Nya lädertömmar...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare icen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 327
I

icen

Hur sköter jag bäst mina nya lädertömmar?
Har hört att det var något som man inte skulle göra för då
blev dom hala...men kan inte riktigt komma i håg vad?
Tips mottages!

Sv: Nya lädertömmar...

Vad ska man göra med dom då?...dom är nämligen lite små stela nu när dom är nya...Ska man tvåla med glycerin tvål enbart?...borde man inte en gång ialla fall smörja upp dom?...

Nån mer som vet?...hur har ni gjort som köpt nya tömmar?...

Är dom av läder så ska dom nautrligtvis skötas som alla andra lädergrejor . Du kan ju undvika olja för det är så lätt att överdosera, men att smörja in dom med ett bra läderfett är aldrig fel. Gör det!
För säkerhets skull kan du värma in fettet med hårtorken, så blir dom mjuka o smidiga utan att bli slippriga.

Sätt dom runt en lyktstolpe eller liknande och dra dom fram och tillbaka så blir dom mjuka. Efter tips från en av Sveriges bästa kuskar (AE) smörjer jag aldrig mina tömmar. Glycerintvål på sin höjd.

Tack så mkt för tipsen :-)
Blir nog till att testa lycktstolpe trixet och sen glyserintvålen
och sen kanske en omgång med fettet nu första gången...

Du ger dig inte vad det gäller fettet ;)

Mina tömmar har jag inte gjort nåt mer med än att använda dom och dom är kalas - då är det iofs ett par Tärnsjötömmar som kostar en del i inköp men det får det vara värt.

nixpix inget fett på tömmarna!! tipsen som elektron gav dig var bra så följ dem. det ger ju samma effekt o smörja ett par lädertyglar o ett par tömmar ... alltså man får sitta o korta de heeela tiden :)

INTE fett! Sen tycker jag glycerintvål är glidigt också. Torkar bara av mina. Om man torkar av glycerintvålen, kan man säkert använda det också, men det gör inte jag.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 313
Senast: Silje
·
Utrustning Kommer att behöva börja rida med pannlampa nästa år om vi ska kunna göra längre turer än 1km 🙈 Finns det enkoma pannlampor till hjälmar...
Svar
10
· Visningar
387
Senast: Hedwig
·
Utrustning Min dotter har börjat rida lite :love: Hon har hittills ridit i varmfodrade stövlar, men nu när dom byttes ut mot gummistövlar så insåg...
Svar
1
· Visningar
179
Senast: clusia
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 406
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Dalmatiner
  • Valp med diarré?