Bukefalos 28 år!

Nya kläder som stinker diesel! Varför och går det att få bort?

TinyWiny

Trådstartare
Köpte lite kläder som när jag fick hem dem stinker diesel. Varför stinker kläder diesel? Är det bara att elda upp dem kanske (:angel:) eller går det att få bort så de går att använda? De är tvättade ett par gånger med rejält med ättikssprit i både tvätt och sköljfacket och tvättmedel men lukten, eller rättare sagt stanken, minskar inte ens.
 
Jag har en sån vinterjacka, köpt på Jula. Tvättad massor av gånger, har haft den mer än 10 år och den luktar fortfarande om än inte lika mycket. Jag borde ha reklamerat, den är förmodligen rätt ohälsosam.
 
Jag hade en rid/stalljacka som inte gick att tvätta så den slutade lukta , konstig lukt som inte andra kläder hade. Den kanske jag borde reklamerat men den var på rea så det fick vara. Nu är jag så dålig på att reklamera varor men ska bli bättre :up:
 
Jag har en sån vinterjacka, köpt på Jula. Tvättad massor av gånger, har haft den mer än 10 år och den luktar fortfarande om än inte lika mycket. Jag borde ha reklamerat, den är förmodligen rätt ohälsosam.
Hm, hoppet är ganska litet med andra ord :( Så synd! Men vad kan det vara som gör att det stinker så? Jag har aldrig träffat på det tidigare! Antimögelmedel kanske? Nej så hälsosamt tror inte jag heller att det är :(
 
Hm, hoppet är ganska litet med andra ord :( Så synd! Men vad kan det vara som gör att det stinker så? Jag har aldrig träffat på det tidigare! Antimögelmedel kanske? Nej så hälsosamt tror inte jag heller att det är :(
Det var ju något larm för några år sen om kemikalier i kläder. Det är väl nån skit förmodligen.
 
Vad är det för material? Jag tycker att t ex lyocell luktar lite konstigt ibland.
Det är det som är det knepiga, det är olika material så ingen ledtråd där heller. Det luktar alltså riktigt starkt. När jag hade hängt upp det efter tvätt och stängt dörren slog det emot mig när jag öppnade igen som om någon hade ställt in en hink med diesel där.
 
Det låter ju inte bra. Kanske har de överanvänt någon kemikalie vid tillverkningen.
Ja det lär de ha gjort men det är tre plagg, tre inköpsställen och tre olika tillverkare! Hur lyckas de? Har jag lyckats köpa något någon stackars barnarbetare har gjort? Jag skäms verkligen om det skulle vara så och det gör det än viktigare för mig att kunna använda plaggen.
 
Köpte bomullspåslakan på Ica för 20 år sedan som luktade bränsle. Gick inte bort i tvätten. Reklamerade och fick tillbaka pengarna. Har undrat vad det kom sig.
 
Diesel vet jag inte om jag skulle kalla lukteb, men formaldehyd är vanligt i kläder.
Känns mest på de som varit packade i plastförpackningar då lukten stängs in. Edit: Blir lite del att bara skriva att tvätt tar bort det som jag gjorde först. Lukten brukar minska rejält eller försvinna efter en tvätt, men spår av formaldehyd kan tydligen finnas i kläderna ett tag.
 
Diesel vet jag inte om jag skulle kalla lukteb, men formaldehyd är vanligt i kläder.
Känns mest på de som varit packade i plastförpackningar då lukten stängs in. Edit: Blir lite del att bara skriva att tvätt tar bort det som jag gjorde först. Lukten brukar minska rejält eller försvinna efter en tvätt, men spår av formaldehyd kan tydligen finnas i kläderna ett tag.
Hm, efter ha googlat "hur luktar formalehyd" kan det nog vara formaldehyd det luktar. Diesel var det första som slog mig just för att det både är starkt och stickande. Frågan är om det är värt att fortsätta tvätta dem? Eller är det än värre för miljön att göra det? Jag vågar inte tvätta dem ihop med annat för det känns som att allt kommer stinka så då. Kanske är det lika bra att reklamera alltihop :(
 
Hm, efter ha googlat "hur luktar formalehyd" kan det nog vara formaldehyd det luktar. Diesel var det första som slog mig just för att det både är starkt och stickande. Frågan är om det är värt att fortsätta tvätta dem? Eller är det än värre för miljön att göra det? Jag vågar inte tvätta dem ihop med annat för det känns som att allt kommer stinka så då. Kanske är det lika bra att reklamera alltihop :(

Jag hade reklamerat. Formaldehyd i större mängd är inte trevligt.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
862
Senast: Zacci
·
Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 987
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 295
  • Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
739
Senast: Albatross
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp