Nya lagen om takeaway snabbmat och dryck i flergångsförpackningar kommer ni välja det?

Islandshästryttare

Trådstartare
Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar också måste erbjuda det i flergångsförpackningar. Engångsförpackningarna kommer alltså också att finnas kvar.

Här finns ett bra klipp om det om du vill veta vad det innebär: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...re-engangsartiklar-har-ar-de-nya-lagarna-2024

Kommer ni köpa snabbmat och dryck i flergångsförpackningar? Det låter bra i teorin för att minska antalet engångsförpackningar men frågan är hur praktiskt det blir? Jag har svårt att se att jag skulle välja det om jag till exempel vill ha med mig mat på en tågresa eller liknande., Skulle jag direkt till kontoret eller är på väg hem så kanske det fungerar bättre. Men faktum kvarstår att jag ändå står där med en kladdig matlåda eller kopp som jag måste skölja ur nånstans. Har jag köpt det på espresso house måste jag dessutom ta med det tillbaka för att inte få en avgift., de kommer att använda sig av ett bibliotekssystem (se klippet).

Tror ni att ni kommer välja detta? Någon som jobbar med detta?, hur går isåfall resonemanget i branschen, bra eller dåligt?
 
Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar också måste erbjuda det i flergångsförpackningar. Engångsförpackningarna kommer alltså också att finnas kvar.

Här finns ett bra klipp om det om du vill veta vad det innebär: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...re-engangsartiklar-har-ar-de-nya-lagarna-2024

Kommer ni köpa snabbmat och dryck i flergångsförpackningar? Det låter bra i teorin för att minska antalet engångsförpackningar men frågan är hur praktiskt det blir? Jag har svårt att se att jag skulle välja det om jag till exempel vill ha med mig mat på en tågresa eller liknande., Skulle jag direkt till kontoret eller är på väg hem så kanske det fungerar bättre. Men faktum kvarstår att jag ändå står där med en kladdig matlåda eller kopp som jag måste skölja ur nånstans. Har jag köpt det på espresso house måste jag dessutom ta med det tillbaka för att inte få en avgift., de kommer att använda sig av ett bibliotekssystem (se klippet).

Tror ni att ni kommer välja detta? Någon som jobbar med detta?, hur går isåfall resonemanget i branschen, bra eller dåligt?

Alltså, nä, det vill jag nog helst slippa! Om inte flergångsförpackningarna är superbra! Men då måste jag ju slänga de matlådor jag redan har hemma eftersom jag inte får plats med hur många som helst.

Känns om ytterligare en sak som görs för att det ska låta som att man gör nåt bra för miljön men som i bästa fall inte får nån effekt överhuvudtaget!

Däremot vill jag gärna ha hållbara sugrör! Såna som tål vätska utan att bli soggiga och äckliga. Så det skulle jag definitivt välja om det fanns! Fick slänga en dryck (när hälften var kvar) från ett café i somras då sugröret kollapsade inåt pga att det inte tålde fukten. Drycken var av slushietyp och gick inte att dricka vanligt. Sugrör eller sked bara. Och nån sked hade jag itne med mig.
 
Alltså om jag köper take away är det ju vanligen för att jag är ute någonstans och behöver käka, oftast oplanerat vilket ställe jag går in på. Tyvärr skulle en flergångslåda bara bygga på mängden "skräp" jag har hemma utan att tillföra något rent miljömässigt eftersom jag nästa gång det är dags definitivt inte kommer att ha med lådan.
Tanken är god men tyvärr lär det bli ytterligare en miljöåtgärd som inte har någon praktisk verklighetsförankring
 
Ok, nu lyssnade jag på inslaget. Nej, jag kommer definitivt INTE att använda mig av det!

Tydligen ska det vara meningen att man ska lämna tillbaka förpackningen nån gång annars får man betala en avgift. Som med biblioteksböcker fast matlådor/dryckesbehållare.
 
Alltså om jag köper take away är det ju vanligen för att jag är ute någonstans och behöver käka, oftast oplanerat vilket ställe jag går in på. Tyvärr skulle en flergångslåda bara bygga på mängden "skräp" jag har hemma utan att tillföra något rent miljömässigt eftersom jag nästa gång det är dags definitivt inte kommer att ha med lådan.
Tanken är god men tyvärr lär det bli ytterligare en miljöåtgärd som inte har någon praktisk verklighetsförankring

Det finns ju inte ens chans att jag bär med mig en mugg från caféet bara utifall att jag ska dit nån gång. Så stor väska går jag inte runt med dagligen. Det blir dyr dricka om jag tar en sån förpackning för jag kommer garanterat glömma lämna tillbaka den i tid och få betala en avgift. Nej, tack, min to do lista är alldeles för lång redan. Vill inte lägga till ännu mer på den. Jag blir stressad bara av att tänka tanken...
 
För min del är det osäkert, jag äter väldigt sällan take-away. Däremot har jag ett flertal kollegor som mer eller mindre varje dag köper lunch som take-away, och som åtminstone i teorin lätt skulle kunna ta med sig gårdagens låda när de går och köper dagens lunch.
 
Fler saker med pant vore inte fel och då inte bara inom snabbmat.
Bild från när jag lämnade på åvs. Väktare var på plats så vågade inte gissa på hur det såg ut tidigare.
1000001303.jpg
 
Fler saker med pant vore inte fel och då inte bara inom snabbmat.
Bild från när jag lämnade på åvs. Väktare var på plats så vågade inte gissa på hur det såg ut tidigare.
Visa bifogad fil 135761

Pant är en sak. En straffavgift om man glömmer lämna tillbaka i tid en helt annan. Ett pantsystem hade varit ok. Men då ska man kunna panta dem på fler ställen än enbart där man köpte den! Likt pantsystem för burkar och flaskor.
 
Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar också måste erbjuda det i flergångsförpackningar. Engångsförpackningarna kommer alltså också att finnas kvar.

Här finns ett bra klipp om det om du vill veta vad det innebär: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...re-engangsartiklar-har-ar-de-nya-lagarna-2024

Kommer ni köpa snabbmat och dryck i flergångsförpackningar? Det låter bra i teorin för att minska antalet engångsförpackningar men frågan är hur praktiskt det blir? Jag har svårt att se att jag skulle välja det om jag till exempel vill ha med mig mat på en tågresa eller liknande., Skulle jag direkt till kontoret eller är på väg hem så kanske det fungerar bättre. Men faktum kvarstår att jag ändå står där med en kladdig matlåda eller kopp som jag måste skölja ur nånstans. Har jag köpt det på espresso house måste jag dessutom ta med det tillbaka för att inte få en avgift., de kommer att använda sig av ett bibliotekssystem (se klippet).

Tror ni att ni kommer välja detta? Någon som jobbar med detta?, hur går isåfall resonemanget i branschen, bra eller dåligt?
Det finns ju folk som köper massor med sån mat hem, och då vore det väl jättebra. Kommer den som kör ut mat ha möjlighet att ta emot tidigare använda förpackningar? Isf borde man ju kunna komma åt en del av de storkunder som ofta köper utkörning till hem/jobb.
 
Ingen kommer ens ihåg att ta med egen påse till butiken så hur ska man komma ihåg att ta med alla muggar igen? 😅

Hade varit bättre om man fick maten/drycken lite billigare om man har med en egen förpackning. Flergångsförpackningar fungerar bara om man äter där.
 
Jag förstår inte reaktionerna här i tråden.

De måste erbjuda, de tvingar inte. Passar det inte så låt bli. Det är nog rätt många (jag vet flera) som både köper lunch och kaffe regelbundet ute på samma ställe som skulle kunna använda det här systemet istället. Jag vet flera som dessutom tar med egen mugg och egen matlåda till de ställena och är återkommande kunder.

Om vi ska vara ärliga är det nog riktat till de där återkommande kunderna snarare än de enstaka som får ett infall och aldrig köper mat och kaffe på samma ställe...
 
En annan sak: hur har de tänkt rent praktiskt? Jag går på stan. Går in på café och köper en dryck i en flergångsmugg. Dricker upp min dryck. Vad ska jag sen göra av den smutsiga muggen? Jag vill inte gå och bära den resten av dagen tills jag kommer hem. Jag vill inte lägga ner den smutsiga muggen i min väska för då blir väskan smutsig. Ska jag då ha med mig plastpåsar för att lägga den smutsiga muggen i tills jag kommer hem och kan diska den? Plastpåsar som bara kan användas en gång?
 
Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar också måste erbjuda det i flergångsförpackningar. Engångsförpackningarna kommer alltså också att finnas kvar.

Här finns ett bra klipp om det om du vill veta vad det innebär: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...re-engangsartiklar-har-ar-de-nya-lagarna-2024

Kommer ni köpa snabbmat och dryck i flergångsförpackningar? Det låter bra i teorin för att minska antalet engångsförpackningar men frågan är hur praktiskt det blir? Jag har svårt att se att jag skulle välja det om jag till exempel vill ha med mig mat på en tågresa eller liknande., Skulle jag direkt till kontoret eller är på väg hem så kanske det fungerar bättre. Men faktum kvarstår att jag ändå står där med en kladdig matlåda eller kopp som jag måste skölja ur nånstans. Har jag köpt det på espresso house måste jag dessutom ta med det tillbaka för att inte få en avgift., de kommer att använda sig av ett bibliotekssystem (se klippet).

Tror ni att ni kommer välja detta? Någon som jobbar med detta?, hur går isåfall resonemanget i branschen, bra eller dåligt?
Nej, de sådär två gånger i månaden det är aktuellt är just engångsförpackningen en del av anledningen för att köpa.

Men för de som har andra köpmönster och beteenden kanske det funkar och det är väl bra. Så länge man inte ska övertalas, tvingas eller ses som en sämre kund för att man behöver engångsgrejer.
 
Senast ändrad:
Ingen kommer ens ihåg att ta med egen påse till butiken så hur ska man komma ihåg att ta med alla muggar igen? 😅

Hade varit bättre om man fick maten/drycken lite billigare om man har med en egen förpackning. Flergångsförpackningar fungerar bara om man äter där.

Jag har alltid med mig egen påse till affären. men de så mycket mindre plats och jag har en i varje väska. En mugg/matlåda tar mer plats.
 
Fler saker med pant vore inte fel och då inte bara inom snabbmat.
Bild från när jag lämnade på åvs. Väktare var på plats så vågade inte gissa på hur det såg ut tidigare.
Visa bifogad fil 135761
Ja verkligen. Åtrevinningstationer visar verkligen på hur dåliga människor är på att ta hand om sitt skräp. Trots att man samlat upp det så dräller man det utanför containrarna. Helt obegripligt och så sorgligt.
Slängde en kasse förut idag och då stod det lådor med påsar med sorterade sopor i bredvid containern, en container det fanns mycket gott om utrymme i.
 
Jag förstår inte reaktionerna här i tråden.

De måste erbjuda, de tvingar inte. passar det inte så låt bli. Det är nog rätt många (jag vet flera) som både köper lunch och kaffe regelbundet ute på samma ställe som skulle kunna använda det här systemet istället.. Jag vet flera som dessutom tar med egen mugg och egen matlåda till de ställena och är återkommande kunde.

Om vi ska vara ärliga är det nog riktat till de där återkommande kunderna snarare än de enstaka som får ett infall och aldrig köper mat och kaffe på samma ställe...

Jag misstänker bara att det kommer öka mängden plast och därmed vara skadligt för miljön. Jag tror att för många inte kommer lämna tillbaka muggarna/lådorna och företagen kommer behöva köpa in fler nya muggar/lådor vilket tillsammans med det faktum att de måste bestå av mer plast en engångsvarianterna kommer göra att mer plast kommer behövas.
 
En annan sak: hur har de tänkt rent praktiskt? Jag går på stan. Går in på café och köper en dryck i en flergångsmugg. Dricker upp min dryck. Vad ska jag sen göra av den smutsiga muggen? Jag vill inte gå och bära den resten av dagen tills jag kommer hem. Jag vill inte lägga ner den smutsiga muggen i min väska för då blir väskan smutsig. Ska jag då ha med mig plastpåsar för att lägga den smutsiga muggen i tills jag kommer hem och kan diska den? Plastpåsar som bara kan användas en gång?
Lämna vid en sådanhär så kan andra panta
https://www.google.com/search?q=skr...dse_attribution=1#vhid=wixzz7pJ9D7-lM&vssid=l
 

Liknande trådar

Samhälle Precis samma hos oss, också familj på fyra. Mängden avfall vi producerar i form av förpackningar från vanlig mat är sjuk. Vi slänger...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
3 524
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Strejk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp