Nya kopia...

Sv: Nya kopia...

Tysken_ skrev:
Varför kan inte lågprismärkerna göra sina egna modeller!

För att i ridsportsbranschen snor alla tillverkare idéer av varandra eftersom det är extremt svårt och extremt dyrt att skydda designer
Det gäller från de stora producenterna ner till sadelmakare som syr "egna kollektioner"
Jag lånar friskt från modeller jag ser på banan när jag tillverkar förbyglar, träns mm det finns väldigt lite patentskydd inom ridsportsutrustning.

Ett praktexempel är att H**ks länge skrev i sin text att de hade eget patent på bogvecken på sina täcken. Det är bara att gå in i närmsta välsorterade ridsportsbutik och kolla på a) hur många olika täckesmärken det finns med bogveck, b) hur många av dessa täcken som har bogveck och dessutom ett elastiskt tyg som håller ihop bogvecket.
Patent kanske de har men många andra använder idén.

Har inga som helst problem med att det blir trender i ridmode. Så fungerar det inom andra områden.

Ta bildesign t.ex. rätt som det är lackar alla tillverkare kofångarna. Någon gör det först, blir det en hit så tar konkurenterna efter på en gång. Just nu är det bl.a. LED-lysen eller integrerade rails som gäller. Vem bryr sig vem som var först bara man får de saker man vill ha?

Fråga till alla märkesmedvetna. Brukar inte CO anses som lite "finare" märke? I så fall borde de inte göra en hjälm som ser ut så här eller?

B0001YY2CC.01-AL4YV6KC7CHL4._SCMZZZZZZZ_.jpg

Ja det är klart att det är, har jag påstått något annat?:crazy: Jag har en JW för att det inte finns någon hjälm som ser ut exakt som den, då jag tycker den är SNYGG. Och jag skrev min personliga åsikt, JAG tycker inte om kopior. Men om man köper ngt för att någon annan har det så är man wannabe.

Har inget emot kopior, tycker det är bra att det finns i olika prisklasser så de som gillar grejerna och uteseendet men inte riktigt har råd med orginalet kan köpa.

Svarar till alla som snackar om att det är bra att de gör kopior för alla inte är miljonärer å blablabla.

Har inte skrivit något om att jag ogillar kopior, visade bara en bild, för er som kanske vill ha en liknande hjälm som GPA, fast ändå inte GPA och eftersom det är en relativt ny modell som jag ännu inte sett i Sverige iaf. Klart att alla inte har råd med originalet, då är det väl tur för er att de gör kopior, men ser ju bara sjukt ut tycker JAG.

Enligt snabbräkning i huvudet ligger den på typ 1300 kr i pris.

Sen har den nog bättre ventilation än GPA Titan eller vad den heter, men inget slår nog Speed Air! ;) .

Sorbe skrev:
Enligt snabbräkning i huvudet ligger den på typ 1300 kr i pris.

Sen har den nog bättre ventilation än GPA Titan eller vad den heter, men inget slår nog Speed Air! ;) .
1300.- nja, liiiiiiite i överkant, men är den skön så.

Speed Air??? :eek: Det är ju bland det mest gräsliga man kan ha i hjälmväg! *tycka*

//Alice

Så det är ok att CO gör en hjälm i samma stil som GPA, men inte att Champion gör det?

Jag kan faktiskt inte fatta att det går att sälja så överprissatta hjälmar som GPA.

Jag blev inte så till mig i trasorna när jag provat den i butik. Öronhålen är små och innerklädseln ekonomilimmad (kasst). Även om den vore rätt prissatt (kanske 1000:-) skulle jag inte köpa den, trots att den är snygg. KValiten i övrigt är högst ordinär.

Jag tyckte den var jätte snygg, mycket snyggare än GPA hjälmen. :d

Angående det här med kopior. Jag tror inte det spelar nån roll om man har en kopia eller en märkes hjälm, man rider nog lika bra för det...

GPA är ju så dyr för att den "är" den mest säkra hjälmen man kan ha, det är väl något motorcykel företag som gör motorcykelhjälmar som gjort den? Sen är den ju självklart så dyr eftersom den är så eftertraktad.

hannibal skrev:
Så det är ok att CO gör en hjälm i samma stil som GPA, men inte att Champion gör det?

Jag kan faktiskt inte fatta att det går att sälja så överprissatta hjälmar som GPA.

Jag blev inte så till mig i trasorna när jag provat den i butik. Öronhålen är små och innerklädseln ekonomilimmad (kasst). Även om den vore rätt prissatt (kanske 1000:-) skulle jag inte köpa den, trots att den är snygg. KValiten i övrigt är högst ordinär.

Jag tycker kvaliteten på GPA hjälmarna är riktigt jäkla bra. Det är enorm skillnad mot andra hjälmar.
Pikeur öht är ett märke som jag förknippar med otroligt hög kvalitet.

Vad baserar ni ert kvalitets omdömme ang GPA hjälmarna på? Till alla er som tycker att GPA är värt sina pengar pga kvalitet. (inte bara till dig Zlatan)
Är det kvalitet ni själva upplevt i passform osv eller att dom skulle var mer slagtåliga?

Inte för att jag säger mot utan för att jag uppriktigt vill veta hur man resonerar när man köper en hjälm för 2000-5000:-
Skulle själv vilja ha en speed air, tycker dom är grymt snygga men får väl snällt vänta tills det kommer en kopia........

Hoppas priserna blir lägre nu då... skulle ALDRIG ge 3000 för en hjälm:eek:
Har n från h**ks nu och tycker den är underbar!!!

Jag har provat en GPA Titan flera gånger både i butik samt lånat och "provridit" och tänker köpa en, orsak den sitter otroligt skönt och bra och väger gentemot min CO nästan ingenting och den ventilerar bättre än min gamla CO.
Tjejen var GPA jag lånade när jag red hade haft sin hjälm i 6 månader och bara torkat ur den lätt med jämna mellanrum. När min CO var 6 månader luktade den perkele och jag slängde hjälmen i tvättmaskinen för första gången, den har sedan besökt den maskinen 2 gånger per år:mad:
Sedan är ju GPAns testresultat när det gäller säktest inte heller någon nackdel och såhär på äldre dar har jag lärt mig uppskatta det.
Visst GPAn är äckligt dyr och hade gärna fått vara billigare men i maj är det jag som köper en

apocalypsen skrev:
Jag har provat en GPA Titan flera gånger både i butik samt lånat och "provridit" och tänker köpa en, orsak den sitter otroligt skönt och bra och väger gentemot min CO nästan ingenting och den ventilerar bättre än min gamla CO.
Tjejen var GPA jag lånade när jag red hade haft sin hjälm i 6 månader och bara torkat ur den lätt med jämna mellanrum. När min CO var 6 månader luktade den perkele och jag slängde hjälmen i tvättmaskinen för första gången, den har sedan besökt den maskinen 2 gånger per år:mad:
Sedan är ju GPAns testresultat när det gäller säktest inte heller någon nackdel och såhär på äldre dar har jag lärt mig uppskatta det.
Visst GPAn är äckligt dyr och hade gärna fått vara billigare men i maj är det jag som köper en

Ok, bra att den verkar lukta mindre skunk, kanske man skulle kolla in en iaf:angel:

apocalypsen skrev:

Jag hade samma problem med min gamla CO. Luktar :eek:

Men har du testat andra märken med ventilation? Klart impad av min i alla fall. Kostade klart rimliga 700:-

Vilket testresultat menar du? Har inte hittat ngt, men ngn på Buke sa att GPA fick stryk i ett test. Förvirrande...:confused:

Alla som säljs är åtminstone godkända enligt norm i alla fall, men om nu GPA:n var extremt mkt säkrare så skulle det motivera priset. För kvaliteten upplevde jag inte gjorde det.

Äh ni har rätt. GPA är ju för snygga.:bump: Åkte iväg och köpte en sån här cooling:

Liknande trådar

Relationer Funderat ganska mycket på det här med vänners betydelse på ålderns höst på sista tiden. När man är ung eller i en viss ålder så är ju... 13 14 15
Svar
280
· Visningar
13 871
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 431
Senast: Otherside
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 388
Senast: Görel
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
23 351
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Datorproblem
  • Husvagnsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur