUNDSRASER...
Nej helt rätt, jag känner inte kvinnan som ägde hundarna lika litet som du gör men skillnaden på oss är tydligen att du vet ändå att de är hetsade misshandlade och allt du nu kör som argument. Jag tyckte de såg ut som vilka hundar som helst och de var definitivt inte misskötta fysiskt. Eftersom hon dessutom på eget initiativ efter denna händelse lät avliva sina hundar så tvivlar jag på att hon medvetet orsakat händelsen. Om de siffror du anger på olika rasers angrepp är korrekta kan jag inte uttala mig om men om de stämmer så talar de EMOT ditt försvar av kamphundar. Räkna ut hur många hundar det finns av andra raser och jämför det mot antalet kamphundar så ser du att den procentuella siffran blir skyhögt högre för dina skyddslingar. Det finns säkert många kamphundar som lever normala liv, kan inte påminna mig att jag sagt något om det, det är du som påstår att alla attacker av kamphundar kommer av hundar som såg ut som i din video. Jag tror att du håller på att måla in dig i ett hörn.:smirk:
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Delvis knapplån

Istället för att hålla på att bråka med varandra kan vi inte försöka komma på en bra lösning på problemet istället? som majeko säger

"UNDER 2006 ANGREPS 1287 ST UTAV SK. VANLIGA RASER.
136 ST UTAV SK. KAMPHUNDSRASER..."

Spelar de någon roll vilka som gör flest. Det som betyder något är väl att det sker? En attack är en för mycket, oavsett ras.

Jag t.ex. är lite rädd för hundar i synnerhet större hundar.. Vet inte varför men så är det. Mest är det när man möter hundar när man rider, då spelar det ingen roll vilken ras det är. Jag är mest rädd för att ägaren inte ska ha koll på hunden och den ska springa emot oss av glädje eller av ilska, spelar ingen roll hästen blir lika rädd ändå.

Jag skulle tycka ett var en stor trygghet för mig som hästägare och människa överhuvudtaget om jag visste att alla som jag möter med hund har ett hundkörkort eller liknande. Ett bevis på att den människan har koll på hunden. Då skulle jag kunna slappna av mera och hästen skulle inte känna min rädsla och genom det själv slappna av mera vid hundmöte.

Som sammanfattning. Kan inte vi alla komma överens om att ALLA hundattacker är onödiga och borde inte förekomma alls. Tycker vi skall arbeta om att alla hundägare skall gå kurser och måste vara medlem i någon sorts hundförening där man träffas regelbundet så man har koll på om någon hundägare håller på att tappa kontrollen.

Vad tror ni?
Jag håller med dig, det börjar bli lite tjatigt nu. Har bara litet svårt för när folk måste behandla andra som totalt okunniga bara för att de inte har samma åsikt. Du har även rätt i att något måste göras för att vi ska slippa hundar som ställer till livet för andra. Fast hur det ska gå till att få hela svenska hundvärlden att enas om något sådant så att det blir meningsfullt det vete katten, se bara hur svårt det är med att få häst sverige att acceptera hästpassen. Vad det än handlar om så får det nog inte kosta något, inte innebära extra besvär etc, för då kommer inte alla att göra de;) t och det blir bara ett halvhjärtat försök utan mening.
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Du har även rätt i att något måste göras för att vi ska slippa hundar som ställer till livet för andra. Fast hur det ska gå till att få hela svenska hundvärlden att enas om något sådant så att det blir meningsfullt det vete katten, se bara hur svårt det är med att få häst sverige att acceptera hästpassen. Vad det än handlar om så får det nog inte kosta något, inte innebära extra besvär etc, för då kommer inte alla att göra de;) t och det blir bara ett halvhjärtat försök utan mening.

Jag har aldrig varit hundägare så jag vet inte vad för aktiviteter ni gör med era hundar mer än går promenader? Det fungerade ju ganska bra med tvånget på hästpass när de blev tvungat att man ska ha det om man ska kunna tävla, betäcka, slakta etc etc.
Finns det inte några aktiviteter som de flesta hundägare är med på som man kan sätta hundkörkort tvång på.
Jag tror att det är bra att det är lite extra besvär för då kanske man slipper de oseriösa hundägarna. Självklart blir det säkert sånna som smiter undan.. men så är det ju jämt, de ska ju inte hindra oss från att göra situationen lite bättre iaf..
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Jag har aldrig varit hundägare så jag vet inte vad för aktiviteter ni gör med era hundar mer än går promenader? Det fungerade ju ganska bra med tvånget på hästpass när de blev tvungat att man ska ha det om man ska kunna tävla, betäcka, slakta etc etc.
Finns det inte några aktiviteter som de flesta hundägare är med på som man kan sätta hundkörkort tvång på.
Jag tror att det är bra att det är lite extra besvär för då kanske man slipper de oseriösa hundägarna. Självklart blir det säkert sånna som smiter undan.. men så är det ju jämt, de ska ju inte hindra oss från att göra situationen lite bättre iaf..
Jag tror att det mest effektiva sättet att ha ett "kvitto" på t.ex. genomförd "hundvettskurs" är att ha något i stil med det gamla skattemärket som hunden ska bära på sig när den vistas utanför hemmet oavsett vilken aktivitet det handlar om eftersom det är mycket individuellt vad man ägnar sig åt för form av aktivitet och träning med sin hund. Sedan är ju då "bara" frågan om detta löser problemet, jag tror ärligt talat inte det, men det kan ju i alla fall bli en förbättring vad det gäller allmänt dåligt fostrade hundar. Men oavsett vilket sätt man använder för att lösa problemet så kommer inte alla att falla in i systemet: de oseriösa struntar blankt i det för de vill inte finnas med i registren, alla experter tycker inte att de behöver för de kan ju redan allt och de som lever efter "varför ska vi ha det nu när det gått så bra utan förr" smiter också vid sidan om. Det tål nog att tänkas på hur detta ska göras på ett meningsfullt sätt och om det lyckas så tror jag nog att statistiken för att "vanliga" hundar skadar någon kommer att gå ner litet men jag är mer tveksam om kamphundarnas kommer att ändras nämnvärt. Tror fortfarande inte att alla deras attacker beror på ENBART ägarfel även om det självklart är så i vissa fall. Det är ganska speciella raser och så länge det finns kamphundar så kommer det finnas kamphundsattacker, precis som det kommer finnas andra hundar som ställer till det så länge det finns hundar. Men för att visa hur jag menar så kan vi jämföra med olycksstatistiken med att flyga resp. åka bil. Det anses tryggt att flyga jämfört med att åka bil men när något händer så blir skadorna enorma.
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

Jag tycker det du skrev var mycket klokt och du gar helt rätt i att det inte spelar någon roll vilken ras som atackerar det är precis det vi måste få alla att förstå och inte som många tror att det är vissa raser och att dom ska utrotas.
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

som du säger så kanske inte en hundvettskurs ger så mkt till hundägarna.. men jag tycker mest de ska finnas för att det ska vara lite besvärligt att skaffa hund. Det ska inte bara vara så att man kan gå till grannen och köpa sig en valp för en billig penning. Har man obligatoriska skattemärkningar eller kurser så blir man förhoppningsvis av med de hundägare som inte kan så mkt om hundar och mest köper dem av en slump. De kriminella kan man nog inte göra så mkt åt.. Men gör man det lite krångligare att skaffa hund så kanske bara de som verkligen vill ha och vet vad de ger sig in på skaffar.

Sen får man ju diskutera vad konsekvensen skall vara om man inte gått kursen eller har skattemärke. Kanske omedelbart omhändetagande? Fast de skulle väl säkert bli mkt hundar för polisen då.. men det är väl bättre än att de är hemma hos ägare som inte bryr sig tillräckligt att skaffa handlingarna som krävs.
 
Sv: Nya hundanfall: "Den bet mot strupen"

är själv klart "räddare" för människan och bilen. Inte många mord begås av andra än människor och fler dör uppenbarligen i trafiken av trafikdårar....
Vi kanske kan förbjuda dem?
Håller mao med er som säger att det är människan som har det yttersta ansvaret. "Djur är själens spegel"
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp