Nya regeler för hästhagar

(SVT Tvärsnytt)
Ska kunna gallopera fritt i hagen 10 gånger 30 meter, det är vad en häst behöver för att kunna springa naturligt. Jordbruksverkets nya regler innebär att många hästhållare måste bygga om sina hagar. Play -Det har varit lite olika...

Läs mer...

Sv: Nya regeler för hästhagar

Man måste ju börja jobba på att gå i flock redan från början.
När hingstarna är små föl.
Min hingst är ju uppvuxen i flock.

De hingstar som inte är det och därför inte fungerar tillsammans med andra måste ju få dispens från en sådan regel.
Medan de nya föl som föds måste växa upp på ett sätt som gör att regeln kan följas.
Så jag skulle då inte kunna ha kvar min hingstunge nu, utan skulle i såfall vara tvungen att köpa minst en kompis till honom?

Här är bevis för att min ponny kan dra en rejäl repa i sin hage, trots att jag tror att den ligger strax under minimummåttet. Bildbevis :idea:

32512529.jpg

32512536.jpg

*kl*

Jag ogillar dessa meterbestämmelser. 10x30 för en häst, 15x30 för två hästar... Är det inte bättre att ha två hästar som kommer bra överens på 10x30meter, än en ensam häst på 10x30 meter? Nu kommer ju ännu fler hästar få stå ensamma och glo pga några meter.

Hur är det bestämt med utevistelse för tex nöt? Kalvar och tjurar behöver man inte ha utomhus alls? Vad är det som gör de djuren mindre värda än hästar, behöver inte de få komma ut och röra sig någon gång?

Missförstå mig rätt, men det spårar ju ur med dessa bestämmelser kring just hästar.

Jag undrar när det kommer en lag som säger att alla kött-kossor ska få gå ute varje dag på vintern. Och att alla mjölk-kossor ska få gå lösdrift inne på vintern (de fryser för mycket om juvrena för att gå ute om jag fattat det hela rätt).

Jag ogillar reglerna som har kommit, men jag hade gärna sett dem med ett bör. Det är alldeles för dyrt för alldeles för många. Regler missbrukas dessutom av maktuthavare - det är mycket bättre med kunniga inspektörer som kan se om djuren mår bra.

Om det är för dyrt att ha tillräckligt stora hagar ska man nog inte ha hästar, eller iaf inte så många..

Det är ju roligt, sandpaddockarna i vårat stall är därmed inte godkända att ha hästar i. De är ungefär 22x22 eller något sådant, dvs 484kvm
Nu finns det ju stora fina gräshagar, men när det är lerigt så används de små rasthagarna för att hästarna inte ska förstöra marken.

Det kan bli mycket svårt att uppfylla dessa måttkrav och samtidigt uppfylla annat som står i föreskrifterna. T.ex. att markytor som är hårt belastade ska vara dränerade. Om man som i ditt fall ska släppa ut hästarna i gräshagarna för att rasthagarna inte uppfyller måtten, där marken istället trampas sönder och man är tvungen att markbereda för dräneringens skull... Ja, då har ni kanske inte stora fina gräshagar längre och då får inte hästarna möjligheten att gå ut och beta (vilket i sig borde bryta mot lagen 4§ att djur ska ges möjlighet att bete sig naturligt om man ska hårddra det).

Alternativet blir att bygga om väl fungerande rasthagar, vilket kanske inte är en möjlighet för alla pga det geografiska läget. Eller onödigt oekonomiskt om de befintliga hagarna är väl så bra som en 15x30 hage.

Detta blir absurt. Om man har en shettis eller en shire i hagen då? Borde inte det ha någon betydelse, precis som med boxmåtten, om det nu är så noga med antal meter? Eller en rund hage som någon skrev, hur ska den bedömas? Eller en skogshage utan räta hörn? Eller att hästar fortfarande får stå i spiltor 16 timmar om dygnet.

Personligen tycker jag att hästar ska vistas på så stora ytor som möjligt eller på ett alternativt sätt som främjar deras hälsa och naturliga beteende. Inte bara kortsiktigt utan i ett längre perspektiv. Jag skulle alltså gärna ha min häst i en mindre hage under vintern om det möjliggjorde att den under betesperioden kunde gå ut i en stor gräshage som inte blivit nedtrampad och förstörd så länge jag anser att hästens övriga behov är uppfyllda som social kontakt och ätbeteende.

Kan man inte besluta om och behandla viktigare saker på Jordbruksverket? Vad får en sån här bestämmelse för genomslag för djurskyddet i praktiken?
Det står faktiskt att hästen ska utfodras så att deras behov av långa ättider tillgodoses. Hur många kan med handen på hjärtat säga att detta är fallet i stallet där man har sin häst? Hur mäter inspektörerna detta när de inte kan använda tumstocken? Eller skriv i föreskrifterna, att hästar, som det flockdjur det är, ska hållas i par eller grupp om inte speciella skäl föreligger som det står i föreskrifterna om övriga sällskapsdjur (som kaniner, marsvin, burfåglar mm).

Känns som jag svamlar. Vad gör jag uppe den här tiden? Hm...

Jag undrar när det kommer en lag som säger att alla kött-kossor ska få gå ute varje dag på vintern. Och att alla mjölk-kossor ska få gå lösdrift inne på vintern (de fryser för mycket om juvrena för att gå ute om jag fattat det hela rätt).

Jag ogillar reglerna som har kommit, men jag hade gärna sett dem med ett bör. Det är alldeles för dyrt för alldeles för många. Regler missbrukas dessutom av maktuthavare - det är mycket bättre med kunniga inspektörer som kan se om djuren mår bra.

:bow:

Håller med. Känns som att måtten behövs för att myndigheten ska kunna utöva makten. Utan tumstock har de inget konkret att peka på. Särskilt som det bevisligen har saknats kunskap om djur i många fall, t.ex. som med korna på Revingehed. Då är det bäst att hålla hårt i regelboken.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 222
Senast: Raderad medlem 147980
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 247
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 067
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 707
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka