Nya insektstäcket från Horseware - funkar det?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare OlleAtlas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 826
Sv: Nya insektstäcket från Horseware - funkar det?

Nej, EX ska sprayas på som vanligt enligt en snabb googling. Det är den som innehåller citronella med. Den vanliga ska det inte vara citronella i enligt innehållsförteckningen (min luktade inget citronella heller btw, men det där kan kanske bero på var man köpt? EU slog ju till med ett förbud för citronella i flugmedel)

hmm, den jag tittade på var utan bild men skulle antagligen vara "Absorbine Ultra Shield Kills Insects"

http://www.derbyhouse.co.uk/prodshow.asp?id=3137&cat=125&scats=125
Fly Spray for use in the Stable, not on your horse.

Jag har inte läst innehållsförteckningen på våra US flaskor men blev förvånad när det luktar av citronella efter spraying, just för att det är EU-förbud. Flaskorna är köpta från Åland och kan i och för sig vara ur ett gammalt lager. Är inte US EX utan den vanliga US, svart flaska och texten US i vitt.

Vad tror du om US Ex? När jag sökte i Tyskland och England hittade jag bara den. Här uppe hos mig finns inte US alls att få tag i och har inte lyckats hitta den i någon webbshop i Finland eller få någon träff på nåt forum här heller vid sökning så den verkar inte finnas här. Frakten från Sverige hit är hutlös (232 kr för ett kg) så det blir sååå mycket billigare att köpa från Tyskland/England. Räknar med att det inte kommer att finnas för evigt på Åland heller.

Tja, har ju aldrig provat så svårt att tro ngt. Men jag skulle inte ha ett dugg emot att prova EX varianten alls. Så kan du tycker jag absolut du ska prova!

EU slog ju till med ett förbud för citronella i flugmedel)

ja det var ett härjandes om detta förra sommaren i trådar minns jag.
dock så säljs equimin MED citronellan i som vanligt, lika friskt och frekvent på city gross och andra affärer även denna sommar. :angel: så problemet verkar obefintligt.

Jo jag vet, men är ju lite olika hur olika butiker gör. Dessutom KAN citygross sitta på ett så stort lager (vet inte hur de fungerar) att de inte sålt slut på det än. Man får ju sälja ut det lager med citronella i man har. Eller så kan man kanske SÄGA att man hade stort lager. Där jag köpte min sommarspray, där har de bara citronellafritt blask numera tyvärr.

Men är nog som med allt annat, det är högst stora skillnader i tolkningen. Och förståeligt, sålänge risken att 'åka dit' är minimal, och konsekvenserna minimala OM man mot all förmodan gör det.

Men aldrig sett EX i Sverige, och vanliga US innehåller inte en droppe citronella enligt innehållsförteckningen. Det gör däremot EX, enligt innehållsförteckningen. Och kanske vissa vanliga US gör det med, beroende på var de är köpta, då finns det dock TRE varianter.. Vanlig utan citronella, vanlig med citronella och EX (med citronella). Jag har googlat en stund men inte nånstans hittat minsta lilla citronella i vanlig US.

Och OT men EUs tramsförbud mot citronella är ju patetiskt, för man får fortfarande köpa citronella 'löst', och det är inte förbjudet att hälla det i sitt flugmedel, och voila..

Vad är vitsen med att tvätta täckena varannan dag?

Hej!

Dom blir rena:idea:

30 grader i skuggan och sol hela dagen då blir både jag och hästarna varma och jag vill då inte gå i en skitig och svettig t-shirt flera dagar i sträck och det skall inte hästarna heller behöva.

Detta är naturligtvis hur jag ser på saken, hur andra gör är upp till dem:bow:

MVH/Carina

Jag tror miljön tar sämre upp av ditt eviga tvättande än dina hästar av att täckena skulle vara "skitiga och svettiga" efter en dag.

Att du som människa inte vill gå i en svettig t-shirt är inte relevant, vi pratar om hästar som är en helt annan art även om många inte verkar vilja förstå det.

Jag tvättar mina insektstäcken en gång varannan vecka, och eksemtäcket tvättas en gång/vecka.

Eksemtäcket tvättas veckovis pga omsorg om hästen, han har det där täcket 24 h/dygn, och det är ett 'tätt' täcke. Insektstäcket (nät) tvättas varannan vecka som sagt, dock inte för att 'stackars hästen' ska ha rent täcke för sin egen skull, utan för att insekterna tycker bättre om ett skitigt täcke än ett rent. Dvs det är för insekterna.

Men ska man tvätta täcket varannan dag, må man ju tvätta hästen varannan dag med? För ett nättäcke släpper ju igenom massvis med smuts, och om man nu tvättar täcket med förmänskligande förklaringar som grund, så skulle man tvätta t-shirten man blivit smutsig och svettig i, och sätta på sig den utan att duscha själv?

Hej!

Vad är vitsen med att ha skitiga täcken på hästarna som då dessutom drar till sig en massa insekter?:confused:

Som jag skrev tidigare, detta är min syn på det hela, om Du vill ha smutsiga täcken på Dina hästar är det Ditt val.

MVH/Carina

Fick hem en ny flaska Ultrashield idag. Och kan konstatera precis som någon sa att den formligen STINKER citronella. Finns dock ingen citronella på innehållsförteckningen, men den luktar precis som citronella. Och det gjorde inte den gamla.

Är 'vanliga' US, inte EX.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 922
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 833
Senast: Liten
·
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 519
Senast: Niki
·
Utrustning Vad tror ni om Amigos nya flugtäcke Amigo Bug Buster? tror ni verkligen att det fungerar, är det så bra som det står i beskrivningen...
Svar
8
· Visningar
1 908
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka