Nya regeler för hästhagar

(SVT Tvärsnytt)
Ska kunna gallopera fritt i hagen 10 gånger 30 meter, det är vad en häst behöver för att kunna springa naturligt. Jordbruksverkets nya regler innebär att många hästhållare måste bygga om sina hagar. Play -Det har varit lite olika...

Läs mer...

Sv: Nya regeler för hästhagar

Det är ju roligt, sandpaddockarna i vårat stall är därmed inte godkända att ha hästar i. De är ungefär 22x22 eller något sådant, dvs 484kvm
Nu finns det ju stora fina gräshagar, men när det är lerigt så används de små rasthagarna för att hästarna inte ska förstöra marken.

Det kan bli ack så tokigt när byråkrater ska bestämma...

Jaja, det är ju vad som sägs på nyheterna, men än har vi inte sett någon föreskrift, regel eller lag på pränt...

*Kl*

Ett litet steg för hästligheten! För att travestera.

När kommer krav på utetid, t ex minst 14 timmar/dygn?
När kommer krav på hagar stora nog för sociala behov?
När kommer krav på hagar som medger allsidig födotillgång?
När kommer krav på minst 2 hästar i samma hage?

För att ta några exempel.

LIA

Min ponny hade fång för två år sedan och därför gäller grushage för honom året om. Jag skulle aldrig sätta honom i en gräshage igen och skulle, för hästens bästa aldrig ge honom allsidig fodertillgång.

Nu blir det centimeterjakt igen ~suck~

Varför inte helt enkelt säga att en häst ska ha ca 300 kvm och två hästar ca 450 kvm?

Det beror ju helt på hur omgivningarna ser ut. T ex 9,4m * 32 är ju drygt 300kvm och 10m * 45m är ju 450kvm.
Ingen ska inbilla mig att en häst inte kan vända på 9,4m eller att två hästar inte skulle kunna samsas, med gott om plats, på en bredd på 10m
Eller varför inte en rund hage med diameter 19,6 m det blir också 300kvm :devil:

Jag vet inte hur det ser ut hos er men iaf hos mig är inte hagarna raka rektanglar :cool:

Jag är sämst på att bygga raka kanter på hagarna :angel:

Men, jag är en av dem som förespråkat lite klarare regler vad gäller storlek, som det har varit nu har det ju varit väldigt godtyckligt. När vi ställde ena hästen i sjukhage 2x3 m hindrade det minsann inte honom att galoppera, även om det blev på stället...

Dock tycker jag (vilket du nog kanske också menade?) att det är bättre att titta på arealen snarare än bara måtten på hagens kanter. Precis som du säger finns det massor med olika former på hagar. Eller som IronWills exempel, 22x22 låter ju inte alls olämpligt.

Det kan bli ack så tokigt när byråkrater ska bestämma...

Jaja, det är ju vad som sägs på nyheterna, men än har vi inte sett någon föreskrift, regel eller lag på pränt...

Strömsholm fick ett föreläggande ang sina hagar och i beslutet från länsstyrelsen gick det att läsa om vilka mått på hagar som gäller. Fanns en länk från en artikel i tidningen ridsport till beslutet dock så funkar inte länken längre (hittade en artikeln på Länsstyrelsen ang beslutet, dock står det inte så mycket om måtten där...).

Tycker dock att det är på tiden att jordbruksverket sätter nått på pränt...

Det där med krav på minst två hästar i varje hage hoppas jag aldrig blir verklighet... Tycker isf synd om de hästar som inte klarar att gå ihop med andra hästar men som ska tvingas till det iaf..

Precis, inte alla passar att gå ihop med andra-ibland inte ens med någon.

paddock_by_eldfuxen-d3f69ag.jpg

Jag tror ju faktiskt att hon kan dra en liten repa i en rasthage om hon skulle vilja.

Som jag skrev, "alla" lagar har undantag av olika slag. Varför skulle denna utgöra ett undantag?

Är det inte självklart att man inte kan skriva relementen som skall gälla alla alltid? Hastighetsbegränsningar m fl trafikbestämmelser får överträdas under olika förutsättningar och ingen ser väl något konstigt med det?

Ska vi då argumentera emot förbättrade villkor för våra hästar för att enstaka individer kanske inte passar in på dessa? Den tankegången förstår jag inte.

LIA

Min ponny hade fång för två år sedan och därför gäller grushage för honom året om. Jag skulle aldrig sätta honom i en gräshage igen och skulle, för hästens bästa aldrig ge honom allsidig fodertillgång.
Har du provat med betesreducerare? Jag vet ett antal fånghästar, inkl min egen, som med sådan klarar sig utmärkt i vanlig hage.

Vad är det för fel på "allsidig fodertillgång"?

LIA

Har du provat med betesreducerare? Jag vet ett antal fånghästar, inkl min egen, som med sådan klarar sig utmärkt i vanlig hage.

Vad är det för fel på "allsidig fodertillgång"?

LIA

Han ska inte få i sig något gräs igen genom bete eller hage. För att inte riskera fång igen väljer jag att placera honom i en stor anlagd hage. Han verkar inte det minsta missnöjd för det.

Nu blir det centimeterjakt igen ~suck~

Jag vet inte hur det ser ut hos er men iaf hos mig är inte hagarna raka rektanglar :cool:

Nä våra vinterhagar är nåt mellan ca 25 x 25 meter och 35 x 35 meter. Inga räta vinklar och sådär. Dessutom är det stora träd i hagarna så hästarna har jättebra skydd dagtid mot både blåst och regn. Men i alla hagar kan hästarna röra sig i alla gångarter och då har vi nordsvenskar. Vi hade haft större hagar om gården haft större tomt men å andra sidan släpper vi på så stora sommarbeten det bara går att få tag på. Just nu går tex våra två ston på gigantiska kuperade naturbeten i flock med andra hästar och har det närmast samma kringströvningsmöjligheter som vildhästar har. Och hingsten och ena valacken går på ett lite mer än 1 ha naturbete. ( Vi har två skiften som vi varierar mellan vart och ett på ca 1 ha).

Men när vår gamle hingst inte finns längre kan vi ju bygga ihop till en enda stor rasthage med enkla medel nu är vi helt enkelt tvunga att ha två separata med korridor emellan.

Jag har också stora hagar :)

Det enda som skulle vara regelvidrigt hos mig är när jag släpper hästarna för att beta av i korridoren mellan hagarna på baksidan. Den är ju bara 6m bred i ena änden och 4m i den andra, däremot 134m lång, ca 650kvm :devil:

Betvivlar starkt att hingstägarna vill ha två hingstar i samma hage...

Jag har mina 2 hingstar tillsammans, de går dessutom med 2 valacker och har gått så i många år. De har gått så med ston på andra sidan staketet (med minst 2 meter emellan dock) även under brunstperioden.
Jag är inte ensam om att kunna ha hingstar tillsammans.
Så kön är inte vad som spelar in, det är individen som spelar in. :laugh:
Men självklart kan inte alla hingstar gå tillsammans med andra hästar.

Betvivlar starkt att hingstägarna vill ha två hingstar i samma hage...

Hingstarna kan väl gå med vallackar eller med ston?
Min hingst gick 2 år tillsammans med sina fruar och går nu tillsammans med sin son (sonen var först hingst men är nu kastrerad) och ytterligare en vallack.

Hingstarna kan väl gå med vallackar eller med ston?
Min hingst gick 2 år tillsammans med sina fruar och går nu tillsammans med sin son (sonen var först hingst men är nu kastrerad) och ytterligare en vallack.

Det är ju jätte bra när det funkar.

Men hur gör man om man har en hingst som faktiskt inte gått med en annan, testar man att slänga in lite random valacker och hoppas på gudskelov?

Hur många hästar skulle skadas/jagas/mobbas pågrund av en rosamoln skimmrande lag?

Att hästar inte ska vara ensamma och isoleras är ju absolut, men att folk ska behöva köpa lite extra hästar som sällskap och ta hem dem på prov för att se om de blir kompis med redan ägd häst, känns ju lite väl att lagstifta om?
Alla äger ju lixom inte en flock med jämna fungerande par...

Men hur gör man om man har en hingst som faktiskt inte gått med en annan, testar man att slänga in lite random valacker och hoppas på gudskelov?

Man måste ju börja jobba på att gå i flock redan från början.
När hingstarna är små föl.
Min hingst är ju uppvuxen i flock.

De hingstar som inte är det och därför inte fungerar tillsammans med andra måste ju få dispens från en sådan regel.
Medan de nya föl som föds måste växa upp på ett sätt som gör att regeln kan följas.

O alla importer som inte är uppvuxna i flock? Ska de också få dispans? En häst som är skadad halva sin barndom o inte kan växa upp i flock, får den också dispans?

O om det är ett sto som inte gillar andra hästar, ska hästen få dispans också då?

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 222
Senast: Raderad medlem 147980
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 247
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 067
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 707
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka