Nya lagen om takeaway snabbmat och dryck i flergångsförpackningar kommer ni välja det?

Läste snabbt nu bara

en restaurang kan ansluta sej till ett företag (finns antagligen flera olika) som tillhandahåller flergångsartiklar och får en månadskostnad IOM detta och har då en app som gästen ska ladda hem.
Scanna en qrkod på lådan och lämna tillbaka efter fem dagar. Reggar man ett betalkort har man 14 dagar på sej. Annars får man förseningsavgift.
När man lämnar tillbaka scannar restaurangen qrkoden. I kassan? Med någons mobil?

Detta skiljer sej alltså mot vad vi har informerats om från början.
Dvs det känns mycket rörigt. För jag hittar tex ingenting om vad en förseningsavgift kan ligga på. Vilket gästen antagligen vill veta.

De som inte kan diska sina grejor på plats, kan ansluta sej ytterligare så företaget plockar upp disken och sköter den biten. Men detta finns såklart bara på vissa ställen.
 
Jag är faktiskt osäker, men tror nog att man får.
Det ska jag kolla upp 😁

Lite spontan tanke är väl om matlådan faktiskt inte är helt ren och man blir matförgiftad.
Fast då blir jag ju matförgiftad av min egen mat också i så fall...;) man får ju använda egen mugg om man köper dricka sedan länge.
 
Vad det galler pant har vi ett mycket bra pantsystem har i Oregon. Det heter "bottle drop" och alla flaskor/burkar som genererar pant lamnas i sopsackar som skars upp och innehallet hamnar pa ett lopande band som gar igenom en maskin och man far betalt for innehallet pa ett kort. Man kan anvanda kortet for att handla pa en hel del affarer som ar medlemmar, eller ta ut cash upp till (motsvarande) 1000 kr.
Sedan bottle dropp kommit har inga matvaruaffarer i stan vanliga pant maskiner langre, utan alla ar hanvisade till bottle drop. I storre stader finns flera bottle drop stallen, i mindre stader som var har man en lokal (vi har 50,000 innevanare)

I det systemet skulle man latt kunna ta med muggar eller andra forpackningar man far pant for, vilket klart ar ett rimligt system, att ta ut straffavgift om man inte lamnar tillbaka ar daremot helt fel, anser jag.
 
Nej, jag kommer välja engångsprodukter. Vi är en familj på fyra och utemat är oftast en spontan sak som jag dessutom ringer och beställer innan. Om jag nu har med mig rätt emballage till rätt restaurang, så kan de ju ändå inte använda den eftersom maten är packad när jag kommer dit.
Det kanske är olika i vår familj är det i så fall på fredag det köps från en ren lunchrestaurang till kvällsmat. Så i vilket fall som helst lägger de upp maten när jag kommer. Jag tror jag aldrig ringt och beställt nånting. Haha
 
Miljöförvaltningen i Stockholm hade lite mer utförlig information

https://tillstand.stockholm/tillstand-regler-och-tillsyn/servering-av-mat/flergangsforpackningar/

Känns spontant väldigt rörigt att det inte verkar gälla alla ställen och att försäljningsstället ska uppfylla kraven på att rengöring och insamling ska vara möjligt. Men kanske minskar plastanvändning då om fler försäljningsställen går över till förpackningar av bara papper och kartong för att slippa hela hanteringen av detta.
 
Fast då blir jag ju matförgiftad av min egen mat också i så fall...;) man får ju använda egen mugg om man köper dricka sedan länge.

Ja såklart man kan bli.

Men du kan ju fortfarande hålla dej frisk från din egen mat, sen när du stoppar i maten från restaurangen kanske det ligger en matrest kvar/den är repig och oren eller nåt annat
 
Det kanske är olika i vår familj är det i så fall på fredag det köps från en ren lunchrestaurang till kvällsmat. Så i vilket fall som helst lägger de upp maten när jag kommer. Jag tror jag aldrig ringt och beställt nånting. Haha

Vi äter burgare, pizza eller thai. Ringer och beställer och hämtar 15 min senare.
 
Kommer det här att gälla alla som säljer takeaway, som t.ex. 7eleven och pressbyrån? Tror inte såna små ställen kommer ha plats och organisation för att kunna återanvända flergångsförpackningar, för de måste ju diska allt innan det kan användas igen.
 
Jag tror också på idén om pant. Jag tror precis som du att man måste införa lådor/muggar som går att använda/lämna in på flera ställen. Så man kan ta med en låda man fick med sig när man köpte thaimaten till när man nån vecka senare går till kinarestaurangen och köper med mat hem. Eller som man kan lämna in hos salladsbaren trots att man fick den hos thairestaurangen. Att det inte ska spela nån roll om muggen är från Espresso House eller Wayne's. Men det kommer aldrig kedjorna att godkänna för de vill ju ha sin logga/reklam på muggen/lådan.
Det funkar ju me PET-flaskor och returburkar i aluminium.
 
Däremot vill jag gärna ha hållbara sugrör! Såna som tål vätska utan att bli soggiga och äckliga. Så det skulle jag definitivt välja om det fanns! Fick slänga en dryck (när hälften var kvar) från ett café i somras då sugröret kollapsade inåt pga att det inte tålde fukten. Drycken var av slushietyp och gick inte att dricka vanligt. Sugrör eller sked bara. Och nån sked hade jag itne med mig.
Finns det inte sugrör i metall som man kan ha med sig och sen diska med piprensare hemma? :)
 
Alltså vi har det lite mer planerat. Skall vi äta färdigköpt köper jag det när jag åker från jobbet och det är tre lunchrestauranger det brukar handla om. Haha

Handlar inte om oplanerat, vi kan bestämma på morgonen att vi ska käka burgare till middag. Jag ringer ändå och beställer så jag slipper vänta.
 
Handlar inte om oplanerat, vi kan bestämma på morgonen att vi ska käka burgare till middag. Jag ringer ändå och beställer så jag slipper vänta.
Jaha ja men de ställen jag handlar på har 2-3:rätter att välja på och maten är bara att lägga upp när man kommer.
 
Handlar inte om oplanerat, vi kan bestämma på morgonen att vi ska käka burgare till middag. Jag ringer ändå och beställer så jag slipper vänta.


Brukar också ringa och förbeställa oftast tycker det är smidigare att bara kunna plocka upp det och sen hem igen istället för att sitta och vänta där. Särskilt då jag köper från några ställen som är väldigt populära och det kan vara en del väntetid, orkar inte sitta 20-25 minuter ibland för att få maten och vänta.
 
Finns det inte sugrör i metall som man kan ha med sig och sen diska med piprensare hemma? :)

Metall sugror har jag haft sedan borjan pa pandemin ... Jag har manga, ett par i varje vaska, nagra i skapet hemma, enkelt att anvanda, far latt plats i vilken vaska som helst, diskas hemma med speciell borste, eller med piprensare.

Vad är en food cart? Är det samma som en food truck?

Food cart och food truck ar samma sak ... det anvands interchangeable, vare sig det ar en truck (med egen motor att framforas pa vagen, eller en vagn som dras bakom bil/pick-up truck).
 
Brukar också ringa och förbeställa oftast tycker det är smidigare att bara kunna plocka upp det och sen hem igen istället för att sitta och vänta där. Särskilt då jag köper från några ställen som är väldigt populära och det kan vara en del väntetid, orkar inte sitta 20-25 minuter ibland för att få maten och vänta.
Jo men där jag handlar är det lunch och maten färdig. Antingen lägger de upp det på tallriken eller i matlåda åt dig. Går fort och smidigt.
 
En annan sak: hur har de tänkt rent praktiskt? Jag går på stan. Går in på café och köper en dryck i en flergångsmugg. Dricker upp min dryck. Vad ska jag sen göra av den smutsiga muggen? Jag vill inte gå och bära den resten av dagen tills jag kommer hem. Jag vill inte lägga ner den smutsiga muggen i min väska för då blir väskan smutsig. Ska jag då ha med mig plastpåsar för att lägga den smutsiga muggen i tills jag kommer hem och kan diska den? Plastpåsar som bara kan användas en gång?

Ja? I min värld är det supervanligt att ha en flergångsmugg för take away-kaffe och liknande drycker 🤷‍♀️ Jag köpte nog min första för 15 år sedan…

Brukar inte använda plastpåsar särskilt ofta, men vad har du för märklig variant som bara kan användas en gång?
 

Liknande trådar

Samhälle Precis samma hos oss, också familj på fyra. Mängden avfall vi producerar i form av förpackningar från vanlig mat är sjuk. Vi slänger...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
3 524
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp