Nya kläder till fest?

Nej. Den enda gången jag faktiskt byter är om jag använt en outfit på begravning och sen ganska snart efter ska på fest i samma sällskap. Då brukar jag undvika den för att slippa reaktioner :p kan dock använda den i andra sällskap.
 
Enbart till saker som syskons (någon nära vän) bröllop, när min pappa fyllde 60 och det var frack och saker - nej jag hade inte direkt en passande klänning till det. Nu hänger den i garderoben och har inte används sedan dess förutom när en bekant disputerade och det var högtidsmiddag. Annars är det bra med 'mitt i mellan' kläder, dvs snygga arbetskläder som du sedan kan 'festa till' med accessoarer och skor av olika slag. Vill du bli festfin så gör en snygg håruppsättning mycket, halsband osv. Lite extra krigsmålning om det önskas.

Ska tillägga att i princip alla kläder (klänning som köptes till bröllopen har återanvänds vid behov).
 
Nej absolut inte, köper nya kläder när jag behöver men inte annars. Om det är en festligare tillställning med klädkod så har jag ibland nödgats köpa något nytt för att jag helt enkelt inte har haft något passande. Då försöker jag hålla mig till att köpa ett plagg som jag kan kombinera med annat i min garderob. Ibland är det dock trevligt att köpa någon ny assecoar som ett nytt halsband t.ex. men där har jag också rätt gott om olika att välja på så det blir sällan. Känns helt orimligt att köpa nytt till varje fest eller annan tillställning man ska på. Försöker vid de få tillfällen jag köper kläder köpa sånt som jag kan ha vid andra tillfällen. Har hyrt balklänning vid ett tillfälle då jag inte ser någon mening med att investera i detta.
 
Jag kanske inte köper nytt varje gång, men jag ogillar verkligen att ha samma klädsel vid flera tillfällen med samma folk. Inte lika noga vid typ bara vanlig middag, men köper ganska ofta något nytt inför fest.
Sen kan jag ju återanvända på fest med annat sällskap, men det är inte så troligt att jag skulle ha samma festklänning två gånger i samma gäng.

Men jag har lite hangups sådär. Gillar inte att ha samma kläder upprepat till vardags heller och det är just kontextberoende.
 
Har ni alltid nya kläder till fest? Typ ny klänning/ topp?

Många jag känner tycker det är superviktigt..
Nej verkligen inte! :D Till bröllop har jag köpt nytt men det handlar om typ fyra fem bröllop totalt, utslaget på 10 år. Kläderna har jag sen använt flitigt! :D Jag köpte en ny klänning till en fest, men dels var det en rätt stor festlighet och dels saknade jag kläder som var lämpliga i garderoben. :D
 
Nej, av flera skäl. Men jag gillar att hitta en ny favoritklänning ibland, så visst kan jag planera vad jag ska ha på mig och kanske köpa nån kul attiralj. Är jag nervös kan det hjälpa med nåt trösthoppande, men jag köpte en klänning som skulle passa på jobbet till vårt bröllop som exempel. Så ja, men då om jag behöver fylla på med nåt nytt ändå.
 
Skulle aldrig komma på fråga. Och då har jag inte ens mång partykläder.
Äger 4 klänningar men till de flesta vanliga fester går jag iofs i byxor 😉. Och nej inte "finbyxor"..
 
Har ni alltid nya kläder till fest? Typ ny klänning/ topp?

Många jag känner tycker det är superviktigt..
Absolut inte. Visst det beror lite på vad för fest det är. Tex till min storebrors bröllop köpte jag en ny klänning, främst för att jag inte hade någon som passade samt då det var min brors bröllop. Kommer nog behöva köpa en ny klänning till min lillebrors bröllop i augusti, delvis för att det (igen) är min brors bröllop men även för att klädkoden är frack så har inte riktigt (längre) någon passande klänning.

Men generellt köper jag inte ny klänning för en fest om det inte behövs.
 
Senast ändrad:
Inte alltid nytt, däremot skulle jag aldrig använda samma finkläder fler än en gång med samma sällskap.
Inte ens om du däremellan har haft på dig annan outfit, dvs om du vart på några fester med samma sällskap däremellan, skulle du inte då kunna använda samma outfit som vid ett tidigare tillfälle?

Använder inte själv samma outfit två gånger i rad om det är samma sällskap men kan absolut använda samma outfit om viss tid och fester har varit däremellan.
 
Köper absolut inte nytt till varje tillställning. Har dock en ganska gedigen klänningsgarderob och även samlingen med lite finare toppar börjar bli ganska stor, så det känns inte nödvändigt. Köpt en ny klänning till bröllop för ett par veckor sen. Kommer högst troligt använda samma klänning på sommarens andra bröllop, då det är olika sällskap.
 
Jag är så piffig på jobbet att jag kan använda kläder ur jobbgarderoben när jag ska på fest (kommunal tjänsteman som jobbar nära kommunledningen), men kanske kombinera lite annorlunda.
Men nä, oavsett, de kläder jag köper är om jag har behov av det (oftast Tradera).
 
Ja det gör jag. Iallafall till fester där jeans och tröja inte går hem. Jag har helt enkelt inga festkläder. Det är inga kläder jag normalt sett trivs i och det är så sällan jag går på sådant så när det blir så behöver jag köpa nytt. Jag har många gånger tänkt att jag borde ha något "vettigt" men det har aldrig prioriterats utan annat har gått före för vem vet när något sådant blir aktuellt igen? Det händer inte särskilt ofta. Begravningskläder har jag och de återanvänder jag men festkläder är inget jag ens har i min garderob (eller jo, nu har jag det inför det stundande bröllopet, inköpt för ändamålet.)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Minst en till spelning med Martin och Tess ska jag på, och kan nog bli mer. 🤭 MEN, jag behöver (Villhöver!) roligare kläder ha på mig...
Svar
4
· Visningar
363
Senast: Trott
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 151
Senast: LiviaFilippa
·
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 465
Senast: Ullmerkott
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 690
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp