Nya regeler för hästhagar

(SVT Tvärsnytt)
Ska kunna gallopera fritt i hagen 10 gånger 30 meter, det är vad en häst behöver för att kunna springa naturligt. Jordbruksverkets nya regler innebär att många hästhållare måste bygga om sina hagar. Play -Det har varit lite olika...

Läs mer...

Sv: Nya regeler för hästhagar

Äntligen! :bump:

Så nu kan inte hästägare längre säga att deras hage är tillräckligt stor för att hästen ska kunna röra sig fritt i alla gångarter om den inte är minst 10x30.

Jag har alltid haft minst 15x30 till en häst och har flera gånger sagt till andra att dom har för små hagar och nu finns det svart på vitt att jag hade rätt. :banana:

*Kl*

Ett litet steg för hästligheten! För att travestera.

När kommer krav på utetid, t ex minst 14 timmar/dygn?
När kommer krav på hagar stora nog för sociala behov?
När kommer krav på hagar som medger allsidig födotillgång?
När kommer krav på minst 2 hästar i samma hage?

För att ta några exempel.

LIA

*Kl*

Ett litet steg för hästligheten! För att travestera.

När kommer krav på utetid, t ex minst 14 timmar/dygn?
När kommer krav på hagar stora nog för sociala behov?
När kommer krav på hagar som medger allsidig födotillgång?
När kommer krav på minst 2 hästar i samma hage?

För att ta några exempel.

LIA

Det där tycker jag inte att man kan sätta som lag. Det finns hästar som inte kan gå med andra. Varför ska man utsätta både dem, hagkompisen och deras ägare för den stressen det kan innebära då?

Nej, man måste se till individen, och just där tror jag inte att man kan sätta lagar, tyvärr.

Det övriga håller jag med om, utom allsidig födotillgång, mina hästar får bara hö på vintern! Visst, det är bra hö, men att kalla kosten allsidig skulle jag nog inte göra ;)

Det är vad nyhetena säger, men det står ingenstans att finna hos Jordbruksverket :confused:

Betvivlar starkt att hingstägarna vill ha två hingstar i samma hage...

Rätt ofta kan man ha hingst ihop med en eller flera valacker. Våra hingstar har nästan alltid haft en valack som kompis, iofs på varannandagsbasis då vi bara har en ponny valack som de sas fick dela på.

Det där med krav på minst två hästar i varje hage hoppas jag aldrig blir verklighet... Tycker isf synd om de hästar som inte klarar att gå ihop med andra hästar men som ska tvingas till det iaf. Min gamla ponny klarade inte att gå med andra hästar, han jagade dem i princip ur hagen och det blev väldigt stressigt och jobbigt både för honom och de andra hästarna. Däremot trivdes han bra så länge det var ett staket mellan honom och de andra.

För övrigt håller jag med dig. Men man måste se väldigt mycket till individen. Ingen häst mår dåligt av att ha minst 10*30 meter att röra sig på, däremot finns det hästar som mår dåligt av att gå ihop med andra.

Även till Kimmis!

Som "alla" lagar kommer även denna att vara försedd med förnuftiga/självklara undantag. Jag tror inte jag behöver trava upp exempel på sådana?
.....

Till Sushmeister!

14 av dygnets 24 timmar lämnar 10 kvar till aktiviteter. För lite?
Om man av någon konstig anledning inte vill ha utedrift (för att sas tjäna in tid där) så kan man kanske räkna in aktiviteter i utetiden? Vi talar om 2-3 timmar sådan? Jag tror f ö att ridskolor kommer att få mer problem med tillräckliga hagar än tiden i dom.
Dessutom, så skrev jag "t ex" i mitt inlägg!

Jag skrev hästar, inte hingstar!

LIA

Innan du försöker göra dig lustig, ta och läs inläggen en gång till!
Måste jag förklara?

LIA

Innan du försöker göra dig lustig, ta och läs inläggen en gång till!
Måste jag förklara?

LIA

Jodå, jag har läst dem, annars hade jag nog inte noterat det.

Om du hade haft lite humor, istället för att alltid fräsa åt folk, så hade du säket också insett det lustiga i det du skrev :D

Jag har humor, men den fungerar inte i det här fallet. Så då kanske DU kan förklara vad som är så lustigt?

För egen del ser jag endast kommentaren om "två hingstar" som ett onödigt krånglande.

LIA

KL

Hur många hästar ska få gå i denna 30X10 m hage?

Hoppas på förändring hos många stall, men om man knör in 10 hästar på ytan så gör det ju inte så mycket nytta.

14 av dygnets 24 timmar lämnar 10 kvar till aktiviteter.

Och jag försökte tänka mer praktiskt... :o
Spånar vidare. Med reservation för räknefel...
Exempel 1: Utsläpp kl 06. Intag kl 20. Första lektionen börjar kl 21, sista kl 01.
Exempel 2: Första lektionen börjar kl 17, sista lektionen 21. Utsläpp kl 23. Intag kl 13.
Exempel 3: Utsläpp kl 06. Intag kl 16. Första lektionen börjar kl 17. Sista kl 21. Utsläpp kl 23. Intag kl 03.
Så visst har du rätt - det går att lösa :)

Jag skrev hästar, inte hingstar!

Förlåt, glömde bort att hingstar inte är hästar, men tack för klargörandet. Alltid lär man sig något nytt :bow:

Ingenting blir smidigare och bättre av att ha en massa undantag... Det skapar bara förvirring och myndigheterna får dubbelt så mycket att göra..

En.

"Nu sägs det svart på vitt att hagarna ska vara minst 10 * 30 meter för en häst, 15 * 30 om det är två i hagen." Står i slutet på näst sista stycket.

En.

"Nu sägs det svart på vitt att hagarna ska vara minst 10 * 30 meter för en häst, 15 * 30 om det är två i hagen." Står i slutet på näst sista stycket.

Nu blir det centimeterjakt igen ~suck~

Varför inte helt enkelt säga att en häst ska ha ca 300 kvm och två hästar ca 450 kvm?

Det beror ju helt på hur omgivningarna ser ut. T ex 9,4m * 32 är ju drygt 300kvm och 10m * 45m är ju 450kvm.
Ingen ska inbilla mig att en häst inte kan vända på 9,4m eller att två hästar inte skulle kunna samsas, med gott om plats, på en bredd på 10m
Eller varför inte en rund hage med diameter 19,6 m det blir också 300kvm :devil:

Jag vet inte hur det ser ut hos er men iaf hos mig är inte hagarna raka rektanglar :cool:

Man kanske kan få ha tillgodo om man råkar ha tex 15 meter i en ände och bara 8 i en annan... Då har man några över som man kanske kan lägga på en annan hage:p

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 222
Senast: Raderad medlem 147980
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 247
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 067
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 708
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka