Nya kopparjärn till sadel??

Zuzzi

Trådstartare
Imorrn ska vi testa en dressyrsadel av märket Wintec.

Den har 2 utbytbara kopparjärn så man kan få normal bom och vid bom. Jag undrar om det finns nån extra att köpa till?

tänkte på en smal bom?

eventuellt skulle han behöva en sån kanske, det beror på sadeln och det skulle vara himla synd om vi var tvungen att tacka nej till sadeln för den är precis i den prisklass jag klarar, rätt storlek på säte och finns bara en bit ifrån där vi bor. Skulle vara perfekt!

Sv: Nya kopparjärn till sadel??

Koppjärn till wintec finns att köpa i de butiker som saluför wintec/bates. Riktig Ridsportbutikerna tex.

Bara för att du byter koppjärn fram betyder det inte att sadeln blir bredare bak..
jag mitt dumma fån hade en utprovad wintacsadel som en sadelutprovare hade provat ut hos förra ägaren som satt bra fram men jag tyckte att hästen inte kändes ok så jag åkte till en "egen" sadelutprovare och han frågade om han fick elda upp sadeln då den knep så jävligt om ryggen bak på sadeln.
Det hade inte jag tänkt på.
Tunneln blev helt enkelt för smal bak...tröck på ryggraden.
Uscha...
Nu har vi en ny sadel som sitter som en smäck;)
I läder dock;)
Men syntetsadlnarna är behändliga.

Senast ändrad:

nej det är klart att den inte kan bli det ;)

det är det vi först och främst ska kolla om den ligger bra över ryggen. Sen om den nu skulle visa sig vara för bred fram så får vi inventera i en smal.

Hittade en butik på internet där det fanns koppjärn til Wintec dressyrsadlar! :)

Zuzzi skrev:
Den har 2 utbytbara kopparjärn så man kan få normal bom och vid bom. Jag undrar om det finns nån extra att köpa till?

tänkte på en smal bom?

Jag håller på att prova sadlar till mitt fullblod (har provat ca 20 st av olika märken), och håller nu på att titta närmare på wintec cair sadlarna eftersom han kommer att ändra form hela tiden närmaste månaderna (han är nu smal som en sticka med INGA muskler).

Koppjärnen finns i typ 10 olika strl. och du kan köpa dom för sig för ca 200 kr st. Så om sadlen ligger bra bak så är det inga problem att hitta en bra strl fram :idea:

jo jag hittade en himla massa storlekar som man kan köpa för cirkus 300! :)

får bara hoppas på att den passa bak!

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 655
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 489
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 281
Senast: Lavinia
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 494
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka