Nya kvalregler på gång?

P

Picasso

Har hört rykten om att kvalifikationsreglerna för att gå uppåt i klasserna i FT skall ändras nästa år. Är det någon som vet något?
 
Nja , det är väl för att 110 klassen kommer försvinna. Lätt klass kommer att bli svårare och förmodligen måste man rida 4 lätta klasser felfritt innan man får gå upp i * klass som blir nästa på stegen.

Observera att dom lätta klasser som finns idag INTE kommer att gälla som kval till *, så man får kvala om :)
 
Enl de nya reglerna räcker det med 3 st gdk 100-klass för srart i *. 110-klass försvinner, men tänk på att det är ett ganska stort steg från 100 till * så rid gärna en ny 100-klas, som kommer att vara lite uppgraderad i svårighetsgrad innan du startar *. dET GÄLLER JU INTE BARA ATT KVALA FORMELLT, UTAN ATT VARA FÄRDIG FÖR NÄSTA KLASS. dU BEHÖVER OCKSÅ TA FÄLTTÄVLANSKORT nr 2 innan start i *
 
Har man inom en två årsperiod ridit 3 lätta eller två 110 med felfri terräng så är man kvalad till enstjärning klass.. Har man även ridit * inom dessa två år med en annan häst så behöver man inte ta fälttävlanskort nr 2. :banana:
 
det finns inget som säger att de 100-klasser som funnits hittills inte är kvalificerande, men som jag sa innan, det är nog lämpligt att rida en ny, om man precis bara ridit 3 st 100-klasser. Visst är man kvalad om man ridit * på annan häst, kval gäller bara ekipage till 3* och mästerskap. Annars är det ju ryttare och häst för sig, men har man bara ridit 100 så måste man ta F-kort nr 2
 
Man behöver inte vara nolla i terrängen för att få kvalificerande resultat.

Utdrag ur TR:
Som kvalificerande resultat gäller: ej mer än 75 straffpoäng i
dressyrmomentet, ej mer än 20 straffpoäng vid övervinnande av hinder i
terrängprovet, ej mer än 90 sekunders överskridande av optimaltiden i terrängprovet,
ej mer än 16 fel på hinder i hopprovet.
För att få starta i klass skall ryttare och häst under kvalificeringsperioden
antingen ha genomfört klass med samma svårighet eller med kvalificerande
resultat minst genomfört:
90 Grönt kort + fälttävlansmärke I
100 Två 90 klasser
CNC* Tre 100- klasser + fälttävlansmärket steg II
CNC** Fyra CNC*
CNC*** Fyra CNC**
CCN* Två CNC* varav minst en innevarande säsong
CCN** Två CNC** varav minst en innevarande säsong
CCN*** En CNC*** under samma säsong

MVH
 

Liknande trådar

IT & mobiler Gmail appen i min Samsung har plöstligt slutat avisera att jag har nya mail. Vad jag minns har jag inte ändrat några inställningar och...
Svar
10
· Visningar
547
Senast: Magnum
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 097
Senast: Sedna
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 435
Senast: hastflicka
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ulvlek
  • Ansa häcken...rejält
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp