Bukefalos 28 år!

Nya lydnadsreglerna

Lydnadsfolket är så petiga med avstånd ;). I lägre klass (bruksets motsvarighet till lydnad 2) så är avståndet till förarna 50 m. Dessutom är det skott. Då tror jag nog att lydnadshundarna fixar 25 m UTAN skott oavsett om det är sitta eller ligga hunden ska göra. Utmaningen blir väl att få den värmekänsliga hunden att sitta på sommaren, eller den känsliga hunden att sitta när grannen glor. Å andra sidan så kommer de som har frusna hundar nog gilla att de slipper lägga dem när det är vått och kallt, så det finns alltid de som gynnas av regeländringar.
 
Är det någon som har förstått de nya lydnadsreglerna - hur övergången ska se ut för dem som tävlar i dagens system? Det är ju ganska mycket som skiljer i momenten och i klassindelningen. Vilken klass går man in i om man t ex idag tävlar i klass 1 eller 2?

Finns det någon bra och kortfattad sammanställning över vad som skiljer eller måste man lägga regelhäftena bredvid varandra för att klura ut det själv?

Påverkar de nya reglerna 2017 din tävlingsplan för 2016 eller kör du på som vanligt?

Jag tror att det kommer betydligt mer info nästa år. De håller ju fortfarande på och bråkar om hur reglerna ska tolkas osv. Vi tävlingsledare har inte heller fått någon som helst info om när det är dags för vidareutbildning eller om det är annat vi behöver tänka på, men det antar jag kommer på vårens konferenser.

Som tävlande så kommer jag göra vad jag kan för att få championatet 2016, i alla fall på min ena hund. Detta pga ryktena om den hårdare bedömningen i den nya class 3, det är ingen 300 p-hund utan vi får nog vara glada för att nätt och jämnt nå upp till ett 1:a pris i elit med dagens bedömning.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 172
Senast: Hedinn
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 836
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Usch jag känner mig väldigt upprörd över sättet SBK/UG lydnad (utvecklignsgruppen för lydnad) hanterar arbetat med de nya...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Kattla
·
  • Låst
Tjatter Välkommen till bollens första ulvlek! :bump: Vi kör en lek utan tema så jag inte virrar till något fullständigt. :angel: Deltagare 1...
43 44 45
Svar
885
· Visningar
29 856
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp